Bioenergi

Grillkol

336 inlägg 75095 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709907 Tände upp mitt bygge kl 12, stödeldade i två timmar och efter det går den enbart på vedgasen. Helt otroligt vad lite ved det gick åt, efter tre timmar slog det lågor ur skorsten och brinner fortfarande så det dånar.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709909 Verkar peaka på dryga 700 grader mätt på locket under isoleringen. Såg att jag tände först lite senare så den har först nu gått 3 timmar. Nu har den börjar lugna sig men bränner fortfarande lite vedgas.

Ska bli riktigt roligt att se resultatet imorgon, stort tack för alla svar och råd i denna tråd!

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#709911 Jag tänder om en timme! Vill gärna se vedgaserna brinna ur skorstenen när det är mörkt😂

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709913 Blir definitivt effektfullt, var synlig halvmeterslånga även mitt på dagen! Har ett gäng 12 åringar på besök som klyver ved och säljer, hoppas vi kan öppna imorgon em/kväll.

Nu brinner inte längre gasen, med det är skapligt drag och tunnan håller fortfarande 400 grader.

Tror ni jag ska ta bort övre skorsten och läggs ett lock så man sluter tunnan, tänker det kan suga lite syre åt fel håll??

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#709915 Bra fråga!....
Ja, är det inte för besvärligt så kör på det!
Så det inte tar sig.

Det ser bra ut!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709916 Pyser ju lite runt tunnbandet och locket, bandet är tyvärr lite stort så det är inte riktigt bra spänn på det. Hoppas det inte gör så mycket utan att det dödar av kolen ändå, temperaturen sjunker ju ändå. Tempen på locket är nere i 170 grader så det borde ju inte vara så jäkla mycket glöd därinne?

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Arvid0  
#709942
morco skrev:Blir definitivt effektfullt, var synlig halvmeterslånga även mitt på dagen! Har ett gäng 12 åringar på besök som klyver ved och säljer, hoppas vi kan öppna imorgon em/kväll.

Nu brinner inte längre gasen, med det är skapligt drag och tunnan håller fortfarande 400 grader.

Tror ni jag ska ta bort övre skorsten och läggs ett lock så man sluter tunnan, tänker det kan suga lite syre åt fel håll??


Tror ni jag ska ta bort övre skorsten och läggs ett lock så man sluter tunnan, tänker det kan suga lite syre åt fel håll??

Men det suger väl ändå inte in luft till kolen från skorsten? Draget är ändå uppåt så låter orimligt att det skulle vända och brinna nedåt ut ut eldningshålet. Jag skulle ha låtit det vara som det är tills det svalnat.

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

Granstorp  
#709943 Kvällens kolning är klar och nu får den svalna över natten! Även denna gång fick man besök av intresserade som blev helt hänförda när lågan flammar och skorstenen dånar😂 Gästen tyckte att det borde vara obligatoriskt med en liten mila i varje by, håller helt med👍

Användarvisningsbild

Re: Grillkol

plax  
#709959 Lite tekniska problem tidigare idag men nu börjar tempen bli lagom.
Spännande att se om brandkåren kommer och knackar dörr inatt 🤔
1618695048_20210417_234742.jpg

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709977 Öppnade och kollade lite snabbt i morse, det som låg överst var väldigt lätt och poröst kanske gått för varmt? Det hade sjunkit ihop till drygt hälften så det är säkert välkolat hela vägen ner till botten.

Öppnar igen framåt kvällen och hoppas all glöd är borta, innehållet i tunnan var redan i morse svalt så det borde vara lugnt.

Avatar Fallback

Re: Grillkol

r93  
#709985 Har det stått över natten så är det lugnt!
Kol är ju väldigt lätt, men faller det sönder väldigt lätt så kan det gått varmt.

Bild!!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#709991 Det låter bra, har ett gäng kompisar till yngsta grabben som väldigt gärna vill ha en säck med hem, mycket lyckad aktivitet! De närmar sig även 8 kubik kluven ved som de får sälja, de jobbar som tusan😎

Avatar Fallback

Re: Grillkol

tallen100  
#709998
r93 skrev:Kol är ju väldigt lätt, men faller det sönder väldigt lätt så kan det gått varmt.

Bild!!


Kanske köra utan isolering om det är vindstilla nu när det är vårvärme?

Avatar Fallback

Re: Grillkol

morco  
#710006 Ja, kan ha varit för välisolerat, får snart se hur det ser ut i botten...

Funderar annars på om man ska lägga lite grövre klabbar längs upp samt runt röret, vad tror ni om det??

Elda mycket mindre går knappt, det gick inte åt alls mycket ved och jag slutade elda så fort jag såg att vedgasen började brinna.

I vilket fall hur intressant som helst, ungarna klöv en kubik extra som de ska kola i sommar😎 De förväntar sig sälja jäkligt dyrt !!

Avatar Fallback

Re: Grillkol

550  
#710023 Funderar också på att bygga en "tunna", för det ser ut som ni har roligt 👍
Modellen där kolen kommer i en lös tunna tilltalar mig. Kanske något liknande bjässen från England.

Spelar det någon roll var hålen där gasen går ut sitter? De kanske täcks igen av kol om de sitter i botten?
Vad tror ni om storleken på hål?
Ska man ha ett eller flera hål?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).