Bioenergi

Grillkol

337 inlägg 76904 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712866 Ja efter att provkolat i kaminen har man ju fastnat. Så nu har man funderat på nästa steg under tiden man klyver ved. Har gått och tittat vad man har för skrot. Så nu vet jag hur och vad jag ska göra. Här är bilderna på det som ska användas. Tror det kommer fungera bra. Men det får jag återkomma till. Ska se vad jag får ihopa i helgen.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#712869 Nu är första kolningen i fatugnen gjord, blev riktigt fint kol, tillslut.

Hade nämligen lite torr sälg som jag klöv i fjol liggandes som jag tänkte ta, så det gjorde jag.
När jag plockat av det översta och fyllt nästan halva tunnan så växte osäkerheten på om den verkligen var helt torr 🤔

Men tänkte att jag provar, så eldade på hårt ca en timme och då började det läcka gas vid locket, skyfflade på jord och torvor på locket och fick det hyfsat tätt, efter ett tag sen så började lite gas antändas nere vid elden, fortsatte att elda och tänkte att nu snart brinner det själv, det gjorde det inte.

Slutade med att jag eldade totalt i nästan sex timmar, då slutade det att pysa vid locket och jag tänkte att nu bör det vara så bra det kan bli av det här.
Så öppnade jag tunnan i dag och tittade, såg riktigt bra ut , förutom ca tio vedträn i botten som bara var svarta och dessutom blöta 🤣

Så hade iaf rätt i att veden inte var torr 👍 😀

Nästa gång blir det björk, som jag vet är torr.
Så ska det förhoppningsvis gå lättare och bättre..

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712900 Gjorde ett litet test innan den större modellen. Men plåten brann upp så jag får nog fundera lite mer på den större modellen. Men får se hur detta blir ändå. Började tyvärr spöregna också men det ska ju inte vara helt enkelt att kola😇

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712919 Fortfarande en massa gas som brinner. Blev för varmt i början och båda locken smälte. Var nog i aluminium så jag satte i en skruv och la på en sten. Tyvärr spöregn och jag har eldat mer ved än kolet är värd. Men jag lär mig och jag har massor av kubik klyvrens jag kan torka och elda som knappt är värt något bara jag lär mig.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Midgård  
#712961 Jag kör med precis samma teknik och det har fungerat utmärkt hittills. Jag har ett gammalt grillgaller i botten på det stora fatet som det lilla, upp och nervända fatet, står på. Detta för att släppa ut gengasen i botten. Jag har kolat ask och det har fungerat perfekt, allt genom kolat. Mina lock på det lilla fatet smälte vid första körningen. Aluminum har ju smälttemp 6609 grader.
Efter att jag tänt, får jag elda i c:a 2 timmer för att koka bort vattnet ur veden och då har jag bägge hålen i lilla fatet öppna. Eter drygt 2 timmar börjar det komma gengas ur hålen, vilken antänds. Då ställer jag en plåtburk på vardera hålet som tätar tillräckligt och tvingar ner gasen till elden i botten på stora tunnan. Jag har också ett litet borrat 8 mm hål i övergaveln på lilla fatet, där det brinner tills gasen tar slut. Då är allt klart och veden får brinna/glöda ut och man väntar till nästa dag då allt svalnat och man plockar ut 45,50 liter perfekt grillkol.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Midgård  
#712962 Felskrivn ovan alu smälttemp är 660 grader

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712969
Midgård skrev:Jag kör med precis samma teknik och det har fungerat utmärkt hittills. Jag har ett gammalt grillgaller i botten på det stora fatet som det lilla, upp och nervända fatet, står på. Detta för att släppa ut gengasen i botten. Jag har kolat ask och det har fungerat perfekt, allt genom kolat. Mina lock på det lilla fatet smälte vid första körningen. Aluminum har ju smälttemp 6609 grader.
Efter att jag tänt, får jag elda i c:a 2 timmer för att koka bort vattnet ur veden och då har jag bägge hålen i lilla fatet öppna. Eter drygt 2 timmar börjar det komma gengas ur hålen, vilken antänds. Då ställer jag en plåtburk på vardera hålet som tätar tillräckligt och tvingar ner gasen till elden i botten på stora tunnan. Jag har också ett litet borrat 8 mm hål i övergaveln på lilla fatet, där det brinner tills gasen tar slut. Då är allt klart och veden får brinna/glöda ut och man väntar till nästa dag då allt svalnat och man plockar ut 45,50 liter perfekt grillkol.
Ja aluminium smälter fort förstår jag. Nu har det stått och svalnat hela natten. Får se om jag kan kolla på det sen. Har nervsmärta i ryggen som förstör det mesta just nu.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712989 Kolet blev jättefint cirka 35 liter. Björkved som torkat drygt ett år och det blev kanon. Annars gick allt möjligt fel och det slutade med spöregn. Men man lär sig. Har definitivt eldat mer torr ved än kolens värde. Men jag suger åt mig av lärdom och återkommer.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#713013 Nu är kolen provgrillade 😀
Jävlar vilken skillnad mot köpkol.
Fin glöd på direkten, ingen lukt, riktigt varmt och mindre kol gick åt, och smaken på köttet, snacka om skillnad🤤

Tur den här tråden blev till med olika kolningssätt och tips, så man blev inspirerad att testa.
Det gjorde ni bra alla veterankolare 👍 👍 👍 😎

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Midgård  
#713058
Vedproducent skrev:Kolet blev jättefint cirka 35 liter. Björkved som torkat drygt ett år och det blev kanon. Annars gick allt möjligt fel och det slutade med spöregn. Men man lär sig. Har definitivt eldat mer torr ved än kolens värde. Men jag suger åt mig av lärdom och återkommer.


Jag håller med. Det åtgår nästan mer värde i ved jämfört med vad de producerade grillkolen betingar. Dock ska betraktas kvalitet och energiinnehåll plus andra trivselfaktorer. Vi får spåna vidare i detta.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#713906 Måste bara provkola grovt kedjesågspån från vedmaskinen. Det har jag väldigt gott om så nu har precis en laddning åkt in i kaminen. Det är ju som biokol jag tänker färdig produkt. Sen är det bara att skaffa lite hönsskit, torv, stenmjöl och alger och röra ihopa. Sen säljer man 50 liter för drygt 600 kr👌Eller en storsäck 1500 liter för 13000 kr.
https://www.grillkol.se/product/skogens ... va-biokol/
https://www.grillkol.se/product/skogens ... l-1-500-l/

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#713929 Testet klart. Jag tycker ju det ser absolut helt perfekt ut. Fantastiskt kul. Tänk att elda i en liten hink kan vara så kul😏

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#713933
Vedproducent skrev:Testet klart. Jag tycker ju det ser absolut helt perfekt ut. Fantastiskt kul. Tänk att elda i en liten hink kan vara så kul😏

Ser riktigt fint ut 👍

Du får börja kapa trissor i lämplig kolstorlek, och få ännu mera spån och byta namn till kolproducent 😉

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#713934
tallen100 skrev:
Vedproducent skrev:Testet klart. Jag tycker ju det ser absolut helt perfekt ut. Fantastiskt kul. Tänk att elda i en liten hink kan vara så kul😏

Ser riktigt fint ut 👍

Du får börja kapa trissor i lämplig kolstorlek, och få ännu mera spån och byta namn till kolproducent 😉

Haha du jag har allt spån så det räcker och blir över. Blir nog en flisbil med släp som får komma i år också. Men jag slänger undan ändstumparna som jag ska torka och kola 😀 Ska prova kola ett helfat med spån men svårare att torka spånet och jag har ju lagt det i en hög. Får väl sprida ut det lite så det torkar. Ligger ju under tak i alla fall för regnar gör det ju varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#713943 Det blev ingen skillnad m.a.p att det bör vara en del (sågkedje)olja i spånet?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).