Bioenergi

Grillkol

337 inlägg 76976 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#762953 Resultatet från stora ugnen. 212 kg prima fint grillkol och en halv skottkärra biokol. Fantastiskt fint kol genom precis hela ugnen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

JoakimBlomgren  
#767956 Hur håller era rör, ni som byggt med spirorör?
Jag körde min första eldning igår (misslyckat, kom in aldels för mycket luft när det brunnit ut. Dags att skaffa svets) och i morse var min skortsten spröd som papper. Kunde pilla isär nästan hela röret.
Använde 100mm spirorör till insug, t-stycke och skorsten. Blir det betydligt svalare om man går upp till 150mm, för mer flås och luftgenomföring?

Och en isoleringsfråga. Köpte Paroc stenull, men upplevde att den brände och blev "skit" efteråt. Byter ni ut isolering efter varje eldning, ni som kör oljefatsvarianten?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#767958 Använder ett 2mm stålrör och brandisolering! Hoppa in hos en vvs-butik, dom brukar ha lite rörstumpar liggandes!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#767960 Använder något rostfritt rör 150mm och 3mm tjockt som jag hade liggande, inte använt isolering på något ställe annat än jord och torv uppe på locket.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#767961 Jag kör med 125 mm spiro enligt bilder tidigt i denna tråd, fick tag på brandisolering runt tunnan. Jag uppskattar att jag kört 15-20 gånger och bytt kröken i botten 1-2 gånger och inne på 3:e röret. Isolering ser fortfarande fin ut. Det blir inte billigt men jag har väldigt bra rabatter just nu så det funkar för mig.

Jag tänker göra en ny modell med ett tjockare rör diam 100 och ca 2 mm tjockt. Tänker låta det gå genom botten på tunnan med en svets runt. Borra hål i röret strax över botten och släppa upp genom locket. Tänker sedan ha tunnan ståendet på en ring av leka block eller tegelstenar och elda under botten och upp genom skorstensröret. Borde bli bra då man får värme på hela bottendelen och inte bara i kröken och skorsten.

Jag har haft lite varierande resultat då det inte är genom kolat ända ner i botten

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#767965
morco skrev:Jag kör med 125 mm spiro enligt bilder tidigt i denna tråd, fick tag på brandisolering runt tunnan. Jag uppskattar att jag kört 15-20 gånger och bytt kröken i botten 1-2 gånger och inne på 3:e röret. Isolering ser fortfarande fin ut. Det blir inte billigt men jag har väldigt bra rabatter just nu så det funkar för mig.

Jag tänker göra en ny modell med ett tjockare rör diam 100 och ca 2 mm tjockt. Tänker låta det gå genom botten på tunnan med en svets runt. Borra hål i röret strax över botten och släppa upp genom locket. Tänker sedan ha tunnan ståendet på en ring av leka block eller tegelstenar och elda under botten och upp genom skorstensröret. Borde bli bra då man får värme på hela bottendelen och inte bara i kröken och skorsten.

Jag har haft lite varierande resultat då det inte är genom kolat ända ner i botten

Det är genom skorstenen du tänkt borra hål så gaserna antänds där? Hur grova hål tänker du dig och hur många? Ska du ha något rör så du får hjälp av gaserna under eller räknar du med att du får elda där?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#767971 Inte riktigt färdigtänkt men jag tänkte borra 10 mm hål utspridda den runt de nedersta 10 cm närmast botten, kanske ett 15-tal , gasen borde då antändas långt ner i skorstenen. Fördelen jag hoppas på är att jag får eldstaden med det externt tillförda veden under hela botten på tunnan.

Få se när jag får tid till detta, postar lite bilder om det blir verklighet….

Är det någon som vet om det är någon riktig skillnad mellan brandisolering och vanlig stenull? Finns stenull på hönsnätsmatta precis som TikTok brandisolering.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#767972 Skorstensröret ska alltså gå rakt genom hela tunnan

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#767978
morco skrev:Skorstensröret ska alltså gå rakt genom hela tunnan

Jo det förstår jag. Men i eldstaden får du inte ner några gaser med borrade hål bara i skorstenen? Kanske skulle borra några i botten? Annars får du elda där hela tiden och det kanske man inte vill? Skissar själv på en med ungefär samma funktion men väldigt stor.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#767981 Kan vara en god idé, funderar annars på ett mindre rör fastsatt på tunnans ytterkant från lockets underkant som går ner genom botten.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#767988 Risken med hål i botten är att det blivande kolet antänds och suger syre/eld. Hellre då ha ett eller flera rör som sätts i hål i botten till eldstad. Gaserna är väl lätta och vill uppåt? Så har tror på rörmynning vid lock i topp som leder gaserna ner till eldstad.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#767992
Arvid0 skrev:Risken med hål i botten är att det blivande kolet antänds och suger syre/eld. Hellre då ha ett eller flera rör som sätts i hål i botten till eldstad. Gaserna är väl lätta och vill uppåt? Så har tror på rörmynning vid lock i topp som leder gaserna ner till eldstad.

Ja jag skulle nog satt en rör av typen ett T eller något. Eller dragit det på utsidan tunnan och in i eldstaden.
Men kan vara värt en provkörning först utan. Tror det räcker att elda nertill tills gaserna kommer igång i skorstenen. Då har du värmt det extra som behövs nertill. Tror jag, annars blir det ett gasrör.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#768073 Spirorören verkar inte riktigt klara att det ligger isolering mot dem, jag har kolat i ett 60l fat med genomgående skorsten och eldstad under och gasrör. Var tredje gång brann det hål i skorstenen precis ovanför locket, där jag drevat och isolerat. Sjunde gången brann eldstaden sönder(1/3 av ett 60l fat, också isolerad)!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#768084
$matches[2]
Nu använder jag en 19.5"×14" fälg från ett lastbilssläp med uppkapat hål för vedinlägg som eldstad. På den står en behållare från en 200l vvberedare som jag kapat toppen på och gjort ett lock av. Skorstenen är ett 115x3mm stålrör som går genom botten och ut genom sidan uppe vid locket, mkt enklare att få locket tätt då, förlängs med 125mm spiro. Gasröret är 40mm, börjar just under locket och mynnar under botten, i eldstaden. Isolerat allt med 70mm stenull för att minska vedåtgången, klätt med alu plåt.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

mpersson76  
#768089 Första test, har bara laddat med lite ved..
1661200574_20220805_144820.jpg
1661200562_20220805_145917.jpg
1661200571_20220805_151550.jpg
1661200558_20220806_160629.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).