Bioenergi

Bergvärme + vedpanna.

47 inlägg 39190 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701169 Hallå!
Har haft ett par riktigt kalla veckor här hemma. Har bott i mitt hus i 3 år och det har varit halvkyligt dom andra vintrarna men inga som varit så kalla som denna(småland). Bor i ett stenhus på 450m2. Har bergvärmepump men elementen är väl dimensionerade för oljepanna/vedpanna temperaturer. Satte in en luftvärmepump sommar 2018 för att kunna kyla men den har gått fullfart här på våningen som vi "bor" på nu för värmensskull. Mellanvåningen dock har varit nere på 12 grader dom värsta nätterna....
Sitter i nu läget en gammal pelletspanna som är kopplad efter bergvärmen. Ingen tank eller liknande utan vattnet från BVpumpen går in i värmesystemet sen genom pannan och ut i systemet igen. Jag har obegränsad tillgång till ved så tänkte att en vedpanna vore det perfekta komplementet, ut med pelletspannan och in med vedpanna. Har ingen aning om hur jag bäst ska koppla detta för att få det så effektivt som möjligt och få BV och VP att lira ihop?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Bax  
#701181 Från värmepumpen, in i shunten på vedpannan, ut ur shunten och vidare mot radiatorerna.
Shunten har du sedan en motorstyrning på, denna ska om jag minns rätt reglera mot returtempen på radiatorvattnet så att det är tillräckligt högt när det går in i värmepumpen igen.
Värmepumpen orkar inte höja returtempen tillräckligt många grader innan den skickar iväg vattnet igen när det är riktigt kallt ute, så då kan du stötta upp med vedpannan.

EDIT: Bäst är det om värmepumpen har den styrfunktionen inbyggt i sig så du slipper laborera med fristående givare.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701186 Byter du pelletspannan mot en vedpanna bör (måste) du även sätta in några acctankar, annars nyttjar du inte vedpannan optimalt.
Värmepumpen bör själv kunna ge ut 50 grader innan elpatronen slår till.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701194 Tack för svar. Ja elpatronen är urkopplad i bergvärmepumpen nu då förra ägaren sa att det blev idiot dyrt och satte väl då in pelletspannan för kompensation. Ja precis bergvärmen orkar bara få upp returen till 39 grader vilket såklart blir kallt. Hur funkar det med acctankar ihop med bergvärmen??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Bax  
#701195 På samma sätt som jag beskrev, bara att du har byggt upp ett större värmelager än med enbart pannan, och därigenom kan elda pannan på ett effektivare sätt, utan tankar får du säkert pyrelda till slut.
Med tankar får du också en jämnare temperatur på vattnet som shuntas ut.
Tänk på att du inte får göra så att returtempen är FÖR hög, då sätter du värmepumpen ur spel.
Gör du så är det lika bra att parallellkoppla värmepump och vedpanna/acktankar åsså med några kulventiler stänga ner det ena när du kör det andra.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Arvid0  
#701217 En bekant körde länge med ved men kopplade in bergvärme med automatik så det skulle gå att elda när det var rikigt kallt. Det där fungerade aldrig och rörmokaren var tillbaka flera gånger utan att få ordning på det. Nu kör bekanten bergvärme och eldar i kamin när det är kallt. :)

Vore det inte smidigare att värmeväxla bergvärmen till en tekniktank och vedpanna till tekniktanken via acktank så att man "alltid" har en grundvärme som då går att spetsa med vedeldning? Ingen risk heller att man får för varmt i pumpen.

Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701227 Den rörkrökare som inte kan koppla så att det fungerar är inte påläst.
Seriöst så vet jag inte om mitt system verkligen fungerar, men enligt rörmokaren ska det i alla fall göra det.
Jag inbillar mig att värmepumpen jobbar mot acctanken och när returen i acctanken är över 50 grader stängs värmepumpen av (tror att det fungerar så eller något liknade)
Vår Nibe gav i alla fall ut 50 grader till elementen när jag provade.
Rörmokaren var här för att göra service och vissa inställningar (programmeringar). Var första gången vi kunde prova i skarpt läge.
Kan mycket väl vara att TS värmepump är på upphällningen eller för kort hål.
Jag har jordvärme och temp in + 3,8 och ut - 0,5 när vi provkörde.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701299 Okej! Blir nog en Tekniktank 750 och en acctank 750. Borde räcka tsm med bergvärmen? Storlek på panna då? Stora frågan också, har kikat runt i ngn vecka nu på olika forum men vet inte vilken panna jag ska köpa, några rekomendationer? Budget 40-60'.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Bert1  
#701306 Är inte det lite till de stora huset eller du har inte plats till mer?

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701309 Ah jag kanske kommer kunna ha 2500 liter max . Får leva med att elda lite oftare när det är riktigt kallt ute. Bergvärmen antar jag kommer kunna få ut maxtemp från så länge temp i vedpannans acktank är varmare än 55? Klarar ju mig nästan året runt nu utan pannan men kommer att ha lite varmare snitt temperatur dom kallare månaderna och som sagt om det blir som iår -15 så kan jag leva med täta eldningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Bert1  
#701310 Jag hade satt in så många tankar där går och sen en panna i lämplig storlek till den volymen

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Arvid0  
#701312 Du skulle räkna ut systemets volym, är ju ett stort hus så radiatorer och ev golvvärme rymmer ju en del. Sedan om du som du säger eldar få gånger per år är ju frågan om du inte ska gå på en klenare panna med stort vedmagasin och mindre ackvolym än en större panna och stora acktankar. Du får väl räkna på om det är värt att installera ved mm.
Smidigast annars vore väl pelletspannan som stöd till bergvärmen, köra den mot/via en tekniktank. Kan du ju sedan om du vill även köra solfångare mot tekniktanken och ha "gratis" varmvatten.

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701322 Japp! Angående Tekniktank, spelar det ngn störreroll vilken tekniktank man väljer, skiljer ju lite på exempelvis ctc multitank 550 och en aqualux 750 teknik. Ctcn 10" dyrare med mindre volym. Antar att tekniktanken jobbar mot en viss temperatur med radiatorerna och öppnar mot dom olika värmekällorna när den behöver. Har jag missat ngn funktion? 🤔 Jag kommer sätta in en vedpanna i och med att jag har fri tillgång till ved, så det känns bra att ta till vara på den. Är beredd att lägga ut pengar på installationen för att sitta lugnt och kunna använda veden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvärme + vedpanna.

jannee  
#701329 Riktigt dyr men troligtvis en av de bästa
CTC V40 Lambda eller V22 om du har mindre acctank

Användarvisningsbild

Re: Bergvärme + vedpanna.

Lusig1121  
#701333 Jag har kollat på just ctc v22 och deras multitank 550 sen en separat acktank utöver det. Har väldigt dålig koll på pannor och allt runt omkring.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).