Bioenergi

Skörda energiskog manuellt

6 inlägg 3737 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skörda energiskog manuellt

calle336  
#679364 Hej ¨
Jag har en fråga ang energiskog.
Vi har ca 4ha energiskog som måste skördas. Den är övergrov men det största problemet är att det växer mkt björk oc annat mellan raderna så skördaren kan inte skörda detta.
Är det försvarbart att skörda detta med röjsåg/ motorsåg å skota ut det med huggarvagnen. Det är ju inga jätte pengar i flis så att leja bort det till en skotare med klipp eller liknande kostar säkert endel.
Vad skulle detta ta i tid? förståss omöjligt att säga men på en höft?

Mvh Calle



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skörda energiskog manuellt

Contårta  
#679529 Att skörda fyra hektar energiskog manuellt tar bra med tid. Lite oklart hur det ser ut men räkna hur lång tid det tar att ”hantera” en stan i snitt och multiplicera sedan med hur många stam du har per ytenhet.

En skördare med klipp som gör fina högar att skota måste ju gå bra?

Avatar Fallback

Re: Skörda energiskog manuellt

kia  
#682335 Eller gå in med grävare med klipp jag har kört lite sådana objekt .blir ju bra högar att skota .

Användarvisningsbild

Re: Skörda energiskog manuellt

Bernt S  
#682431 Här är en video om en teknik, vill minnas att de har två videor till som hör till ämnet. Uittokalusto/skogma säljer tillbehöret till sågen.

Användarvisningsbild

Re: Skörda energiskog manuellt

Bernt S  
#682433 Här kommer andra videon om avverkningen

Och en video om drivningen

Avatar Fallback

Re: Skörda energiskog manuellt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682630 Finnarna verkar trivas och ha jättekul. Men ser man till volym och eventuell lönsamhet så är nog Trådskaparen i ett betydligt bättre läge om han ska helavverka i riktig energiskog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).