Bioenergi

Bergvärme + vedpanna.

47 inlägg 39222 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

fendt311  
#701342 Glöm ej att titta på placering av ved pannan. Placeringen av befintlig skorsten. Nästan alla vedpannor har rökgas kanal rakt uppåt. Tänk även på att dagens ved pannor är väldigt effektiva. Du behöver mycket acc volym för dessa. En ctc v40 behöver minst 2000L acc tank. Fråga tillverkare hur mycket acc, pannan behöver. Sedan har vissa spaksotning som kan vara underlättande. Det finns tre alternativ pannor.
CTC V22-40
Baxi bonus light (prisvärd verkningsgrad)
Vedolux 350 (värmebaronen)

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701353 Perifal Solo, vår panna är 30 år och fungerar, dock med ett kolsvart tak i pannrummet - kanske handhavande fel :oops: .
Vänners Perifal höll inte ens 20 år innan vattenläckage lite varstans, tydligen varierande kvalitet..
Bökig panna att sköta/underhålla.
Viktigt att skaffa en lättskött panna, en panna som inte ryker in vid vedpåfyllning, en panna som är lätt att byta keramiken på.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701367 Skippa två separata tankar, en stor tank från exempelvis husqvarna tanksvets i ditt maximala mått tror jag blir billigast. Är budgeten 40-60k för pannan eller hela anläggningen. Kommer du bara elda kallaste dagarna eller tror du att du kommer göra en brasa övrig tid också?

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701372 Jag kommer väl ändå i slutändan att elda kontinuerligt 3-4 månader om året beroende på väder kanske längre om det är vargavinter när väl pannan är på plats även om jag inte är tvungen men några extra grader är ju alltid trevligt när tillgång finns. Övervåningen ligger runt 19 när det är strax under nollan så kommer ju såklart att elda mer när jag har vedpannan på plats. Nu har vi kört luftvärmepumpen på övervåningen 4månader om året även om kanske bara nödvändigt 2 men det är skönt att kunna gå i kallingar med 22-23grader. Nu flyttar två ungar ner på mellanvåningen där det är två graderkallare än övervåningen(när luftvärmepumpen inte är på). Vi har en liten utbyggnad jämtepannrummet som egentligen är en inbyggd gammal oljetank måste vara minst 3000 kanske 4000. Det är kört att använda på ngtvis? Kanske riva upp taket och lyfta ut den och använda det utrymmet till acktank när man ändå är igång🤔 räknar kanske att lägga 120" på panna tekniktank och acktank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Arvid0  
#701373 Du -kan- använda den men det är mycket jobb med rengöring, anslutningar isolering mm.

Det ör viktigt med wn rörmokare som är emd på tåget, börja scouta efter en rörmokare i din närhet som du har/får förtroende för. Hör gärna om hen har några referenser eller har gjort liknande jobb innan.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701379 Inte "mycket" jobb med en oljetank.
Självklart måste du rengöra den, gjort på någon timme, kortare tid med en hetvatttentvätt.
Det stora jobbet är att förstärka den, är en konst att förstärka den på rätt sätt, men en duktig svetsare löser det.
Isolering, 20 cm frigolit runt om, 10 cm under botten och utanpå en gipsskiva/byggskiva. då läcker ingen värme ut.
Har själv just en sådan och gjort på så sätt.
Det kommer för ALL framtid dofta olja ur elementen när du luftar dem :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Bax  
#701383 Du kan använda oljetanken om du inte kopplar "in" den i systemet utan kör den trycklöst med eget öppet expansionskärl.
Du måste då använda dig av värmeväxlare på både inmatnings- och utmatningssidan.
Och det blir ju en del jobb som nämnts ovan med svetsning av lämpliga muffar, isolering etc.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

fendt311  
#701389 Nu skiljer det inte så mycket på densitet mellan eldningsolja och vatten. Beroende på vilken klass (energiuntag ) eldningsolja man använder. Så några större svets jobb behövs inte. Om överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

Tralsmo  
#701421 Ja byggde om en 3kubikare oljetank till acktank.
Min uppfattning är att glöm det det är idiotmycke arbete innan det blir bra.
Köp standard acktankar till det du behöver

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

Tralsmo  
#701430 I slutet på 80talet byggde ja nytt hus.
Ordnade med panninstallation själv.
Byggde egna acktankar för å passa utrymmet i pannrummet. 2 fyrkantiga tankar ovanpå varandra på ca 1800 liter tillsammans.
Förstärktes genom att borra hål å dra stänger från sida till sida å svetsa.
Gick åt betydligt mer förstärkning än vad jag trodde.
Idet fallet var det inte fel å göra. Fick in väldigt mycket ackvolym på liten yta. Funkade bra i många år. Allt va i samma volym. Alltså tankarna klarade totala trycket i systemet.

2008 byggde ja om en 3 kubikare oljetank till acktank.
Funderade mycket på det innan ja gjorde det. Tanken blev faktiskt utslängd en vända innan ja fick rådet att det var enkelt att bygga om å gjorde då så.
Gjorde hela installationen själv. Blev rekommenderad av rörmokare att skippa det men lydde inte.
Det va nog det mest korkade beslut ja gjort att ge mej på det.
Det funkar fortfarande men mycket arbete va det.

Värmeväxlare till varmvatten. Vämeväxlare mellan radiatorer å ackvolym. Fick skilja på vattnet till radiatorena å vattnet i tankar å panna= 2 expansionskärl. Specialbygge på tanken för vämeväxlarna för inmatning av varmvattnet å till radoatorer för snabbare uppvärmning vid uppstart.
Massa strul med å få luftning å funka.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701441 Även jag fick 2 oljetankar på 3kbm/styck, borrade å svetsade in armeringsjärn som förstärkning. Hade för dålig brunn för att fylla på ute på gården för att provtrycka. Breddad en befintlig dörr och lyfte in dem, murade sedan igen dörren eftersom den var olämpligt placerade. Fyllde på och såklart läkte ena tanken. Började försöka svetsa den trasiga men insåg att trätaket ovanför med nedhängande sågspån inte skulle gilla gnistor så körde bara med en. Efter en vinter började andra läka. Murade upp ett extra källarrum vid pannan å lyfte in en 3kbm tank där istället. Så nu har jag 2 tankar som väntar på att få gipsat tak och sedan nytt försök med svetsning 😅

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701443 Så jag säger är du duktig på svetsa å rymmer isolering runt oljetanken så kan det vara ett alternativ. Men krävs mycket förstärkningar och öppen expansion. Vill du ha sluten expansion (höga tryck) så ge upp oljetanken. Ge även upp trycklösa tankar med värmeslingor eller speciallösningar om du inte känner att det är jätte roligt å greja. Hade jag varit i dina skor hade jag köpt en ny baxi excellent 50kw och största möjliga tank från husqvarma tanksvets. Alternativt begagnad baxi innova 50 kw och begagnad tank om du har någon rörmokare som kan tänkas montera begagnade, även tveksam om de är godkänt att montera in för de saknar nog de nya miljöcertifieringarna som behövs? Satt själv in en begagnad moden 30 kw panna å 1200 l tank men de var värdelöst sen satte jag in en begagnad 50kw innova och 3 kbm tank vilket varit en dröm värmer tanken på ett inlägg, sen att huset tar 3kbm varmvatten en kall natt är tråkigt.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Arvid0  
#701516 Jag är emot att konvertera en (villa) oljetank till acktank men undrar ändå:

lodin92 skrev:Så jag säger är du duktig på svetsa å rymmer isolering runt oljetanken så kan det vara ett alternativ. Men krävs mycket förstärkningar och öppen expansion.


Varför måste man förstärka den om man fyller med varmt vatten istället för olja? Trycket bör väl bli detsamma?

lodin92 skrev:Vill du ha sluten expansion (höga tryck) så ge upp oljetanken. Ge även upp trycklösa tankar med värmeslingor eller speciallösningar om du inte känner att det är jätte roligt å greja.


Vad är problemet med slingor i trycklösa tankar? Jag har flera slingor i min trycklösa lodrätt ståendes farmartank.

lodin92 skrev: Hade jag varit i dina skor hade jag köpt en ny baxi excellent 50kw och största möjliga tank från husqvarma tanksvets. Alternativt begagnad baxi innova 50 kw och begagnad tank om du har någon rörmokare som kan tänkas montera begagnade, även tveksam om de är godkänt att montera in för de saknar nog de nya miljöcertifieringarna som behövs? Satt själv in en begagnad moden 30 kw panna å 1200 l tank men de var värdelöst sen satte jag in en begagnad 50kw innova och 3 kbm tank vilket varit en dröm värmer tanken på ett inlägg, sen att huset tar 3kbm varmvatten en kall natt är tråkigt.


Just begagnade vedpanneanläggningar kan man fynda om man har is i magen.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701560 Nivåskillnaden mellan expansionskärlet och oljetanken gör ett ökat tryck. Har man ett enplanshus är det ju kanske möjligt att placera expansionen just ovanför, men man brukar rekommendera ett minitryck på pannorna. Men nu med tvåvåningshus blir det ju betydligt värre speciellt om tankarna är i källaren. Trots mina förstärkningar tordes jag inte vara i samma rum under påfyllningen, de knacka å braka som bara den. Kör du slutet system blir ju trycken jätte höga tryck, de stora rektangulära tankarna är alltid för öppet expansion och väger som bara den.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701562 Slingor går få någorlunda bra, men siktningen brukar bli sämre jämfört med direkt överföring från pannan, och i hans fall där det krävs högra temperaturer är en bra siktning lika viktigt som stor tank. Sen ska man ha dubbla expansioner, dubbla säkerhetsventiler etc. Inget jag skulle leja någon för att installera men kan man själv så kan det ju vara ett alternativ.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).