Bioenergi

nyodling, stubbar

19 inlägg 8925 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674736
Suneland skrev:I vinter avverkar jag 1,5ha som ska bli betesmark igen. Huuur mycket stubbar som helst, 700m3 en hel del grov björk och gran samt tusentals undertryckta granar.

Kommer gräva bort stubbar och elda dom löpande tillsammans med övrigt grot.

Har dock ingen tidspress och min slitna gamla Atlas 1602 kommer få göra jobbet.

Fick en prisuppgift på 45000 för 1,5 ha fräsning, och då är det redan stenplockat 😮 .


Räkna gärna timmarna på det egna arbetet för både grävare och eldning. Min gissning är att timpriset hamnar i närheten av att gallra manuellt.

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Suneland  
#674766
busholle skrev:
Suneland skrev:I vinter avverkar jag 1,5ha som ska bli betesmark igen. Huuur mycket stubbar som helst, 700m3 en hel del grov björk och gran samt tusentals undertryckta granar.

Kommer gräva bort stubbar och elda dom löpande tillsammans med övrigt grot.

Har dock ingen tidspress och min slitna gamla Atlas 1602 kommer få göra jobbet.

Fick en prisuppgift på 45000 för 1,5 ha fräsning, och då är det redan stenplockat 😮 .


Räkna gärna timmarna på det egna arbetet för både grävare och eldning. Min gissning är att timpriset hamnar i närheten av att gallra manuellt.


Grävningen är ju bland det roligaste man kan göra så timmarna är nära på orelevanta. Jag brukar ofta säga att jag byter ut tv-timmarna 😉

Blir nog tiotalet grisar där över sommaren 2022 också så det blir ordentligt omvänt 😁

Användarvisningsbild

Re: nyodling, stubbar

Camaro1969  
#674772
Suneland skrev:
busholle skrev:
Suneland skrev:I vinter avverkar jag 1,5ha som ska bli betesmark igen. Huuur mycket stubbar som helst, 700m3 en hel del grov björk och gran samt tusentals undertryckta granar.

Kommer gräva bort stubbar och elda dom löpande tillsammans med övrigt grot.

Har dock ingen tidspress och min slitna gamla Atlas 1602 kommer få göra jobbet.

Fick en prisuppgift på 45000 för 1,5 ha fräsning, och då är det redan stenplockat 😮 .


Räkna gärna timmarna på det egna arbetet för både grävare och eldning. Min gissning är att timpriset hamnar i närheten av att gallra manuellt.


Grävningen är ju bland det roligaste man kan göra så timmarna är nära på orelevanta. Jag brukar ofta säga att jag byter ut tv-timmarna 😉

Blir nog tiotalet grisar där över sommaren 2022 också så det blir ordentligt omvänt 😁


Hade jag haft en större grävare än 5 tonnarn så hade jag säkert funderat på det alternativet..

Men den va för liten å skulle få det kämpigt

Avatar Fallback

Re: nyodling, stubbar

norrskog  
#676124 gräv upp använd kil slägga gör dem till ved å lägg i pannan 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar