Bioenergi

Traktordriven flishugg - råd?

7 inlägg 7280 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktordriven flishugg - råd?

Bad Apples  
#697836 Jag har en äldre fruktodling på ett par hektar som beskärs varje år. Lite läplanteringar som slyröjs.
Trött på att ha stora ris o grenhögar till valborg och är sugen på en traktordriven flishugg. Tänkte skaffa storsäckshållare o kunna bli av med flis till folk som vill ha i trådgårdsgångar o liknande. Lär inte vara ofta jag har en gren på mer än 10 cm.
Kan tänka att det kommer att röra sig om 30 timmar/år.
Kommer aningen använda en liten JD 3036 eller en gammal Ford 3000

Har kollat marknaden och letar efter råd:
Ska jag satsa på hydraulisk inmatning?
Känns skönt - men - fler saker som kan strula?
Och 10.000 dyrare ca...

Woodland Mills ger ett bra intryck - någon som vet hur de är i verkligheten?

Om jag skulle välja en enkel maskin - är det någon som har egna erfarenheter av Tarmo, Bonnet, Kellfri eller någon annan.
Tarmo har bra pris...

Helt nytt område. Lyssnar med öppna öron!

TS

Re: Traktordriven flishugg - råd?

Storken  
#697920 Angående matning så får väl 10 tusen nästan anses vara kaffepengar i det här sammanhanget.

Användarvisningsbild

Bad Apples  
#697924 Skillnaden är mellan ca 20K och 30K + moms. Så 50% ca.
Tänker mest på om det är "fler saker som kan gå strula" eller om det är något man verkligen inte vill vara utan.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#697928 Matning är inget man vill vara utan.
Ska du mest flisa ris och grenar så skulle jag dock rekommendera en skruvtugg, de är bättre på att hantera sånt än ”vanliga” tuggar.
Sök en kopo10 eller laimet hp10.

Användarvisningsbild

Suneland  
#697963 En Deleks dk-1500/1800 med svenskt stål 💪 kanske också tål att funderas på. 33000 hemma på gården inkl moms tolkar jag det som.

Har själv sneglat åt dom men min gamla trotjänare får leva vidare några år till.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698002 Har en woodland mills WC88 og er nøyd med den. Har kjørt ca 100 timer med den hittil.
Bra bygge kvalitet i forhold til pris. Relativt snabb. Litt liten innmater trakt, så grov gran har lett for å pakk igjen åpningen.
Fliser mest løv. Fordel at den har intern hydraulikk. Greier opp til 20 cm diameter uten problem.

Användarvisningsbild

Bad Apples  
Suneland skrev:En Deleks dk-1500/1800 med svenskt stål 💪 kanske också tål att funderas på. 33000 hemma på gården inkl moms tolkar jag det som.

Har själv sneglat åt dom men min gamla trotjänare får leva vidare några år till.

Tack för tips. Ser ju väldigt seriösa ut.
Men översättningen är lite skrämmande 🙃

"Traktorförstörare med ett oberoende hydraulsystem"

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).