Bioenergi

Får vi en cirkulär kolekonomi i framtiden?

4 inlägg 2481 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Får vi en cirkulär kolekonomi i framtiden?

Fredrik Reuter  
#688873 En cirkulär kolekonomi känns lite tvärtemot den cirkulära bioekonomi som finns i skogen. Men kanske kan just en sådan ekonomi bli verklighet i framtiden. I alla fall om forskare vid Oxford University i England lyckas skala upp sina nyligen gjorda framsteg i labbmiljö.

Det handlar om att samla in koldioxid från luften och genom en kemisk process omvandla koldioxiden till syntetiskt kolväte. Något som sedan man kan göra jetbränsle till flyget av. Det är just detta som forskare vid Oxford University lyckats med i liten skala och som de nu hoppas ska bli en "game changer" och därav också en ny "cirkulär kolekonomi".

Ytterligare en fördel ska enligt forskarna också vara att processen ovan förbrukar mycket mindre el vid framställningen än ex vätgasframställning.

Forskarna skulle vilja skala upp sin process och testa att samla in koldioxid från industri som släpper ut mycket koldioxid. Här borde ex ett massabruk passa bra in och alternativet skulle kunna vara ett alternativ till den Bio-CCS som diskuteras idag.

Vad tror du, kommer vi se en "cirkulär kolekonomi" i framtiden?

Läs mer: https://www.nature.com/articles/s41467-020-20214-z



   TS
Avatar Fallback

Re: Får vi en cirkulär kolekonomi i framtiden?

alias  
#688891 Googla på Norsk E-fuel AS, Sunfire eller Climeworks så tror jag du hittar ett projekt för att tillverka flygbränsle med denna teknik i Norge (produktionsstart planerad till 2023).

Kollar man under FAQ på Climeworks hemsida så verkar det åtgå rätt mycket energi för att fånga in CO2 från luften. Som lekman tänker jag det borde vara mer energieffektivt att fånga in råvarorna CO2 & H2O i högre koncentration från renad rökgas vid massabruk eller fjärrvärmeverk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Får vi en cirkulär kolekonomi i framtiden?

axwell  
#690159 Lite på samma tema.
Ö-vik energi (heja MoDo !) i Domsjösfären tänker satsa på ett stor projekt tillsammans med Chalmersbolaget Liquid Wind.
https://sverigesradio.se/artikel/7636502

Win Win om det lyckas !

Får hoppas att fabriken har tillräckligt mycket CO2 i sina utsläpp. :roll: :-bd

Edit:Det var inte KTH.
Senast redigerad av axwell tis 29 dec 2020, 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Får vi en cirkulär kolekonomi i framtiden?

Mellberg  
#690168 Detta blir väldigt intressant att följa. Faller allt väl ut , kanske det blir en anläggning vid vår massafabrik i Husum också. Indirekt blir det bränsle från skogen. Ännu smartare med brukad skog blir det helt enkelt. 😎

Kan bli riktigt jobbigt för miljörörelsen detta, WWF, Skydda skogen, Naturskyddsföreningen osv. :mrgreen:

Några partier i riksdagen får det också jobbigt, vilka får ni själva räkna ut. =)) =)) =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).