Bioenergi

Grillkol

337 inlägg 76625 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Långefjälla  
#755947 Hur gör du så det inte brinner utan bara "kolar" ?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#755964
Långefjälla skrev:Hur gör du så det inte brinner utan bara "kolar" ?

Det finns ju ingen tillgång till syre och då kan det ju heller inte brinna. Faten står ju mot marken och kan trycka ut lite gas men där kommer inget syre in.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Heavy_D  
#756594 Fick inspiration av tråden här. Så igår körde jag ett första test. Stoppade dock barrved i tunnan för pilotförsöket då jag inte har så mycket torr björkved på lager.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#756595 Ser ju kanonbra ut det där!

Vet inte om du känner till det men vad jag hört ska kol på barrved inte vara bra för matlagning, ska tydligen ge en dålig smak. Jag gör kol på precis samma sätt som du, jag tycker det gör stor skillnad om man skär till lite stenull och lägger ovanpå locket. Kan även tipsa om att köpa en IR termometer, själv köpte jag en som går till 800º på biltema, kostade lika många kronor.

Du behöver inte vara orolig att fylla tunnan med dina sista björkpinnar!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Heavy_D  
#756597 Jo jag läste här i tråden att det inte rekommenderas till grillning. Det var bara för att prova och spara på den lilla mängden torr björk jag har hemma. Nästa omgång blir björk i tunnan.
Ja la faktiskt på stenull på locket strax efter bilden är tagen, verkar som du säger gjort stor skillnad. Behöver nog isolera nederdelen på tunnan också. Var ett par pinnar där som inte var helt "kolade"
Får införskaffa den där termometern, går nog lära sig mycket av temperaturer.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#756615 Min tunna är isolerad hela vägen ner och det blir ändå lite okolat i botten men det får bara åka med en vända till. Termometer är riktigt bra, de första gångerna jag testade slutade jag elda lite tidigt, nu kör jag till jag har ca 500º på locket och petar in några sista pinnar sedan går den klart helt för egen maskin!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Heavy_D  
#756617 Det är alltså svårt att få upp temperaturen i botten?
Undra om man skulle prova att lägga en skiva stenull även under tunnan?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#756618
Heavy_D skrev:Det är alltså svårt att få upp temperaturen i botten?
Undra om man skulle prova att lägga en skiva stenull även under tunnan?


Tror hellre att man behöver få värmen längre ner. Det trä/kol som ligger vid sidan av härden får inte nog med värme. Stenull under skulle inte skada men jag tror mer på en större härd eller bättre/större värmeavledning från den.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#757130 Har gjort färdigt min egenbyggda kolugn och eldat tankarna torra. Så det blir strax en första provkörning och eventuellt några justeringar. Kolkammaren ska lyftas ur med pallgafflarna och sen bara resas med lastaren för att tömma ur kolen. Även vid fyllningen kommer jag resa den då jag i första hand kommer kola ändstumpar från vedproduktionen.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#757197 Får väl lägga in ett klipp på första körningen. Ändstumparna står på tork så det blev 1000 liter travad och packad björkved i kolkammaren. Gjorde en justering med skorstenen innan jag startade då jag hittade lite fina grejor som passade bra. Kolningen gick väldigt bra och den skötte sig själv under flera timmar. Eldade i början och lite på slutet då det var väldigt lite gas kvar. Totalt tog det 9 timmar. Men det kändes som det gick väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#757260 Spännande! 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#757281 Ja nu blir det nog lite för mycket kolbilder från min sida men jag ska bara visa resultatet också. Det blev alldeles fantastiskt fint kol och ugnen skötte sig exemplariskt. 1000 liter travad packad björkved 30 cm i kolkammaren blev 25 bagar med 4 kg i så totalt 100 kg prima kol. Kolkammaren lyfts ur med pallgafflarna och töms med lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#757286
Vedproducent skrev:Ja nu blir det nog lite för mycket kolbilder från min sida men jag ska bara visa resultatet också. Det blev alldeles fantastiskt fint kol och ugnen skötte sig exemplariskt. 1000 liter travad packad björkved 30 cm i kolkammaren blev 25 bagar med 4 kg i så totalt 100 kg prima kol. Kolkammaren lyfts ur med pallgafflarna och töms med lastaren.


Snyggt! Du får byta nick 😀

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Axl  
#757294 Hade varit intressant med lite mer bilder och info hur du konstruerade ugnen

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#757299
Axl skrev:Hade varit intressant med lite mer bilder och info hur du konstruerade ugnen

Ja jag var ju tvungen att hitta på något enkelt då jag är helt värdelös på verkstadsarbete som svetsning då jag aldrig gjort det förr. Men jag köpte mig en enkel lite svets för ett par veckor sen och så har jag tränat på kolugnen och det går bättre och bättre. Men jag har utnyttjat tankarna som dom är.

Det jag gjort är att svetsa på benen, en kedja att lyfta kolkammaren har jag svetsat på, skurit upp en dörr och vedinkast och svetsat på gångjärn så det går att öppna och stänga. Sen har jag ställt upp en skorsten på taket på det befintliga hålet och så har jag justerat befintliga röranslutningar för att få gasflödet i rätt riktning. Ja så enkelt är den byggd och så här såg tankarna ut innan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).