Bioenergi

Flislager/flisförråd

12 inlägg 6549 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flislager/flisförråd

menhir  
#556239 Jag planerar att bygga ett litet flislager som ska rymma årsbehovet av flis för bostadshuset. Det finns en befintlig byggnad som skulle lämpa sig ganska bra för ändamålet efter lite ombyggnad men den är inte tillräckligt stor för att man ska kunna tippa en fliscontainer i. Funderar därför på att gjuta en platta utanför och sedan skjuta in flisen med traktorskopa.

Fråga: hur stor behöver plattan utanför förrådet vara för att det ska gå att tippa en container flis? D v s minimimåtten A och B på bilden.

1552424463_flisforrad.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

hemhuggare  
#556243 Ska du flisa egen ved så är väl det enklaste att flisa direkt vid förrådet och blåsa in flisen med huggen annars är en grov gissning A=10m B=5m

Avatar Fallback

Re: Flislager/flisförråd

Cat554  
#556245 Ville det passe om du gjuter plattan ved gavelveggen, og da med 1 meter høg bakvegg til å ta flisen mot?
Eventuellt med en vegg utenfor også. Denne kan laves som demonterbar, men behøves jo ikke om plattan er 6 meter ut fra veggen.
OH

Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

menhir  
#556252
Cat554 skrev:Ville det passe om du gjuter plattan ved gavelveggen, og da med 1 meter høg bakvegg til å ta flisen mot?
Eventuellt med en vegg utenfor også. Denne kan laves som demonterbar, men behøves jo ikke om plattan er 6 meter ut fra veggen.
OH


Aha, det har jag inte tänkt på. Du menar att gjuta plattan utanför gaveln med en låg vägg bak och på sidan och så tippar man där och flyttar sedan flisen med skopa därifrån in i förrådet? Hur djup/bred behöver plattan vara då som minst? 5m bred som @hemhuggare föreslog? Gaveln är drygt 7 m så det bör väl räcka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

menhir  
#556254
hemhuggare skrev:Ska du flisa egen ved så är väl det enklaste att flisa direkt vid förrådet och blåsa in flisen med huggen annars är en grov gissning A=10m B=5m


Oftast blir det flisning av egen ved direkt in i förrådet, men jag vill bygga så jag kan hämta i container om det behövs i framtiden. Framtidssäker lösning. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Flislager/flisförråd

Cat554  
#556267
menhir skrev:
Cat554 skrev:Ville det passe om du gjuter plattan ved gavelveggen, og da med 1 meter høg bakvegg til å ta flisen mot?
Eventuellt med en vegg utenfor også. Denne kan laves som demonterbar, men behøves jo ikke om plattan er 6 meter ut fra veggen.
OH


Aha, det har jag inte tänkt på. Du menar att gjuta plattan utanför gaveln med en låg vägg bak och på sidan och så tippar man där och flyttar sedan flisen med skopa därifrån in i förrådet? Hur djup/bred behöver plattan vara då som minst? 5m bred som @hemhuggare föreslog? Gaveln är drygt 7 m så det bör väl räcka?


Ja det var så jeg tenkte. Ville da tro 5 meter er OK. 7 meter langt blir nok lasset, så mulig du ville ønske det litt lengere fram. Tror nok 10 meter er bedre.
Om du kommer over et parti beleggningssten til det som skal framfor veggen stiller du mindre krav til underlaget.
OH

Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

menhir  
#556303 Något i den här stilen alltså?

1552474017_flisfoerrad2.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Flislager/flisförråd

Cat554  
#556311 Nettopp så, ja.
OH

Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

Bumpkin  
#556329 När det tippades en container hos mig för två veckor blev högen ca 4-4,5 meter bred och runt 8 meter lång. Men det är taget ur mitt halvdåliga minne. Har tänkt att mäta så fort snön är borta.

Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

menhir  
#556333 Enligt måtten i ditt minne blir 5x10 m alltså ganska bra storlek på plattan. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

Bumpkin  
#556545 Jag gick och mätte resterna av flishögen jag fick. Kan vara bra att vara lite mer exakt än vad mitt minne brukar vara.
Det blev 5,8 meter gånger 9,2 meter. Så det blev lite mer än vad jag kom ihåg.
Men då är den som sagt tippat mitt på en plan och inte mot någon vägg.

Användarvisningsbild

Re: Flislager/flisförråd

menhir  
#556597
Bumpkin skrev:Jag gick och mätte resterna av flishögen jag fick. Kan vara bra att vara lite mer exakt än vad mitt minne brukar vara.
Det blev 5,8 meter gånger 9,2 meter. Så det blev lite mer än vad jag kom ihåg.
Men då är den som sagt tippat mitt på en plan och inte mot någon vägg.
Tack för att du mätte! :) Med ca en meter höga väggar bak och på sidorna bör 5 x 10 m funka.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).