Bioenergi

Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

6 inlägg 6419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

Per jåfs  
#636457 Som rubriken... har i dagsläget börjat fundera på utökning av vedförsäljningen och tänkte mig en släpkärra med kipp och plats för ca 5 m3... har min ved i säckar utan öppningsbar botten... nu min fråga... har någon av er en strålande idé om hur man kan tömma dom utan allt för mycket slit och utan att säckarna går sönder?
Har även funderat på att "Hälla" ut dom på plant golv och fylla med skopa i kärran... dock är det ett arbetsmoment mer och sen vill säckarna lätt gå sönder speciellt vintertid när det är kallare...
Ideér och bilder på era förnuftiga lösningar vore underbart!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

Kim74  
#636464 Ifall säckarna har lyftöglor nertill så brukar jag med ett kraftigt snöre knyta fast både pallen och säcken i ramen på pallgafflarna. Därefter lyfter jag säcken över släpet och tiltar försiktigt. Oftast lyckas det bra. Ifall inte säcken har öglor så sticker jag en 200x8 mm däcksbult genom säcken i vardera nedre hörnet närmast ramen på pallgafflarna och fäster i dem. Lite svårt att förklara men hoppas instruktionen går att förstå.

I år köpte jag Espegards säckar med bottentömning. Säckarna är ju rätt så dyra så jag tänker byta ut vartefter mina gamla vanliga säckar nöts ut.

Användarvisningsbild

Re: Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

Vedproducent  
#636472 Så här

Användarvisningsbild

Re: Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

Per jåfs  
#636488
Vedproducent skrev:Så här




Bra alternativ.. men då behöver jag nya säckar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

Per jåfs  
#636489 https://palax.fi/fi/tuotteet/palax-swing


Sådan hittade jag.. vad tror ni om den?

Beroende på pris förståss men enligt mig en finurlig lösning

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tömmer ni 1,5 m3 vedsäckar till släp?

adahlm  
#636534 https://www.instagram.com/p/BmwHh48Fw-n/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

1,5m3 säckar, har endel säckar som håller att tömma från bara ena bottenremmen. De andra behöver jämt drag från båda bottenremmarna.

Hanterar säckarna med griplastaren och en hemgjord lyftkrok, och välter alltid ikull säkkarna på flaket före tömningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).