Sida 1 av 2
Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: fre 01 mar 2019, 10:54
av Torbjörn Johnsen
På måndag presenterar utredaren Maria Wetterstrand på statens uppdrag sin utredning om hur flyget ska bli miljövänligare. SVT avslöjar en del om innehållet idag. Lösningen blir en s k reduktionsplikt. D v s att tvinga flygbolagen att blanda in en ökande andel biobränslen i soppan. Förslaget föreslås träda i kraft om två år (2021) och det ska vara 30% biobränsleinblandning år 2030. Det här kan ju ge bra möjligheter för svenska massabruk att sälja eller förädla svartluten (ligninet) men det verkar inte som om den här utredningen tar upp hr inhemsk produktion skulle kunna stimuleras:
Erik Furusjö, professor i miljöteknik vid Luleå tekniska universitet, beskriver förslaget som ambitiöst. Samtidigt är han orolig över att utredningen inte föreslår något stöd för produktion av drivmedel i Sverige.
– Självklart ska tillverkningen stå på sina egna ben. Inledningsvis behöver dock produktionen stöd för att bli kommersiellt hållbar
Biodrivmedel finns redan i tanken på några av flygplanen som lyfter från svenska flygplatser. Bolaget Braathens, som trafikerar flera sträckor inom Sverige, låter exempelvis kunder betala ett högre biljettpris för att kunna köpa in biobränsle. Drivmedlet importeras från USA och tillverkas av använd frityrolja.
Enligt Erik Furusjö är den här typen av biobränsle inte dåligt, men tillgången är begränsad. Han ser istället potentialen i en resurs som det finns gott om, inte minst i Sverige: skog.
– Det handlar inte om att avverka mer skog, utan att använda restprodukterna från skogsindustrin.
Läs hela artikeln här.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: fre 01 mar 2019, 11:03
av bgl
Lite offtopic, men inte helt
Länk till artikel i Land:
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/sv ... resistens/Slutsatsen är uppenbar, flyg mindre utomlands och slå 2 flugor i en smäll,
lägre utsläpp och mindre antibiotikaresistens!
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: fre 01 mar 2019, 21:31
av norrskog
Får väl helt enkelt gämna stockholm med marken och börja plantera tall på öarna 😀
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: fre 01 mar 2019, 21:39
av Ldsaren
Hur ska skogen räcka till ??
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 10:36
av norrskog
Det är detta som blir utmaningen. Regerigen måste ge forskarna pengar till att utveckla snabbväxande träd med massor av tallolja i sig. Genmanipulation är enda sättet
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 11:49
av Ldsaren
Skogen räcker ju knapp nu ,vi ska ju göra så mycket med träd .
Nu ska nästan allt köras på skog .
Vi får ju inte skövla heller ,jordens lunga.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 13:20
av Norrtälje
Jag föreslår att politikerna leder med gott exempel. Utredare ska vara vetenskapligt och inte politiskt tillsatta, direkt flygförbud för resor inom landet samt resor till och från Bryssel måste ses över och flyget fasas ut till förmån för spårbundna alternativ.
Enligt Erik Furusjö är den här typen av biobränsle inte dåligt, men tillgången är begränsad. Han ser istället potentialen i en resurs som det finns gott om, inte minst i Sverige: skog.
– Det handlar inte om att avverka mer skog, utan att använda restprodukterna från skogsindustrin.
Dessa restprodukter som det jämt pratas så lovande om, vilka är det och hur mycket finns det egentligen att tillgå? GROT, bark, bakar och spån läggs ju knappast på deponi idag så det s.a.s "kokar väl ner" till svartluten i massabruken och inget annat?
Det hade varit intressant om ni kunde kolla närmare på i en artikel,
hur mycket tallolja och annat ur svartluten är egentligen potentialen. Det kan ju vara så att denna restprodukt redan nyttjas även om högt vatteninnehåll säkert ställer till en del.
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 15:09
av Bosse1
Varför ta slattarna efter skogsindustrin när det går "koka" drivmedel direkt av veden??
Låt massaveden gå på pråm från österlandet, så gör vi drivmedel av den inhemska veden. Win-win-win
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 16:12
av Värmlänning
Bosse1 skrev:Varför ta slattarna efter skogsindustrin när det går "koka" drivmedel direkt av veden??
Låt massaveden gå på pråm från österlandet, så gör vi drivmedel av den inhemska veden. Win-win-win
Massavedsbruken har ju god maginal på vinsten så betalningskapacitet finns det gott om även om betalningsviljan är låg. Det borde bli huggsexa om det virke som ej skall sågas i framtiden
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 18:42
av Ldsaren
Ska vi i detta land rädda världen?
Se det globalt .
Och koka detta med massa ,var kommer den energin ifrån ?
Hur många %går att koka kontra vad man får ut av det ?
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 19:41
av norrskog
Hade det inte varit bättre att plantera för dessa pengar.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... -biomassa/
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: lör 02 mar 2019, 19:53
av Bosse1
Kanske tanka planen med förstudier och bilarna med
Tekniken finns,lägg forskarpengen på en anläggning istället tex Värmlandsmetanol
http://www.varmlandsmetanol.se/
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: mån 04 mar 2019, 10:39
av Fredrik Reuter
Lyssnade på presskonferens nu precis.
Kan man ana en dubbelmoral från "de gröna" här?
Bioenergi säger ju miljörörelsen släpper ut mer CO2 än fossilt dito och är inte vägen fram.
Men att få ned utsläppen för flyget ska gå bra med restprodukter från skogen. Jag får inte ihop det...
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: mån 04 mar 2019, 12:15
av hlb
Det är mycket som inte går ihop med de grönas teorier. Dieselmotorn i dag släpper ut väldigt lite CO2, men kväveoxider sägs numera vara problemet. Flygmotorer släpper ut mer kväveoxid p.g.a. högre förbränningstemperatur, men detta talar man mindre om. Kan det vara så att mupparna flyger?
Re: Mer skog i flygtanken? Wetterstrands rapport
Postat: mån 04 mar 2019, 12:17
av Röjkvist
I nyckelbiotoper finns det mycket material till biobränsle