Bioenergi

Kapa och klyva eller låta vara?

28 inlägg 12510 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kapa och klyva eller låta vara?

Teufel  
#694811 Hej!

Jag röjer mest naturbetesmark från igenväxning av olika lövträd, och är ny på hantera gran.
Men nu har jag fått ett par kubik gratis och frågan är hur jag ska hantera den.
Jag har både hört att de ska ligga som stockar i 1-2 år innan jag gör något med dem, men också att de ska kapas/klyvas direkt. Dvs kontrainstruktioner. 🙃

Vad säger expertisen här?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

opekka  
#694814 Ska de bli till ved är torkprocessen snabbare som kapat och kluvet än som hela stockar.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Teufel  
#694819 De som förespråkade att ha dem liggande som stockar hävdade att det är segare att kapa och klyva nyavverkade stockar än torkade.

Min erfarenhet av de lövslag som jag har hanterat tidigare är att det är större risk för "tjuriga bitar" i klyven om de har torkat för länge. Men löv och barr kan ju bete sig olika, därav min osäkerhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Arvid0  
#694823 Vsd har du för utrustning och hur grova är dom. En normal vedmaskin har inga större problem med gran. Håller med opekka klyv snarast för bäst torkning. Låt det få frysa åt först om det är svårkluvet.

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

jannee  
#694835 Virke som verkligen är svårklyvt, då börjar man med en ytterkant för att i nästa drag klyva mer in mot mitten.
En riktig tjurig björk, gran eller ek klyvs på så vis lättast.
Bok däremot är till att bara dra på mitt i, den är hård men skör.
Riktigt torr björk och ek blir hårdare och svårare att klyva, gran ingen större skillnad.
Men vänta inte för länge med gran, virket försämras i rasande takt.

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

opekka  
#694851 Tipset som @Arvid0 skriver, att låta dem frysa är mycket bra. Riktigt grova och tjuriga bitar faller sönder som porslin när de klyvs i frusen form. Ju kallare desto bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Teufel  
#695148
Arvid0 skrev:Vsd har du för utrustning och hur grova är dom. En normal vedmaskin har inga större problem med gran. Håller med opekka klyv snarast för bäst torkning. Låt det få frysa åt först om det är svårkluvet.


Kör helt manuellt med el-motorsåg och elhydraulisk klyv. Eftersom jag normalt sett tar ner igenväxning på naturbetesmarker så kan träden se ut precis hur som helst, varför en vedmaskin inte funkar.
Men i det här läget skulle en vedmaskin funka och underlätta. Diameter, ca 1-2 dm.
Kan man hyra någonstans i närheten av Göteborg eller Bohuslän?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695286 Kapa och klyv i mars, trava under tak före midsommar. Kan vara torr nog att elda till hösten.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Stampep  
#695335 Flikar in lite här, om man fäller nu och kapar och klyver under februari/mars funkar det att lägga in i vedboden direkt eller "måste" veden torka utomhus? Mest orolig för mögel, kökspanna och möglig ved känns inget bra 🤔

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

r93  
#695355 Skulle inte rekommendera det, blåsten är bra när man ska torka ved.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

halvproffs  
#695360
Stampep skrev:Flikar in lite här, om man fäller nu och kapar och klyver under februari/mars funkar det att lägga in i vedboden direkt eller "måste" veden torka utomhus? Mest orolig för mögel, kökspanna och möglig ved känns inget bra 🤔


En som köper långved av mig låter transportbandet gå in i en fd stor ladugård med murade väggar. Några fönster är borttagna och sätts tillbaka till hösten.
Trodde han skulle få mögel men inte en prick.
Han har gjort så i 30 år nu.

Själv kör jag direkt in i vedboden men där är det små glipor mellan brädorna. Har heller aldrig fått mögel på veden. Farsan gjorde lika.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Bert1  
#695365 Grannen körde det rätt in på logen från vedmaskinen men han var inte riktigt nöjd med torrheten nåt år när det var dåligt väder när dom hade kört de

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

svampbob  
#695384 Vill du ha mögel på veden så ska du kapa samt klyva i grova bitar och sent på säsongen juli-september. Att mata in veden i mars-april i en gles vedbod är nog ofarligt.

Användarvisningsbild

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

Stampep  
#695400 Hmm 🤔 brukar köra i såna burar, gjorde så förra våren med, klart före midsommar. Har kökspanna så inte värst grovt.. fick mögel på alltihop 😥
Får nog köra på vedboden, väntar bebis i april så vore skönt att bli klar senast mars.
Har hyfsat orätt på 3 sidor, kanske ska bryta bort nån planka till i vår så det blir bra genomströmning

Avatar Fallback

Re: Kapa och klyva eller låta vara?

r93  
#695404 Lägg pallar eller liknade i botten så det blir luft under.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).