Sida 1 av 1
CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: ons 10 mar 2021, 19:44
av Torbjörn Johnsen
Pelle på vår systersajt Forestry.com har varit ute på biobränsleterminal och filmat en CBI 8400 som flisar bränsleved.
Ni hittar artikeln här inkl länk till en video från besöket:
https://www.forestry.com/editorial/effi ... -cbi-8400/
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: ons 10 mar 2021, 21:45
av Erre
Den där har man sett några gånger i action. Dock äldre version.
Sjuk maskin på att vråla ur sig flis.
Tror att det är samma gäng som var nere på Bråtmålen i Flygsfors när jag körde timmerbil.
Har tyvärr bara dåliga filmer å foton då det är många år sen å telefonerna var inte vad dom är idag.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: tor 11 mar 2021, 07:25
av skogsjan695xl
Det är ett jävla ös i din dörr tuggarna. Men fattar inte vad det är för fel på han som kör kan samt likt många andra. Snurra gripen ett varv var enda gång han tar en ny grip. Helt i onödan å ryck i kran som följd.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: tor 11 mar 2021, 08:14
av Denny
Lite lustigt när du påpekar det, så tänker man ju på det, varje gång han ska ta ett nytt knippe så snurrar han gripen så mycket han hinner 😀 kanske har han precis fått sin första rotator utan varvs begränsning... jag hade nog också passat på o snurra lite extra när jag byter ut min gamla "vändbara" till en riktig roterande😉
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: tor 11 mar 2021, 11:30
av Aronssonryssby
Har sett en CBI live också några gånger, sjuka på å svälja material 😁
Dessutom reser ju sig varenda hår i nacken och på armarna när motorn varvar upp blir belastad 😅😁
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: tor 11 mar 2021, 11:44
av hlb
Varför använder man inte två mindre standardtuggar i stället? Då får man Scania 550 hkr -standardmotorer, som tillverkas i stora serier. Vid haverier, går produktionen bara ner 50%. Argumentet med resta nackhår har jag däremot svårt att bemöta.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: tor 11 mar 2021, 23:01
av källefall8
De där med å snurra gripen tom, har fått för mig att anledningen är den slänger mindre om den roterar lite. Men det är väl det man har bromsad länk till om det nu går att ställa så hårt.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: fre 12 mar 2021, 01:22
av skogsjan695xl
källefall8 skrev:De där med å snurra gripen tom, har fått för mig att anledningen är den slänger mindre om den roterar lite. Men det är väl det man har bromsad länk till om det nu går att ställa så hårt.
Detta är nog många som tror det men det sitter nog mest psykiskt att det gör skillnad. Något lugnare i körningen så kan han ta knippet mycke bättre, för föraren här iaf missar ju lite då och då, snurrar för långt.
Detta känns som en ful ovana. Alla har vi dom.
Bromsad länk går dra åt så gripen står still på snedden om man vill.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: fre 12 mar 2021, 09:38
av Axl
hlb skrev:Varför använder man inte två mindre standardtuggar i stället? Då får man Scania 550 hkr -standardmotorer, som tillverkas i stora serier. Vid haverier, går produktionen bara ner 50%. Argumentet med resta nackhår har jag däremot svårt att bemöta.
Jag tror det är ganska vanligt att göra så. Jag vet iaf ett företag som kör skotarmonterad bruks nästan uteslutande på terminal.
Re: CBIs flishugg - ett produktionsmonster?
Postat: mån 15 mar 2021, 19:06
av norrskog
Den stacken försvinner på en vecka typ. Såg det ut som . Många träd behövs för att ge arbete åt den ett tio tal år framåt