Bioenergi

Grillkol

337 inlägg 76618 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#711968 Samma här, man vill testa testa testa, men sedan måste man ju ha ved till vintern med 🙃

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Suneland  
#712273 Såja då var det testat, kommer ta några brasor för att fylla en hink men vad spelar det för roll då man ändå eldar var och varannan dag 😀 två gamla kaffeburkar som jag klippt upp lite så de går omlott. Provade tända en kolbit och det glöder så fint 👍 en gammal emaljerad 10l hink är lagringskärl.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#712289 Ser ut som prima kol 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712312 Ja vad gör man inte på en lördagkväll. Måste ju prova i min vattenmantlade braskamin.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Brorsan  
#712313
Vedproducent skrev:Ja vad gör man inte på en lördagkväll. Måste ju prova i min vattenmantlade braskamin.

Nu gör du ju dubbel nytta när
du värmer huset också. 👍😄

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712314
Brorsan skrev:
Vedproducent skrev:Ja vad gör man inte på en lördagkväll. Måste ju prova i min vattenmantlade braskamin.

Nu gör du ju dubbel nytta när
du värmer huset också. 👍😄

Ja och varmvattnet. Undrar bara om det blir tätt ordentligt i locket. Men nu är det varmt i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712336 Nu är det full fart på gasen i hålen. Då ska man väl låta det slockna sen när det slutar brinna? Har läckt lite i locket så vi får väl se resultatet. Men allt kan ju inte bli perfekt första gången.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712341 Gick ju kanon. 1 timme och 40 minuter. Tömt ur och fyllt med ny laddning i kaminen.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#712345
Vedproducent skrev:Gick ju kanon. 1 timme och 40 minuter. Tömt ur och fyllt med ny laddning i kaminen.


Ser jättebra ut!

Nu är du också fast 😂

Ju fler desto bättre! Ut med briketter och annat skräp!!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712351
r93 skrev:
Vedproducent skrev:Gick ju kanon. 1 timme och 40 minuter. Tömt ur och fyllt med ny laddning i kaminen.


Ser jättebra ut!

Nu är du också fast 😂

Ju fler desto bättre! Ut med briketter och annat skräp!!

Ja det var bara två små bitar som inte var helt kolade. Så 2 timmar denna gången 😀

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vedproducent  
#712373 Nu är ju det här lilla experimentet mycket småskaligt att elda i braskamin som är vattenmantlad med en liten hink. Men jag får ju nytta av all energi och inget går till ”spillo” Det försvinner ju en stor mängd energi med normal kolning. Kan ändå inte släppa tanken att tänk om det gick att bygga in i ett värmekraftverk. Med värme, el, kol och nu när fler och fler pratar om biokol. Det är ju en process som du tar till vara energimängden maximalt.
Vi ska nog hålla på vår fina råvara och inte sälja den för billigt. Det kommer nya tider tror jag.. Biokol har jag egentligen först riktigt läst mig in på vad det är och innebär sista 2-3 månaderna. Så visst lär man sig nya saker hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Suneland  
#712375 Ja det är ack så enkelt att stoppa med i ett inlägg 😀 märker inte ens av att den är där, laddar acken lika mycket 👍 plockar ur imorgon och kör igen om det behöver eldas!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Vante  
#712389 Det här är en bok köpte på Tradera eller Bokbörsen om kolning en sak med kol är att det kan avge kolmonoxid i förvarade utrymmen var någon båt där någon gick in i sådant utrymme för 5 år sedan var tagit in för grillkol båten han dog av kolmonoxid förgiftning i det utrymmet ingen räknade med att kolen avger långt efteråt det är kolat ånger av kolmonoxid som blockerar syret i blodet.
1620542412_ccf20210509.jpg

Avatar Fallback

Re: Grillkol

Värmlänning  
#712411
Vante skrev:Det här är en bok köpte på Tradera eller Bokbörsen om kolning en sak med kol är att det kan avge kolmonoxid i förvarade utrymmen var någon båt där någon gick in i sådant utrymme för 5 år sedan var tagit in för grillkol båten han dog av kolmonoxid förgiftning i det utrymmet ingen räknade med att kolen avger långt efteråt det är kolat ånger av kolmonoxid som blockerar syret i blodet.
1620542412_ccf20210509.jpg

Kristian Lindman var rektor på Gammelkroppa Skogsskola
https://www.gammelkroppa.se/gammelkroppa-historia/

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Suneland  
#712592 Idag är det dax för provgrillning! Nästan 10l kol producerat 😀

Det tar hårt på kanten av de gamla kaffeburkarna där gaserna sipprar ut 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).