Bioenergi

Torktid för bokgrot i välta

7 inlägg 4704 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torktid för bokgrot i välta

Kalleskog  
#585046 Som rubriken lyder, hur länge bör bokgrot torka i välta innan den flisas. När tappar boken i en grotvälta energi?



   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid för bokgrot i välta

jannee  
#585127 Groten ska innehålla en viss fuktighet för att det ska vara optimalt bränslevärde. Fuktighetskvoten skiljer dessutom från panna till panna.
Har levererat veckofärsk grot men även 2 år gammal grot.
Bokgrot tål nog att ligga längre än annat löv förutom då ek, men mer än 1 1/2 år är nog negativt.

Avatar Fallback

Re: Torktid för bokgrot i välta

forest.  
#591785
jannee skrev:Groten ska innehålla en viss fuktighet för att det ska vara optimalt bränslevärde. Fuktighetskvoten skiljer dessutom från panna till panna.
Har levererat veckofärsk grot men även 2 år gammal grot.
Bokgrot tål nog att ligga längre än annat löv förutom då ek, men mer än 1 1/2 år är nog negativt.


Vad är det för regler på hur långt grotet får vara i vältan mm. och andra saker om grot?
Har inte hittat den infon i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Torktid för bokgrot i välta

hemhuggare  
#591787 Inte för att jag vet men det känns som att ju längre ju bättre. Då blir det mer flis i varje grip i huggen

Användarvisningsbild

Re: Torktid för bokgrot i välta

ananders  
#591790 Längden på grot bestäms mycket av hur långt skotaren klarar av att hantera.

Man ska nog inte låta bokgrot ligga för länge, min upplevelse är att bok har liknande lagringsbeständighet som björk.
På jobbet ligger bokgroten sällan mer än 6 månader, d.v.s. max över sommaren, det mesta är flisat innan midsommar.

Avatar Fallback

Re: Torktid för bokgrot i välta

forest.  
#591795
hemhuggare skrev:Inte för att jag vet men det känns som att ju längre ju bättre. Då blir det mer flis i varje grip i huggen

Jo men om det grotet ska fraktas i container till flisningsplatsen
gäller ej bok utan al, gran och björk

Användarvisningsbild

Re: Torktid för bokgrot i välta

hemhuggare  
#591810 I så fall 5-5,5 m för en normal lvx container är ca 6m

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).