Bioenergi

Nya förtjänster för skogsbolagen.

12 inlägg 7082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya förtjänster för skogsbolagen.

Skogshuggarn  
#2594 😡 😡 😡 Nu är Skogshuggarn på krigsstigen igen. 😡 😡 😡

Skogsbolagen verkar köra en "kampanj", där man ska få "gratis markberedning" efter avverkning OM!, man släpper groten.

Trampa inte i den fällan!.

Jag, och många med mig, har i alla tider fått markberedningen gratis på slutavverkningsobjekt över 3-4 ha och uppåt, (över 500 m3sk).
Nu vill man alltså "kvitta" markberedning mot groten för 0:- sekr vilket gör att skogsägaren i egentlig mening inte har någon vinning av det hela.
Här i norra delen av Sverige tycker jag att markberedning + 1500:- per hektar i inkörningsskedet kan vara rimligt om man har ett granbestånd som
ligger på mer än 50 % av den totala trädslagsfördelningen.
Det är ändå billigt och räcker knappt till att återbeskoga hälften av den avverkade arealen sett ur skogsägarperspektiv.

Vidare så verkar priserna på biobränsle öka stadigt.
Kanske får vi ett scenario där massabruken måste vara med och slåss om pinnarna eftersom det är mera gynnsamt att elda upp virket.

Synpunkter?.



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2598 om massabruken får slåss om pinnarna kan man inte då som skogsägare ta ut högre pris och få mer pengar till nyplantering?

Avatar Fallback

"gratis" markberedning

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2721 priset på bioenergin sätt ju på en tämligen fri marknad- det är ju ingen brist på¨råvara än men när vi blir av med Gudrun effekten om ett par år kanske det skulle vara läge med en grot strejk för att få upp priset. det är ju marginalen som avgör priset, om det är underskott. Eftersom det kommer att ta tid att få tillräckligt många att hålla igen med biobränsle leveranserna är det dags att börja propagera för det nu. Jag tror det skulle gynna oss väl så bra som "skogsupproret" mot södra och snacket om att köpsågverken skall betala efterlikvid.

Här början man nu prata om att ge "gratis" markberedn ing om man tar bort stubbarna. Jag gillar inte uttrycket men är därmot positiv till att sälja stubbarna. Det blir bra markberett och näringsförlusten ska man kompensera med askåterföring. Vi stubbröt en del för 20 år sedan coh det ser väl ut som annan ungskog idag. En den av hygget planterades dock med elitkloner som idag är tre meter högre än standardplantorna

Avatar Fallback
Fredrik  
#2915 Hej,
Intressant länk i ämnet om ni inte redan läst den:

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=30918

Vad tror ni är anledningen att uppköparna kan "lura" säljarna med gratis markberedning, dåligt med erfarenhet av GROT-försäljning hos skogsägarn?
Det känns bra att du är på krigsstigen Skogshuggarn, bra initiativ!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3271 Har missat den här tråden tidigare...
Min uppfattning i ämnet är att jag tror att vi bara har sett början än.
Jag tror att det här med "grot" kommer att bli en ganska stor sak framöver. I och med att det byggs fler och fler värmeverk runt om i landet så är min känsla att biobränsle kommer att bli en bristvara om ingenting händer. Vi har ju två ganska stora pappersbruk här uppe i Piteå
(SCA och Kappa Smurfit). När Kappa har byggt sin panna klart så kommer dessa två pannor att förbruka ca 350 - 400 m3s/timme när dom eldas för fullt. Det motsvarar ungefär tre fullastade flisbilar/timme.
Även om det kommer att importeras en hel del så tror jag att priset för träddelar/grot kommer att öka... Men vad vet jag...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3276
Mangelu skrev:Har missat den här tråden tidigare...
Min uppfattning i ämnet är att jag tror att vi bara har sett början än.
Jag tror att det här med "grot" kommer att bli en ganska stor sak framöver. I och med att det byggs fler och fler värmeverk runt om i landet så är min känsla att biobränsle kommer att bli en bristvara om ingenting händer. Vi har ju två ganska stora pappersbruk här uppe i Piteå
(SCA och Kappa Smurfit). När Kappa har byggt sin panna klart så kommer dessa två pannor att förbruka ca 350 - 400 m3s/timme när dom eldas för fullt. Det motsvarar ungefär tre fullastade flisbilar/timme.
Även om det kommer att importeras en hel del så tror jag att priset för träddelar/grot kommer att öka... Men vad vet jag...


Du får nästan dubblera dina siffrorna, Mangelu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya förtjänster för skogsbolagen.

Skogshuggarn  
#3278
Skogshuggarn skrev::evil: 😡 😡 Nu är Skogshuggarn på krigsstigen igen. 😡 😡 😡

Skogsbolagen verkar köra en "kampanj", där man ska få "gratis markberedning" efter avverkning OM!, man släpper groten.

Trampa inte i den fällan!.

Jag, och många med mig, har i alla tider fått markberedningen gratis på slutavverkningsobjekt över 3-4 ha och uppåt, (över 500 m3sk).
Nu vill man alltså "kvitta" markberedning mot groten för 0:- sekr vilket gör att skogsägaren i egentlig mening inte har någon vinning av det hela.
Här i norra delen av Sverige tycker jag att markberedning + 1500:- per hektar i inkörningsskedet kan vara rimligt om man har ett granbestånd som
ligger på mer än 50 % av den totala trädslagsfördelningen.
Det är ändå billigt och räcker knappt till att återbeskoga hälften av den avverkade arealen sett ur skogsägarperspektiv.

Vidare så verkar priserna på biobränsle öka stadigt.
Kanske får vi ett scenario där massabruken måste vara med och slåss om pinnarna eftersom det är mera gynnsamt att elda upp virket.

Synpunkter?.


En liten korrigering till mitt ursprungliga inlägg.

När jag skrev "ökade biobränslepriser" så menade jag inte groten, utan det som händer på den övriga biobränslemarknaden.
Ett exempel är vedpriserna som har skenat iväg.
Numera är det inga ovanligheter att hitta säckad blandved för runt 400:-m3tpb även häruppe i norr.

Det är nästan dubbelt mera än vad massabruken betalar för lövskogen, och här får vi ju dessutom betalt för både barken (över 10 % av totalvolymen), och
slipper det förbannade vrakavdraget.
Tyvärr så är privatskogsbrukarna alldeles för dåliga på att propagera för höjda priser, och där skulle ju skogsägareföreningarna kunna göra en insats OM!, de inte suttit med 3/4 av rövven i knäna på den egna industrin.

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3283 Jag tror att mina siffror stämmer ganska bra gällande dessa två biobränslepannor.
Jobbar ganska nära en av dessa industrier och jag har sett det mesta vad det gäller transporter och avstånd när det gäller biobränsle. bl.a. så importeras det från Norge så kallat "rivningsvirke".
Det transporteras 60 - 80 mil enkel väg, och då har dom en nettovikt på lassen på ca. 20-25 ton. Detta beror delvis på deras korta ekipage
(18m.) och att det är ett lätt sortiment, men ändå.
Jag tror att bolagen/industrierna kommar att få jaga på rätt bra för att få ihop dessa volymer av biobränsle i framtiden. Därför tror jag att priserna på "träddelar" (som sen tuggas upp till "grotflis")kommer att öka. Och i och med detta tror jag att även den enskilde skogsägaren kan blanda sig in i leken, även om det inte alltid rör sig om så stora volymer vid varje leveranstillfälle. Det är nämligen så att det är här som bolagen/industrierna kan tjäna pengar, istället för att köpa dyr ström.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3286
Mangelu skrev:Jag tror att mina siffror stämmer ganska bra gällande dessa två biobränslepannor.
Jobbar ganska nära en av dessa industrier och jag har sett det mesta vad det gäller transporter och avstånd när det gäller biobränsle. bl.a. så importeras det från Norge så kallat "rivningsvirke".
Det transporteras 60 - 80 mil enkel väg, och då har dom en nettovikt på lassen på ca. 20-25 ton. Detta beror delvis på deras korta ekipage
(18m.) och att det är ett lätt sortiment, men ändå.
Jag tror att bolagen/industrierna kommar att få jaga på rätt bra för att få ihop dessa volymer av biobränsle i framtiden. Därför tror jag att priserna på "träddelar" (som sen tuggas upp till "grotflis")kommer att öka. Och i och med detta tror jag att även den enskilde skogsägaren kan blanda sig in i leken, även om det inte alltid rör sig om så stora volymer vid varje leveranstillfälle. Det är nämligen så att det är här som bolagen/industrierna kan tjäna pengar, istället för att köpa dyr ström.



Enbart Kappa och SCA kommer säkert upp i omkr 500 m3s/h.
Sedan har vi sågverken, typ Setra och fjärrvärmeverken.
SCA - Skellefteå Kraft och Luleå Energi tillverkar dessutom pellets, och några mil till norrut har vi Billeruds pappersbruk i Kalix.
De var väl bla de som skulle flisa upp en del av den brandskadade skogen i Bodträskfors.

Jodå, avsättning finns!, och fina förtjänster för biobränsleaktörerna, medan skogsägarna återigen blir "baggbölade".

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3287 http://sv.wikipedia.org/wiki/Baggb%C3%B6leri

   TS
Avatar Fallback

Bränsleflisen är värd mycket

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5546 Läste i ATL före jul att värmeverk med el-genererin kunde betala uppåt 900:-m3fpb. Gröna sertifikaten på el-fakturan 240:- (bidrag från staten) räcker till flisen som eldas.
Värmeverken här i Gästrikland /N Uppland betalar ca 170:-MvH för flisen. 1/3 kan bli el 2/3 blir värme, el priset ligger över 500:-MvH och värmepriset
ca 450:- MvH ( inkl, fast avg ) levererat i fjärrvärmenätet. Så det blir en liten slant över till värmeverken.

Avatar Fallback
grotförare  
#20471 helt klart kommer att priserna kommer att stiga grot/flis! de är redan nu brist på de iaf här nere! vi får höra hela tiden att de måste få ut mer grot ur skogen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).