Bioenergi

Grillkol

337 inlägg 76562 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710029 Roligt är en underdrift, gillar man bara att elda lite grann är detta som sex!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710030 Rev ur tunnan nu och är riktigt nöjd, prima kol hela vägen ner till inkommande rör. De nedersta 15-20 cm bredvid eldstaden hade inte fullt ut kolnat så de får väl åka med nästa gång.

Blev tre pappkassar och en del kvar i tunnan utöver det som inte var klart.

Baserat på hur en del bitar såg ut är jag rätt sugen på att kapa snusdos stor björk i 10 cm stumpar, de verkar hålla ihop bättre än klyvd björk.

Fördelen med denna konstruktion är nog dess bränslesnålhet, behövde inte elda många pinnar innan den brann själv!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#710035 @morco
Ser väl bra ut det där! Är nog som du säger att du får din kalla zon i botten! Själv körde jag en laddning björk igår, har bara kört al tidigare! Allt blev till kol men jag får ju elda konstant då jag inte utnyttjar gaserna på samma sätt som du!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710041 Dyrt blev det iallafall, grabbens kompisar fick med sig var sin kasse till sina föräldrar. Den ene lyckades få 130 spänn och den andre 200 kr. Ska bli kul att se om de kan förhandla ner priset när grabbarna ska sälja kolet från kommande fyra kolningar de redan klyvt veden till😁

Sjukt kul detta och nästa gång ska jag tända på kvällen!

Det borde gå att få lite schvung i detta om man bara så fort man kan hålla i tunnan fyller över i nytt oljefat med tätt lock. Borde ju rymma nästan tre kolningar i ett oljefat.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710070 @Granstorp, du hade väl hål borrat runt skorstenen i nedre delen, det lär väl betyda att du nyttjar vedgasen fullt ut i processen?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710071 @550 jag skulle borra flera rejäla hål långt ner på fyra sidor, eventuellt med någon form av roster över så de inte täpps till. Gasen tar ju lättaste vägen så är det bara nogrannt tätat runt lock och skorsten så borde det inte behövas mycket öppning för gasen.

Jag har ju smällt dit ett 100 mm spirorör men funderar på att ta bort det och ersätta med ett 30 mm rör krampat mot tunnans vägg, skulle få mer volym för ved och bli lättare att packa veden tätt.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#710073 @morco
@550

Jodå, ett roster har jag i botten av tunnan. Detta gör att veden ligger ca 70mm ovanför tunnans botten och således ej har kontakt med eldstadens ovansida. Borrade fyra hål i skorstenens nedre del där gaserna går ut, hålen är placerade så att dom hamnar under rostret för att ej täppas till av diverse kol och aska. På rostrets ovan sida svetsade jag ett finmaskigt nät. Mina gaser går rakt ut i skorstenen, för att få ner behovet av att elda så skulle man skickat tillbaka gaserna till eldstaden. Jag har gott om skräpved och gillar att elda så det fungerar bra trots dåligt utnyttjande av gaserna.

Sen tycker jag det är mer effektfullt att få gaslågan i skorsten än att gömma den i eldstaden 😀

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710075 Jag tror nog ändå du har nytta av vedgaserna, de brinner väl genom hela skorstenen?

Även om jag leder tillbaks dem hela vägen ner till eldstaden så har jag ju synlig låga ur 2 meters skorsten, din låga verkar dock något större.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#710076 @morco
Det är nog som du säger, skorstenen blir illröd när gasproduktionen är som störst och det är ju gaserna som gör detta. Till helgen får det bli en ny laddning 😀

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710077 Jag förbanar mig själv att jag eldat upp nästan all lövved och bara har barrved kvar i vedboden!

Hoppas det torkar fort i vedhögen jag kluvet....

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#710080
morco skrev:Dyrt blev det iallafall, grabbens kompisar fick med sig var sin kasse till sina föräldrar. Den ene lyckades få 130 spänn och den andre 200 kr. Ska bli kul att se om de kan förhandla ner priset när grabbarna ska sälja kolet från kommande fyra kolningar de redan klyvt veden till😁

Sjukt kul detta och nästa gång ska jag tända på kvällen!

Det borde gå att få lite schvung i detta om man bara så fort man kan hålla i tunnan fyller över i nytt oljefat med tätt lock. Borde ju rymma nästan tre kolningar i ett oljefat.


Man ska ta betalt!!!

https://www.kitchenlab.se/p/birchotan-h ... boEALw_wcB

519:- för 7 kg

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Fredrik Reuter  
#710082 Det blir 20.000 kr/m3fub eller? 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#710109 Nästan i samma liga som tavelramar! 👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Kippen  
#710185 Detta var intressant!
Jag blir nog tvungen att prova, jag med.
För visst är det skillnad på "riktig"kol och köpe kol.
Farsan och grannen gjorde en riktig mila för 10talet år sedan och det var ju kanon att grilla med det kolet.
Men på detta sätt blir det ju lite enklare när man inte behöver vaka flera dygn i streck.
Mvh Kippen.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#710197 Det är otrolig skillnad!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).