Bioenergi

Bergvärme + vedpanna.

47 inlägg 39186 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701565 Ah då blir det inget med den tanken 🙃 . River ut den och sätter in en plats byggd. Tack för hjälpen alla. Kommer två olika Företag och kollar nästa vecka så det ska bli ett roligt projekt 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Arvid0  
#701594
Lusig1121 skrev:Ah då blir det inget med den tanken 🙃 . River ut den och sätter in en plats byggd. Tack för hjälpen alla. Kommer två olika Företag och kollar nästa vecka så det ska bli ett roligt projekt 👍


Kul!

Lägg gärna upp förslagen här.

Bästa är om du kan googla runt och läsa på så mycket som möjligt det finns ju (tro det eller ej) också fler forum med duktiga medlemmar som har mycket input att komma med.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701623 Hugg och sälj ved till andra och köp pellets för pengarna. Då får du ett bekvämare liv och slipper acktankar. Även en gammal oljepanna, som du kan få betalt för att ta hand om, kommer funka finfint. Tänk vad skönt att ha pelletseldning och BV som backup för varandra.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

Tralsmo  
#701624
Orsa skrev:Hugg och sälj ved till andra och köp pellets för pengarna. Då får du ett bekvämare liv och slipper acktankar. Även en gammal oljepanna, som du kan få betalt för att ta hand om, kommer funka finfint. Tänk vad skönt att ha pelletseldning och BV som backup för varandra.



Ja vet inte om du ironisera. Ja håller alla fall me.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#701696 Hur många säljer veden mer än några år när dem tänkte så? men ja bekvämare och slappare samt mer tv lär nog drabbat de flesta som kastade ut vedpannan 🤭 Personligen tycker jag det är något speciellt med att elda ved. Man får en tydligare inlevelse av årstiderna men det är klart det är jobbigt och obekvämt med kallt i huset ibland. Men det är ungefär som att odla/jaga sin egen mat, det är inte alltid det godaste bitarna egentligen men helheten blir fantastisk.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

surjämten  
#701743 Älskar ved o vedeldning.
Men ser någon här o där som pga ålder o sjukdom borde förberett för annan uppvärmning i tid.
Man kan ju hålla på med ved ändå om man får vara frisk på äldre dagar.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701758 Det gäller att se om sitt hus men tids är.
Man blir trötter fortare än man anar
För övrigt är vedeldning toppen, man kan ha precis hur varmt man vill utan att behöva tänka efter.
Man kan unna sig varmvattenbad när man är frusen och närhelst man önskar sig
Bara detta att tvätta bilen när det är minusgrader, varmvatten finns ju att tillgå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

humlan12  
#701973 I början på år 2000 var det bara CTC som hade automatik med vedpanna och värme pump
Den kopplades på återtemperaturen så illa att acc tanken kunde koka men Vp gick
Nu är den kopplad så all värme kommer från acc-tanken Om jag inte eldar så värmer VP tanken
VP på 9 Kw klarade inte huset på Ca 300m2 För 3 år sedan bytte jag pumpen till 17kw Kanske lite i överkant men jag blev så trött på att ha kallt
Nu eldar vi sällan i pannan 23kw för Vp ger fin värme på 22 grader utan att el patronerna går in
Den tidigare instrument panel har ersatts med en lite låda storlek större tändsticksask som går på batteri som hållit i flera år Inga ledningar behövs. Hör av dig om du vill veta märke på CTC automatiken

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#702588 Uppdatering.
Bervärmepumpen var installerad 2006 så den är på slutet av sitt liv så har börjat kolla på helt nya alternativ. Har utöver mitt hus på 450kvm2 även två andra hus på fastigheten, ett nybyggt hus(2år gammalt) på 120kvm2 förberett för golvvärme(luftvärmepump nu) sen ett äldrehus på 150kvm2 som har pelletskamin och luftvärmepump.
Hargassner, kwb och ETA kommer och ska ge förslag på flispanna som kan driva alla hus(måste sätta in vattenburetsystem i gamla huset såfall). Det är platsen för flishanteringen som är största problemet med denna lösning. Dom kommer även kolla på pellets,ved samt kombination. Ska byta taket på huset snart tanken var i år men skjuter nog det till nästa år och då åker det upp solpaneler och solcell där vilket kommer vara ett bra komplement till pannorna. Ctc kommer också och kollar på en systemkombo med deras ecozenith i555 multitank som hjärta som kan hantera flera värmekällor så som jag ville ha det från början, bergvärme pump och stötta med ved kallare månaderna samt solenergi. Kommer vara väldigt öppen för förslag och dom kommer titta på alla olika lösningar när dom är här så ska bli intressant att se vad det blir i slutändan. Jobbar på sågverk så har flis, briketter och ved till väääldigt förmånliga priser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#702610 Intressant, skickade över lite fakta till ett av dom "seriösare" företagen om mina tankar med ctc multitanken.
Fick detta svaret:

Det är en intressant tanke (i den tanken) – där flyttar man styrning från värmekälla till acktank!



Förmodligen kommer deras värmekällor säljas utan all den styrning? Alla de styrningar som finns i den är annars standard hos alla andra leverantörer, det ingår i priset helt enkelt. (strategin kan ju vara att låsa kunder till sina egna produkter???)


Det som stör mig med deras faktablad om ecozenith i555Pro är att man använder Ecodesign stämpeln på ett högst oseriöst sätt! Man anger energiklass A++ o skriver med liten text 35°C (!!!!) detta är vilseledande marknadsföring!! Detta skyddar men sig mot med en pytteliten text i broschyren längst ner: ”CTC EcoZenith i555 Pro är endast godkänd att installeras tillsammans med värmepump enligt Ecodesigndirektivet. Redovisad data gäller tillsammans med värmepump CTC EcoPart 430. Skala för ecodesigndata: A+++ till G Energimärkningsdekaler och datablad kan enkelt laddas ner på http://www.ctc.se/Ecodesign.”

Där finner man sanningen om den tanken – den är inte ens godkänt som acktank till en vedpanna p.g.a. dålig värmeisolering!


Ursäkta detta sidospår – blir så irriterad på detta varje gång jag ser hur man kan fortsätta att lura allmänheten. Tillbaka till saken.

Hmm skrotar nog den "tanken"... Lite oseriös marknadsföring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#702685 Skippa alla konstiga tekniktankar. Köp en rejäl från husqvarna eller liknande med de antal slingor du vill ha samt eventuell separat tva om du vill ha bästa varmvattenberedningen. Solceller är ju bra för minska elförbrukningen men ekonomiskt helt beroende av att man får rätt bidrag och skattelättnader om man inte använder upp allt produducerat själv. Men se det inte som ett komplement för uppvärmningen, har du en rejäl panna är solcellerna meningslösa att värma med jämfört med ett inlägg i pannan. Med dina förutsättningar hade jag gått på flisanläggningen 👍

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lennart A  
#703319 Innan du gör något åt din värmeanläggning så bör du ta reda på hur du kan sänka din energiförbrukning. Kontakta kommunens energirådgivare och be om råd. Ett hus på 450 kom i 3 plan bör klara sig med en max effekt på ca 15 kW när det är minus 16 grader ute. Drar det mer så bör du göra något åt klimatsmart. Det är inte bekvämt att bo i ett dåligt isolerat hus. Det blir dragit och kallt.
Att bara ösa in mer effekt för att få upp värmen är ett dyrt sätt att lösa problemet. Koppla ihop värmepump och vedpanna är inte så enkelt. Kolla på värmepumptillverkarnas hemsidor hur det skall göras.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Per T  
#703453 https://proffs.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf


Färdig lösning om du köper ny bergvärmepump som enkelt kompletteras med vedpanna om du vill ha de som stöd och elda när det passar dig.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

stektlök  
#704692 Bra tråd detta. Läser med stort intresse då mitt tänkta pannbyte stannat av för jag börjat fundea mer på jordvärme.
Man blir juh gammal snart /)

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

lodin92  
#704734 Funderar man på jordvärme och börjar bli gammal tycker jag absolut man ska fundera på bergvärme så man kan komplettera med ac.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).