Bioenergi

Grillkol

336 inlägg 75083 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#709035
1618063344_eecc2e7a-90c3-4b74-8b8c-ce2da804f967.jpeg
Då var det färdigt, men dum som man är och inte ens kan följa sina egna råd så får vi se vad som blir kvar.

Den ena tunnan var något ljummen, trodde det var solen som värmt den, så jag hällde upp i skottkärran, bara efter några minuter så hörde jag hur det knäppte i det, grävde runt lite och hittade glöd lite här och var.

Så nu har jag hävt det i en tunna som jag hoppas är tät, förhoppningsvis så blir hälften kvar.

Man får inte vara ivrig när man kolar....

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709036 Då har jag fått på isoleringen, tänder upp nästa helg, ska bli jäkla spännande😊

Avatar Fallback

Re: Grillkol

isteskog  
#709038
r93 skrev:
1618063344_eecc2e7a-90c3-4b74-8b8c-ce2da804f967.jpeg
Då var det färdigt, men dum som man är och inte ens kan följa sina egna råd så får vi se vad som blir kvar.

Den ena tunnan var något ljummen, trodde det var solen som värmt den, så jag hällde upp i skottkärran, bara efter några minuter så hörde jag hur det knäppte i det, grävde runt lite och hittade glöd lite här och var.

Så nu har jag hävt det i en tunna som jag hoppas är tät, förhoppningsvis så blir hälften kvar.

Man får inte vara ivrig när man kolar....

Lägg bitarna som det är glöd på i vatten. Så gör jag när jag kolar en "riktig" mila..... 😉

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#709040 Har hällt vatten i tunnan nu....

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#709088 Spännande tråd, tack för alla uppdateringar efter era kolningar och fortsätt gärna!

En galen idé, vem blir först att kola något annat än trä och visa upp här i tråden.
Kanske lite makabert men en död mus eller liknande kunde bli intressant, har man tur så får man en mindre kopia helt i kol.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#709109 Mycket intressant tråd 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

machonisti  
#709111
Fredrik Reuter skrev:Spännande tråd, tack för alla uppdateringar efter era kolningar och fortsätt gärna!

En galen idé, vem blir först att kola något annat än trä och visa upp här i tråden.
Kanske lite makabert men en död mus eller liknande kunde bli intressant, har man tur så får man en mindre kopia helt i kol.

Många gubbar gillar säkert tanken på att få liv i en död mus...

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709117 @R93, du skriver att du ibland eldat för lite och det inte blivit genomkolat men aldrig får det för varmt, några frågor

Vad blir resultatet om man eldar för länge?
Vad blir resultatet om man eldar för hårt?
Är det lagom att göra ett sista ilägg med ved efter man ser stabil låga från gasen?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#709129
1618127074_6b76d947-fbe7-47a9-a49a-057729d0148b.jpeg

1618127074_1d9a059e-7476-45dd-a79b-c77dc81af4b0.png
1618127074_d8b8ee36-6b83-44a6-a4e3-c014359def0a.jpeg
1618127074_0e6e79a3-d7f2-4446-bb42-4c8367c06827.jpeg


Måste säga att min oljefatsmila fungerade perfekt! Alla inblandade var enade om att vi inte haft så roligt på länge😁

Varje laddning tog fyra timmar så vi hann faktiskt med två kolningar igår! Blir nog en ny laddning till helgen!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#709134 Snyggt @granstorp !
Man blir lätt väldigt beroende, sedan när ni grillar med det så kommer ni uppleva att brikettgrillat är oätligt.

@morco kolet blir ”fnasigt”, ser ut som det nästan har brunnit, typ... svårt att förklara, grannen har lyckats en gång.

Men med din tunna så ska den ju vara självgående, så när gengasen är slut så slutar det brinna = färdigt.

Men lägg i lite bränsle när du har en fin låga, finns inget tråkigare än halvkolad ved.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709168 Ser ju toppen ut det där @granstorp, ska nog skaffa mig en rökgastermometer med. Hur högt i temperatur kom du? Finns det någon optimal temperatur man ska sikta på?

Med de borrade hålen får du ju likt den modell jag byggde in gengasen i förbränningen, man kanske inte behöver gå upp till ovansidan, tappar ju lite vedvolym på spiroröret jag drog upp...

Du skrev att det tog 4 timmar för en körning, hur lång tid tog det innan du kunde öppna? Din och min tunna är ju likvärdiga i isolering o volym.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#709177
morco skrev:Ser ju toppen ut det där @granstorp, ska nog skaffa mig en rökgastermometer med. Hur högt i temperatur kom du? Finns det någon optimal temperatur man ska sikta på?

Med de borrade hålen får du ju likt den modell jag byggde in gengasen i förbränningen, man kanske inte behöver gå upp till ovansidan, tappar ju lite vedvolym på spiroröret jag drog upp...

Du skrev att det tog 4 timmar för en körning, hur lång tid tog det innan du kunde öppna? Din och min tunna är ju likvärdiga i isolering o volym.



Fördelen med att röret går upp nära locket bör ju vara att det blir varmare och varmt snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#709181
1618149868_e404a00a-52bf-4ed2-9e2a-68b4d05e77f7.jpeg


Termometern gick i botten flera gånger! Jag vet inte men jag tror det räcker att man ligger mellan 3-400’ tar kanske något längre tid än när man ligger över 500’

Första laddningen öppnade vi cirka en timme efter vi slutat elda, det är för tidigt och kolen börjar glöda när du släpper in syret! Vi fick snabbt tömma tunnan på en takplåt och sedan lägga innehållet i en plåttunna med lock för att kväva glöden! Den andra laddningen fick svalna över natten och den blev helt perfekt. Tycker det var en fördel att min tunna och eldstad är separerade vilket gjorde att man lätt lyfte tunnan åt sidan med hjälp av traktorn även att den var het!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709187 Ok, innehållet i den där hinken ser ju helt fantastiskt ut! Lite skillnad mot skiten på macken som i dimension mest liknar 0/32 väggrus!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

WarPeter  
#709204 Det ser ju ut att ha blivit superfint. Du märker snabbt om du kört det länge nog när du testar det i grillen. Om det brinner mer än en minut efter du tänt fanns det gas kvar och du kunde kört lite längre.

Det negativa är att nu kommer du aldrig kunna grilla med köpt statoil-kod igen, det här är helt andra grejer. Observera dock att du kommer få mycket högre temp när du grillar med denna så du behöver strypa syret till grillen annars kan du komma upp mot 350 grader och då är det lätt att du bränner allt kött :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).