Granstorp skrev:Förbereder redan ved för nästa kolning....har även börjat snegla på allt från accumulatortankar till farmatankar😂
Jag har en uttjänt trekubiks tank.... den har jag sneglat på i ett par år 😂
r93 skrev:Gör det! Sen är du fast!
För många år sedan var jag på en större 30-årsfest, det var min sambos barndomskompis så jag kände bara ytligt ett par deltagare, men jag visste att en hade vuxit upp på en skogsgård så honom sökte jag upp när maten var uppäten och groggarna började förtäras, vi hade mycket trevliga samtal om träd, jakt etc ända tills han började tjata om sin kol han gjorde, & ju fler groggar som konsumerades ju jobbigare blev han, jag minns att jag tyckte det var ett jäkla tjat på slutet.
Men nu har jag blivit likadan......
r93 skrev:Nej, är man inte intresserad av skog, jakt eller kol så är det ett bra tips.
morco skrev:Härligt, jag premiärtänder mitt bygge på lördag morgon! Spänd förväntan....
Stiliga säckar, vet någon vart man billigast köper pappsäckar? Helst lite mindre än de du har där, tänker kan vara trevlig om man vill ge bort lite till vänner o bekanta.
Granstorp skrev:21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!
Jag delade min 30cm ved på mitten för att få i så mycket som möjligt! Man kunde kanske travat veden ståendes i flera lager men jag tror att värmen spred sig bra när det blev lite luft mellan vedbitarna! Placerade annars veden huller om buller!
r93 skrev:morco skrev:Härligt, jag premiärtänder mitt bygge på lördag morgon! Spänd förväntan....
Stiliga säckar, vet någon vart man billigast köper pappsäckar? Helst lite mindre än de du har där, tänker kan vara trevlig om man vill ge bort lite till vänner o bekanta.
Är det bara i min familj vi har ett extremt överskott på pappkassar från matbutiken sedan det blev plastpåseskatt på kassar gjorda av sockerrör.
Dom är optimala till kol.
r93 skrev:Granstorp skrev:21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!
Jag delade min 30cm ved på mitten för att få i så mycket som möjligt! Man kunde kanske travat veden ståendes i flera lager men jag tror att värmen spred sig bra när det blev lite luft mellan vedbitarna! Placerade annars veden huller om buller!
Pröva och packa så gott det går, tänk på att veden både krymper och faller sönder, så värmen kommer att sprida sig.
tallen100 skrev:r93 skrev:Granstorp skrev:21kg är efter två tunnor! Pappersäckar finns på Granngården! Ja, dom är lite i största laget!
Pröva och packa så gott det går, tänk på att veden både krymper och faller sönder, så värmen kommer att sprida sig.
blir det cirka 100 liter kol av ett 200 litersfat?