Bioenergi

Rekordnivåer för bioenergianvändningen

23 inlägg 6990 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Fredrik Reuter  
#539074 Till miljöaktivisternas förtret så stiger användningen av biobränsle och förnybar energi i Sverige. Energimyndigheten meddelar detta idag på sin sajt. Biobränsle har en stark positiv utveckling och det är nu inte bara trädbränslen för el- och fjärrvärmeproduktion utan biodrivmedel kommer starkt.

Drog ut statistik över energianvändningen per energivara sedan 1970 i Sverige, det är ganska intressant, eller vad tycker du?

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... i-sverige/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Torbjörn Johnsen  
#539091 Om man dessutom utgår från energianvändningen istället för energitillförseln så ligger bioenergi i topp.

Av den tillförda energin från kärnbränsle får vi bara ut drygt 30 % “användbar” energi i form av el. Resterande knappa 70 % kyls bort i havsvatten. För bioenergins del är verkningdgraden högre eftersom den används mycket till kraftvärmeproduktion i fjärrvärmeverk där även värmen utnyttjas.

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Älgfoderodlare  
#539096 Men då man tittar på energitillförseln av vattenkraft som i princip stått still under decennier, blir det lite svårt att förstå varför man jagar dessa små vattenkraftverk till att för dyra pengar måsta ansöka om nya koncessionstillstånd samt bygga vandringsleder för fisk för dito belopp. De skulle ju egentligen få bidrag för att kunna utvecklas o öka sina kapaciteter istället för att straffas. Det måste ju ändå vara något av de renaste o bästa förnybara energikällor vi har. Hysterin med att ränna omkring o riva ut många fungerande dammar som redan har en elproduktion, är ju rena vansinnet. Men även här har ju miljösidan dragit längsta strået. Och vårt energibehov lär ju knappast minska i framtiden. Så åtgärderna blir ju den helt omvända om man ser till vad vi skulle tjäna mest på inför framtiden. Men när såg man senast något fungerande enligt sans, förnuft o logik från miljöivrarna ?

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Torbjörn Johnsen  
#539136 Håller med om att dammrivningen har spårat ur fullständigt. Däremot har jag för mig att jag sett siffror på att kraftverk i mindre vattendrag inte ger någon direkt märkbar volym i eltillskott. Vill man öka produktionen av vattenkraft måste man ge sig på de få större, orörda älvarna som finns kvar och det lär nog vara svårt att komma överens om politiskt. I alla fall som det ser ut idag. :d

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Älgfoderodlare  
#539137
Torbjörn Johnsen skrev:Håller med om att dammrivningen har spårat ur fullständigt. Däremot har jag för mig att jag sett siffror på att kraftverk i mindre vattendrag inte ger någon direkt märkbar volym i eltillskott. Vill man öka produktionen av vattenkraft måste man ge sig på de få större, orörda älvarna som finns kvar och det lär nog vara svårt att komma överens om politiskt. I alla fall som det ser ut idag. :d


Det må vara hänt att de små kraftverkens produktion inte är särskilt stor. Men ju fler som tvingas att lägga ner o som rivs bort, kommer ju de som dessa kraftverk levererade till att måsta föras över till just storleverantörerna. Dels så kommer ju deras Oligopol att öka med vad det kan göra med prissättningen, främst då nätavgifter o skatteeffekterna. Samt att belastningen på deras nät ökar ju o klarar de inte av att leverera under köldknäppar eller vid stormar, så drabbar de ju än fler. Hade de fått vara kvar o istället fått bidrag för att utöka sin produktion. Kan ju även det ha lockat fler att kunna bo på platser man kanske inte hade valt, om inte just en nära säker elleverans hade funnits. Men frågan är ju också om denna utrivningshysteri har en agenda om att just styra över de flesta till det av Staten delägda Vattenfall o andra lev., för att på så vis öka Statens kontroll. Tänk om någon skulle kunna producera ström som de ej kunde beskatta fullt ut ! Undgå kontroll o styrning ! Hemska tanke !

Avatar Fallback

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539139
Torbjörn Johnsen skrev:Håller med om att dammrivningen har spårat ur fullständigt. Däremot har jag för mig att jag sett siffror på att kraftverk i mindre vattendrag inte ger någon direkt märkbar volym i eltillskott. Vill man öka produktionen av vattenkraft måste man ge sig på de få större, orörda älvarna som finns kvar och det lär nog vara svårt att komma överens om politiskt. I alla fall som det ser ut idag. :d


Å andra sidan hävdar branschföreningen att förbättringspotentialen är ca 100% i befintliga dammar och flöden. Kommer jag ihåg rätt så står de 2000 minsta vattenkraftverken för ungefär samma eltillskott som vindkraften.

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

halvproffs  
#539146 Är det inte så att turbiner inte har utvecklats särskilt mycket däremot när man leder vattnet i rör som är skruvad som en gevärspipa ökar flödeshastigheten och därmed effektiviteten.?

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Älgfoderodlare  
#539147 Då börjar man ju att undra vad som egentligen är syftet med att förstöra en redan etablerad tillgång energimässigt, om det även skulle kunna finnas en sådan utvecklingsmöjlighet ? ! Med tanke på vad vindkraften fått i bidrag, kan man ju undra vad dessa små vattenkraftverk hade kunna göra med samma medel o hur mycket de hade kunnat öka sin produktion ? Nånting är J...igt fel i detta samhälle !

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Vardon  
#539148
halvproffs skrev:Är det inte så att turbiner inte har utvecklats särskilt mycket däremot när man leder vattnet i rör som är skruvad som en gevärspipa ökar flödeshastigheten och därmed effektiviteten.?


Nja.... Hastigheten spelar ju egentligen roll om man vill uppnå teoretisk verktygsgrad om 100%. Däremot kan jag tänka mig att man får bättre flöde, mindre virvlar och strömningsförlustar och liknande. Men så dålig är inte verkningsgraden som folk tycks tro på de små kraftverken.

Det som jag tycker är det sjuka i detta är att samtidigt som man bygger ut vind och sol el - så medför det ett bekymmer nämligen att genereringen behöver inte ske samtidigt som konsumeringen. Sen pratar man elbilars batteri ska utgöra en del i elnätet och batterilagring och alla möjliga saker. När lösningen egentligen redan finns. En pump och så pumpar man vattnet uppför under period med hög produktion (tex en blåsig natt) och låter det rinna genom turbinen på dagen. Inte effektivaste lösningen men infrastrukturen finns i princip redan....

Dessutom tror jag att med de klimatförändringar vi ser, med framför allt mer extremer i vädret kommer dammar och utbyggda vattenvägar att få än större betydelse i framtiden. Helt enkelt måste vi kunna spara vatten till en torr sommar men även snabbt leda bort vatten om det kommer två extremregn på varnadra. Man kanske behöver dränera åkrar än bättre och vattna för att kunna odla effektivt i framtiden, då skördar sällan mår bra av för mycket regn.

Och återigen det här med att riva dammar, det är ännu ett exempel på att ja nu satsar vi på något och skiter i allt annat. Kräftorna äter väl ändå upp laxen eller.... Så det är okej att riva en damm från typ 1600 talet och förlora en kulturmiljö men gud nåde dig om du förstör en kolbotten som det går 13 av på dussinet och kanske inte är äldre än 40 talet (dessutom går det att göra nya)

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Fredrik Reuter  
#539152
Vardon skrev:
Och återigen det här med att riva dammar, det är ännu ett exempel på att ja nu satsar vi på något och skiter i allt annat. Kräftorna äter väl ändå upp laxen eller.... Så det är okej att riva en damm från typ 1600 talet och förlora en kulturmiljö men gud nåde dig om du förstör en kolbotten som det går 13 av på dussinet och kanske inte är äldre än 40 talet (dessutom går det att göra nya)


Det kommer med åldern Vardon! :wink:
En rättelse bara, det går 18 kolbottnar på dussinet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Torbjörn Johnsen  
#539153 Vill bara förtydliga att jag på intet sätt stöder vansinnet med att riva ut dammar och kulturmiljöer. Vill man öppna för fiskens vandringsvägar så finns bättre lösningar och det måste ju anses värdefullt att bevara kulturmiljöer även om det råkar rinna vatten förbi. Min poäng var väl närmast att det inte finns så mycket potential att utöka den här elproduktionen. I det här diagrammet kan man se att elproduktionen från vattenkraften kommer till knappt 94 % från de 10 största älvarna. Resterande dryga 6 procent från resterande vattendrag i hela landet.

1545119932_skärmavbild_2018-12-18_kl._08.51.33.png


Dessutom verkar det inte finns så mycket utvecklingspotential att krama ur mer el ur ett befintligt flöde. Jag pratade med en kille som jobbade med de stora kraftverken i Porjus m fl och han sa att det kanske går att klämma ut 5% mer el när man byter ut en turbin/generatorenhet från 1910. Det här kan ju beror på två saker: att turbin/generatortekniken inte utvecklats i takt med annat här i samhället. Eller att den var mycket långt utvecklad redan på tidigt 1900-tal. Jag lutar åt det senare.

Det som är intressant i Fredriks diagram är hur bioenergikurvan tar över oljekurvan. en viktig bild att visa miljöaktivisterna som vill stoppa allt vad biobränsle heter.

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Älgfoderodlare  
#539165 Och där Torbjörn har ju verkligen tekniken gått framåt. Det som saknas nu är väl de politiska besluten för att tillverkarna skall våga satsa fullt ut på ökade produktionsvolymer. Visst är det då sen underbart att man från politiskt håll i samma logiska anda, försöker att förbjuda dieselbilar. Där det mesta av den fossila dieseln skulle kunna ersättas av biodiesel.

Avatar Fallback

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539172 I diagrammet är det två saker som ökar och det är vind och bioenergi, den ena har byggts ut med buller och bång, politisk prioriering, subventioner, särlagstiftning, särbeskattning. Trots det så är ökningstakten för bioenergin betydligt större.

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

Torbjörn Johnsen  
#539177 Styrmedlet bakom bioenergins framgång är koldioxidskatt på fossila bränslen. Något som Sverige haft i decennier men som resten av EU nu pratar om att införa.
Fördelen med att straffa det man vill få bort istället för att stödja det man vill öka är att utvecklingen styr mot de mest effektiva sätten att ersätta oljan.

Användarvisningsbild

Re: Rekordnivåer för bioenergianvändningen

halvproffs  
#539179
busholle skrev:I diagrammet är det två saker som ökar och det är vind och bioenergi, den ena har byggts ut med buller och bång, politisk prioriering, subventioner, särlagstiftning, särbeskattning. Trots det så är ökningstakten för bioenergin betydligt större.


Ja hur det är. På 80-talet strödde Fälldin pengar över torvbrytningen( ca5miljarder) och med det stora utsläpp både vid förbränning och stora co2 utsläpp från den brytna marken.
Och förde över torven till minerallagen så på det sättet fick markägarna ingenting att säga till om. Sol och vind fick då 10-15 miljoner i bidrag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).