Bioenergi

Ökad produktion av svenska biodrivmedel

4 inlägg 3491 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad produktion av svenska biodrivmedel

Torbjörn Johnsen  
#584414 Tidningen Bioenergi har gjort en sammanställning över beslutade och planerade projekt för tillverkning av flytande biodrivmedel.

Texten uppdaterad 2019-08-30 med siffror som även visar den låginblandade andelen biodrivmedel i tabellerna nedan

Idag finns nio olika anläggningar under byggnation varav fyra av dessa kommer att använda skogsråvara. I kommersiell skala bygger Sunpine ut sin anläggning för tillverkning av råtalldiesel i Piteå med ytterligare 50 000 m3 råtalldiesel till totalt 150 000 m3, med produktionsstart i början av 2020. Därutöver byggs flera demoanläggningar varav Pyrocell i Gävle ska göra 30 000 m3 pyrolysolja baserat på sågspån, Södra ska göra 5 000 m3 biometanol baserat på trämaterial i Mönsterås och Envigas i Piteå ska testa en mindre anläggning som kan göra pyrolysolja, biokol och biogas av trä.

Tittar man sedan på listan över planerade anläggningar så har den enligt tidningen Bioenergi ökat i omfattning och där finns nu 16 olika projekt listade varav drygt hälften baseras på skogs- och träbaserade råvaror. Tillsammans kan dessa anläggningar, om de byggs, redan 2024 producera mer än 2 miljon m3 flytande biodrivmedel varav 1 miljon kommer från skogen. Tillsammans med de biodrivmedel som redan finns på marknaden (se nedan) så innebär det att biodrivmedel kan stå för 35% av hela volymen av svenska drivmedel om fem år.

Exempel på större, skogs/träbaserade anläggningar som är under projektering:

-SCA, Östrand: 100 000 m3 råtalldiesel med start 2021
-Renfuel/Rottneros, Vallvik: 30 000 m3 ligninolja med start 2021
-Metsä, Husum: 22 000 m3 biolja med start 2022
-Suncarbon, ?: 50 000 m3 bioolja med start 2022
-Rottneros/Biorefinery, Rottneros: 230 000 m3 biometanol med start 2022
-Domsjö fabriker, Örnsköldsvik: 400 000 m3 Metanol/biobensin med start 2024
-SCA, Östrand: 200 000 m3 HVO/Biobensin mm med start 2024

Om man sätter det i perspektiv av den totala bränsleförbrukningen så ser den ut så här idag:

-Diesel (fossilt + låginblandning bio) 6 060 000 m3 (utgör 54,1 % av alla drivmedel)
-Bensin (fossilt + låginblandning bio) 2 949 000 m3 (26,3%)
-Fordonsgas (fossilt + bio) 170 000 m3* (1,5%)
-Flygbränslen (fossilt) 1 357 000 m3 (12,1%)
-Rena biodrivmedel (HVO 100/FAME/E85) 668 000 m3 (6,0%)
Total volym drivmedel (utlevererad volym) i Sverige 2018 var 11 200 000 m3

Källa: SBPI.se
*= fordonsgasen är omräknad till bensinekvivalenter

Låginblandning ger stor volym biodrivmedel
Tittar man mer detaljerat på den totala mängden biodrivmedel som ingår i volymen här ovan så är den ganska omfattande idag. Det är framför allt låginblandningen av FAME och HVO i diesel som drar upp de här volymerna:

HVO Drop in, inblandning i diesel: 772 000 m3
HVO 100: 462 000 m3
FAME låginblandning (i diesel): 307 000 m3
Biogas: ca 150 000 m3
Etanol, låginblandning (i bensin): 140 000 m3
FAME: 136 000 m3
E85: 57 000 m3
Totalt 2018: 2 024 000 m3 biodrivmedel (18% av hela drivmedelsvolymen)

Källa: SBPI.se


Ovanstående utbyggnader (om de blir av) skulle innebära att ca 35% av alla drivmedel skulle vara biodrivmedel år 2024. Skogens bidrag motsvarar då allt flygbränsle.

Källa:
Bioenergi
[url=spbi.se]SPBI[/url]



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ökad produktion av svenska biodrivmedel

Torbjörn Johnsen  
#584532 Nu har jag uppdaterat startinlägget med korrekta siffror för biobränsleandelen. I mina ursprungssiffror redovisade jag inte de låginblandade biodrivmedlen och det gör stor skillnad. Idag (2018) står biodrivmedel för ca 18% av innehållet i alla utlevererade drivmedel i Sverige. Om fem år kan det vara 35% om kapacitetsutbyggnaden fortsätter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ökad produktion av svenska biodrivmedel

Lillesves  
#584544 Kan framställningen av råtalldiesel bli hållbar ? Hur mycket massaved går det åt för att framställa 1 m3 råtalldiesel ? Jag får inte den ekvationen att gå ihop i relation till hur mycket masaved det huggs per år.

Användarvisningsbild

Re: Ökad produktion av svenska biodrivmedel

Torbjörn Johnsen  
#584550 Talldieseln framställs väl av lignin och tallolja (efter att det processats på något sätt) tror jag. I massabruken, och då menar jag sulfatbruken som står för den absolut största andelen av massakokandet, används bara cellulosafibern för att göra pappersmassa. Barrved består till mindre än 50% av cellulosafiber så det finns mer lignin och andra ämnen i veden. Dessa ämnen eldas idag i massabrukens pannor för att producera ånga, el och värme samt för att återvinna kemikalierna som används. Det går i princip att ta ut all lignin och tallolja ur processen men ändå tillverka lika mycket massa. Men då måste energin från de här ämnena ersättas med annat bränsle. T ex grot eller energived.

Idag används ca 50 miljoner m3 massaved och massaflis i de svenska bruken vilket borde innebära att det finns ca 20 milj m3 (av vedvolymen) som lignin och tallolja att använda. Hur många m3 flytande drivmedel detta blir i slutändan vet jag inte men det kanske någon har bättre koll på?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).