Bioenergi

Är "biokolverk" verkligen en utopi?

4 inlägg 3625 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är "biokolverk" verkligen en utopi?

Fredrik Reuter  
#709577 Skulle det gå att ersätta ett värmeverk i Sverige med ett "biokolverk" eller pyrolysverk för att samtidigt som man skapar fjärrvärme och el även tillverka biokol? Vore det i så fall inte en riktigt räkmacka för bioenergin ställt ur dagens skogsdebatt antar höga temperaturer som snart räcker till pyrolys?

Vi har ju flera trådar igång om träkol eller biokol nu så frågan är aktuell.

Jag skrev ihop en artikel om detta på iSkogen idag. Du kan läsa den här:

https://iskogen.se/kuriosa/kolinbindnin ... non-grata/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Är "biokolverk" verkligen en utopi?

Emanuel90  
#709592 Ett ton biokol innehåller cirka 1,7 ton koldioxid har jag läst mig till. Utsläppsrätterna kostar omkring 350kr/ton koldioxid. Så att sälja utsläppsrätter borde vara en viktig del av affären med förutom att sälja biokol och värme

Användarvisningsbild

Re: Är "biokolverk" verkligen en utopi?

Daniel Ivarsson  
#709604 Läser i krönikan att det åtgår ca 25 % mer biobränsle för att tillverka biokol. Hur stor andel av det instoppade primära biobränslet blir till biokol?

Avatar Fallback

Re: Är "biokolverk" verkligen en utopi?

Bosse1  
#709609 Oftast blir svaret när det gäller binda kol. "- Jamen,det är väl bättre att inte gräva upp stenkolet från början och sluta pumpa upp oljan". Det tar ju udden av ideerna.
Och det sker ju globalt hela tiden :D . Kanske "ladda" kolet även från nr2 ?
Vem pumpar upp 100 liter olja för att sen hälla tillbaka 25 liter?🙃

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).