Bioenergi

Grillkol

379 inlägg 95376 visningar 34 följer Svara, dela mm...   

Re: Grillkol

r93  
Granstorp skrev:Förbereder redan ved för nästa kolning....har även börjat snegla på allt från accumulatortankar till farmatankar😂

Jag har en uttjänt trekubiks tank.... den har jag sneglat på i ett par år 😂

Användarvisningsbild

Erre  
r93 skrev:Gör det! Sen är du fast!

För många år sedan var jag på en större 30-årsfest, det var min sambos barndomskompis så jag kände bara ytligt ett par deltagare, men jag visste att en hade vuxit upp på en skogsgård så honom sökte jag upp när maten var uppäten och groggarna började förtäras, vi hade mycket trevliga samtal om träd, jakt etc ända tills han började tjata om sin kol han gjorde, & ju fler groggar som konsumerades ju jobbigare blev han, jag minns att jag tyckte det var ett jäkla tjat på slutet.

Men nu har jag blivit likadan......

Då ska man inte bjuda dig på grogg då. 😁😉

r93  
#709541 Nej, är man inte intresserad av skog, jakt eller kol så är det ett bra tips.

WarPeter  
r93 skrev:Nej, är man inte intresserad av skog, jakt eller kol så är det ett bra tips.

Låter som vi skulle kunna dricka många groggar ihop. Dom runt omkring hade nog inte tyckt det var lika roligt 🙃

Användarvisningsbild

Granstorp  
1618422420_f5ea2a37-c4fc-4f08-9a45-307ca6e6cb5b.jpeg

Lördagens kolning gav 21kg. Till helgen tänder vi igen👍

morco  
#709619 Härligt, jag premiärtänder mitt bygge på lördag morgon! Spänd förväntan....

Stiliga säckar, vet någon vart man billigast köper pappsäckar? Helst lite mindre än de du har där, tänker kan vara trevlig om man vill ge bort lite till vänner o bekanta.

morco  
#709621 @granstorp, blev det 21 kilo på två tunnor? Funderar på hur mycket man får ut på ett välfyllt 200 litersfat minus skorsten.....

Användarvisningsbild

Granstorp  
#709629 21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!

Jag delade min 30cm ved på mitten för att få i så mycket som möjligt! Man kunde kanske travat veden ståendes i flera lager men jag tror att värmen spred sig bra när det blev lite luft mellan vedbitarna! Placerade annars veden huller om buller!

r93  
morco skrev:Härligt, jag premiärtänder mitt bygge på lördag morgon! Spänd förväntan....

Stiliga säckar, vet någon vart man billigast köper pappsäckar? Helst lite mindre än de du har där, tänker kan vara trevlig om man vill ge bort lite till vänner o bekanta.

Är det bara i min familj vi har ett extremt överskott på pappkassar från matbutiken sedan det blev plastpåseskatt på kassar gjorda av sockerrör.

Dom är optimala till kol.

r93  
Granstorp skrev:21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!

Jag delade min 30cm ved på mitten för att få i så mycket som möjligt! Man kunde kanske travat veden ståendes i flera lager men jag tror att värmen spred sig bra när det blev lite luft mellan vedbitarna! Placerade annars veden huller om buller!

Pröva och packa så gott det går, tänk på att veden både krymper och faller sönder, så värmen kommer att sprida sig.

tallen100  
r93 skrev:
morco skrev:Härligt, jag premiärtänder mitt bygge på lördag morgon! Spänd förväntan....

Är det bara i min familj vi har ett extremt överskott på pappkassar från matbutiken sedan det blev plastpåseskatt på kassar gjorda av sockerrör.

Dom är optimala till kol.

Dom är även bra att bära in ved i, till spis och kamin.
Skräpet stannar i kassen 👍

tallen100  
r93 skrev:
Granstorp skrev:21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!

Pröva och packa så gott det går, tänk på att veden både krymper och faller sönder, så värmen kommer att sprida sig.

blir det cirka 100 liter kol av ett 200 litersfat?

Användarvisningsbild

Granstorp  
#709637 Eftersom mina kolbitar blev väldigt stora så har jag säkert mycket luft i säckarna! Vikten ska stämma då jag vägde varje säck på badrumsvågen!

r93  
tallen100 skrev:
r93 skrev:

blir det cirka 100 liter kol av ett 200 litersfat?

Ja det kan man säga, 50% är kanske något optimistiskt men det blir det ibland, allt handlar om hur mycket man lyckas packa det.

Sist jag vägde så tror jag det var 17 kg jag fick ut på två bränningar, 60L x 2 = 120 x 2 = 240 liter. Det blev lagom att stoppa i en 160 liters säck så att den gick att knyta med.

Vad gissar vi på att Biltemas grilltändare är? Den är mindre än webers.... 4 liter? En sådan räcker gott och väl till en grillning, då blir det runt 20 grillningar per 100 liter kol?

Bara kör @Tallen !!
@Granstorp har du provgrillat med kolen än?

Användarvisningsbild

Granstorp  
#709663 @r93 Nej, jag har inte hunnit prova min kol i grillen ännu! Återkommer med en recension när jag plockat fram Webern👍 Ganska säker på att även denna kol fungerar bäst ihop med en pilsner😁

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).