Bioenergi

Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

14 inlägg 9837 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Björshult  
#704758 Står i stånd att byta panna i närstående tid då min Euronom från -89 fått en spricka och börjat läcka rejält. Har pluggat rören och kör nu på elpatron i ackumulatortank.
Har spånat på Calmar v33 retro, Baxi bonus light och den nya pannan från Värmebaronen Vedolux 32.
Dessa tycker jag ligger i en rimlig prisbild för mig och har bra mått för att passa in då jag ska ha ner pannan i kälkaren. Har idag 2st ackumulatortankar med 750liter i varje och i den ena sitter en 120l varmvattenberedare.
Nån som har några bra idéer hur man ska tänka, nån som har några erfarenheter?
Eller ska man ha lite is i magen och se om något bra begagnat objekt kommer ut på blocket? Begagnad Nibe Vedex3300 kan det vara något?
Funderar även på att skaffa någon mer tank och installera i samma veva när man ändå håller på.
Mycket funderingar...
Släng in lite tankar och erfarenheter. Antingen blir jag klokare eller bara mer fundersam. 🤔



   TS
Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Granstorp  
#704760 Äger en Vedex3300 sen 2013 och visst fungerar den och gör sitt jobb, enda nackdelen är att den rycker in kraftigt vid ilägg! Värmebaronens pannor verkar hålla hög kvalité och vara lättsotade!

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704765 Jag har en Vedolux UB från -98 men insatt -00. Har fungerat klockrent i 20 år nu, inte ens bytt keramiken än.
Den har dock ingen fläkt så mindre som kan strula, har bra drag så det fungerar bra utan fläkt.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Elmhult  
#704768 Värmebaronen! 👍

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Flugfiskaren  
#704774 Har haft nibe vedex 3300 nu i 10 år , bytt keramik en gång kostade då 2555kr med frakt för några år sedan.
Har inte haft några problem och inte rengjort den nog ofta men den fungerar bra , rycker in lite ibland när luckan öppnas men öppnar man luckan lite och väntar någon sekund så fungerar det bra .

Liten och kompakt panna kan rekommendera den .

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

källshult  
#704799 har en vedulux 37 från 2016 och väldigt nöjd med den . Väldigt lätt sköt panna och väldigt lätt att tända .

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Nyborg  
#704833 Får du tag i en beg vedex till rätt pris så funkar ju den så länge den håller! Tycker att det är en enkel och effektiv panna. Annars är det nog hugget som stucket, bra att köpa en panna som det finns lättillgänglig service på. Fråga din rörmokare vad han tycker. /Johan

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Erre  
#704853
Nyborg skrev:så funkar ju den så länge den håller

Det gäller det mesta 😉

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Göt  
#704858 Har en värmebaronen 40 Ub och jag är väldigt nöjd.

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705121 Reflekterar alltid över att det ska ner i källaren. En granne satte in nytt, han fick en att komma och gräva, knackade sen väggen och bär in grejerna. Dagen efter hade han murat igen och putsat väggen. Han hade ingen lust att dra grejerna upp och ner i källartrappen.

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

Ent  
#705188 Tänk bara på att det kom nya utsläppsregler from 2020 som gjorde att Vedex 3300, vissa Vedoluxar mfl slutade säljas. Sedan beror det kanske på kommunen, om det är nån övernitisk jäkel som kräver att det ska vara miljögodkänt.

Själv pratade jag med sotaren innan Vedexen skulle in. I och med att den var så mycket bättre än gammelpannan så godkände de installationen. Kommunen har inte alls varit involverad. Men, det förutsätter god grannsämja, annars kan det bli riktigt besvärligt beroende på hur kommunens tjänstemän ser på saken

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705209 Jag har en vanlig calmar v33 sedan -05. Den släpper in primärluften för högt upp i vedmagasinet så den övertänder oftast. Tror det är samma på retro. Köp inte den. För min del så blir det nästa gång en mer påkostad panna. ETA, Fröling, Baxi excellent eller Effecta lambda i nämnd ordning. Får se hur mkt pengar som finns på kontot när den dagen kommer.

Användarvisningsbild

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

lodin92  
#705261 Även jag ställer mig i kören för baxi. För några år sedan köpte jag en begagnad baxi innova, och då var kändes pannan iallafall överlägsen de andra märkena (förutom österrikiska men de kostar däremot en hel del mer). Primärintag jämt fördelat långt ner = aldrig övertändning brinner perfekt hela eldningen. Många ståendetuber för rökgaserna = stor värmeupptagning och mycket mindre sot än liggande tuber. Tung panna jämfört med andra dvs tjockt gods inbillar mig det är bra iallafall så länge den ej ska ner för en trappa 😅

Avatar Fallback

Re: Värmebaronen, Baxi eller Calmar?

jhe  
#706102 Hej
Jag kikade över marknaden för några år sedan och fokuserade på användar vänligheten, lätt att sota, tända och hyfsad längd på veden samt fläkt som suger ut röken, fanns några att välja på men det landade i en vedolux 37, enda åtgärderna jag gjort är bytt kondensatorn till fläkten samt flyttat den utanför pannan ( hög temp bidrar till snabbt åldrande) har också monterat en extra thermostat som stoppar fläkten innan överämpvakten stoppar den , detta för att minska risk för nödkylning vid för hög pann temp samt även autostart av fläkt när tempen sjunkit vilket annars krävs om detta hänt. Har kvar den vanliga säkerheten orört , extrathermostaten bryter innan den ordinarie. Har också lagat asklådan någon gång om året.. Sammanfattningsvis så tror jag inte du blir besviken på en Vedolux. Har också kopplat inkommande kallvatten till solslingan(har inga solpaneler) så detta blir förvärmt innan det går in i beredaren, Slingan är i botten på tekniktanken så det är gynnsamt även för skiktningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar