SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Demo av Bruks mobila flishuggar (Video)

1 inlägg 5330 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Demo av Bruks mobila flishuggar (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#702051 Här kommer en liten flishuggarvideo som jag haft liggande oredigerad ett tag. Den filmades i december 2019 när Bruks hade en större demonstration av sina olika applikationer av mobila flishuggar. Det skedde innan coronapandemin bröt ut vilket förklarar att ni ser så mycket folk i en del klipp. Det kan ju vara ett aktuellt ämne nu när det har eldats en hel del flis under kalla veckor.

Mobila flishuggar i två storlekar
Demonstrationen kördes på en virkesterminal i Mellansverige där det fanns gott om både GROT och sekunda massaved att flisa. I filmen ser ni Bruks båda flishuggsstorlekar 806.2 och 1006 i lite olika utföranden. Den mindre huggen visas dels som skotarmonterad med egen Scaniamotor på 500 hk och dels i två lastbilsapplikationer där lastbilsmotorn driver huggen.

Den större huggen visas både på lastbil och på skotare. I båda fallen med egen Volvomotor på 768 hk. Det matar på tämligen bra med flis när de kan stå och mata rundvirke i en sådan maskin.

Här hittar ni viedon från demonstrationen av mobila flishuggar:


Och här kan ni läsa mer om dem på Bruks sajt.

Lite bilder från demodagen:



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).