Bioenergi

Grillkol

378 inlägg 92631 visningar 34 följer Svara, dela mm...   

Re: Grillkol

r93  
#708840 Den modellen var nog den bästa jag sett, utav dom som man tillför ”externt bränsle”
Funkar det så är det ju succé

Uppdatera oss! Fungerar det så blir det bygge här med!!

Så som jag gör så går det åt ganska mycket bränsle!

Just nu så spelar det inte så stor roll för jag har en stor hög med gamla ytor som jag ändå inte vill elda i pannan.

Elda rejält!!! Många gånger så vågar man inte elda på för att man tror det är för varmt, och låt tunnan SVALNA! Inte roligt när en laddning självantänder när det får syre, har hänt ett par gånger.

Jag häller upp mitt i en skottkärra som får stå ute en extra natt innan jag tar in det.

morco  
#708841 Tror du det är ok att öppna när man kan lägga handen på locket??

r93  
Arvid0 skrev:Ja just de. Finns det lock att köpa till oljefat eller är det speciella oljefat? Borde ju gå att skära ut en plåt som lock annars.

Japp, det behöver inte vara så otroligt tätt som man tror, grannen har byggt en mila av en gammal acctank med beredare i, han gör alltså kolen i varmvattenberedaren, som han sågade av toppen på, den är inte speciellt tät, men har aldrig börjat brinna.

En större plåt som bara läggs över oljefatet kommer garanterat fungera utan spännring, även utan isolering.

morco  
#708843 Tänker nog ta en plåthink och ansluta liggande mot tunnan för att få en större eldstad, går nog elda utanför då lågorna dras in i röret

r93  
morco skrev:Tror du det är ok att öppna när man kan lägga handen på locket??

Nej, inte om du har smehänder 😉.

Tunnan ska kännas kall!

Kolen kan vara ljummen, men förvara det utomhus över natten sen, det är ganska lömskt det här.

r93  
#708850 Hörde nu på filmen att han säger att man kan använda vilket trä som helst, det kan man inte om man ska lägga det i grillen!

Inga barrträd ska kolas om det ska grillas mat med!!!

Al, Björk, Ek, Ask, & asp har jag provat, och det är nog i den rangordningen med.

Bäst blir det med om man använder ett och samma träslag om möjligt, då jag inbillar mig att olika träslag kolas vid olika temperaturer.

morco  
#708853 Jag hade tänkt använda björk och al, är ju rätt stor skillnad i täthet på dessa bägge så då ska jag nog göra som du säger och hålla isär dem.

varför funkar inte barrträd om man ska ha det som grillkol, ger det dålig smak??

r93  
#708854 Ja, dålig smak, tror det hänger ihop med terpentinet, men det kan ju ha att göra med hur rent det kolas?

Men jag undviker det!

morco  
#708860 Vad jag förstått blir det bättre resultat med torr ved men skulle det funka med lite halvtorr ved eller rentav färsk om man såg till att fylla med ved som håller ungefär samma fukthalt? Tänker att det bara behöver eldas längre initialt, dvs torka i tunnan?

r93  
#708887 Nej! Veden måste vara riktigt torr, väldigt mycket vatten ska kokas bort.

Har prövat med ”nästan” torr, det gick inte.

r93  
1618033944_ba754112-9dfa-4f06-8b2d-19a5c61cdb5d.jpeg
Nu är det tänt, kommer att uppdatera under dagen.

r93  
1618038448_ef9f0e81-1810-4cf4-8598-77d26c09ea8c.jpeg
Nu har det börjat brinna ur hålet på lilla tunnan, då börjar det svåra, man vill sluta elda då för att processen är igång, men jag har fyllt på en gång till nu, har hänt många gånger att det inte blivit genomkolat, men jag har aldrig lyckats få det för varmt.

r93  
1618040086_7b39bb6a-c53f-4148-9172-26fce844ddc3.jpeg
Två rejäla gaslågor, den inre tunnan börjar blir röd en bit ner, så nu slutar jag fylla på, är en hel del glöd kvar nere i tunnorna och det är otroligt varmt.

Användarvisningsbild

Granstorp  
1618050339_d0da3527-ea13-4e18-9b8e-45c78cdd79d0.jpeg

Då var det tänt!

Användarvisningsbild

Granstorp  
1618055494_fbb9ee4f-d452-4d45-8db0-a9218d920880.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).