Bioenergi

Flis från Brasilien värmer Stockholm

46 inlägg 17410 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

r93  
#538367
Blivande snickare skrev:
r93 skrev:Sant, men vi gör ju likadant i Sverige när vi planterar igen åkermark som inte ”lönar” sig.

Nej det du beskriver är ju precis tvärtom.
Återplantera skog på åkermark vs hugga uråldrig regnskog för att odla..



Jo, det kan jag hålla med om, jag tänkte nog mer att man byter ut ”natur” mot ”plantage” om ni förstår vad jag menar.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

r93  
#538369 Lyssnade på podden P3 dystopia idag, den handlade om matproduktion, nu är det ju värsta värsta scenario för att få dramatik, men enligt forskarna så måste vi fördubbla livsmedelsproduktionen till 2050.

Och det finns helt enkelt inte mark för det.

Brasilien planerar att göra om en yta stor som Frankrike till åker, och då förstår ju vem som helst att det blir lite flis att ta hand om, kan man då sälja det billigt blir det ju win win.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

jannee  
#538371 Ni kan läsa i skogseko om hur näringsfattig djungelmarken egentligen är.
Efter avverkning och hyggesbränning kan de odla i ett par år, därefter uppehåll några år för att återigen odla i ett par år.
På detta vis går det kanske 3 till 5 ggr, därefter är marken förbrukad.
Enda lösningen är då att vräka på massor med gödning.
Bättre vore då att börja bevattna Sahara, den marken (jorden/sanden) sägs vara väldigt näringsrik, är endast vatten som saknas.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Älgfoderodlare  
#538378
jannee skrev:Ni kan läsa i skogseko om hur näringsfattig djungelmarken egentligen är.
Efter avverkning och hyggesbränning kan de odla i ett par år, därefter uppehåll några år för att återigen odla i ett par år.
På detta vis går det kanske 3 till 5 ggr, därefter är marken förbrukad.
Enda lösningen är då att vräka på massor med gödning.
Bättre vore då att börja bevattna Sahara, den marken (jorden/sanden) sägs vara väldigt näringsrik, är endast vatten som saknas.


Uddeholm/Billerud var väl där på 70-talet o försökte få till detta i staterna runt Nilen. Tanken var väl då att först skapa skogsodling, som efter x antal år då man kunnat skapa ett nytt humusskikt ovanpå sanden, skulle övergå till att flytta skogsodlingen längre bort från floden o överlåta den tidigare skogsmarken till jordbruk. Föll väl inte i "God jord" kan man väl säga, hos de då styrande i resp. stat.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538421
jannee skrev:Bättre vore då att börja bevattna Sahara, den marken (jorden/sanden) sägs vara väldigt näringsrik, är endast vatten som saknas.


Då bör man börja med att först dränera Sahara och sedan överbevattna med kanske 10-20%. Annars fördärvas jorden av antingen för hög salthalt eller för hög grundvattenyta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

jannee  
#538440 Såg i ett tvprogram från BBC om hur några bönder/nomader ordnat en bevattningsanläggning från någon oas i Sahara är där tydligen fått bra skördar. Enligt BBC var det endast vatten som saknades för att återigen odla upp eller beskoga Sahara.
Mitt minne är som en durkslag men jag tror mig minnas att de först var tvingade att plantera någon typ av buskar/träd som förhindrade sandflykt för att därefter bevattna öknen.
Var nog ca 10 år sedan detta program visades på tv.en.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

axwell  
#538944 Den här artikeln ser ut att vara nyskriven eller är det bara en repris ?
Rubriken här säger ju att dom värmer med flis som bränsle . :???:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/varta ... m-utslapp/

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Vedproducent  
#538962
axwell skrev:Den här artikeln ser ut att vara nyskriven eller är det bara en repris ?
Rubriken här säger ju att dom värmer med flis som bränsle . :???:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/varta ... m-utslapp/

Det finns kol också men den delen ska bort 2022 enligt bifogad artikel.
https://mitti.se/nyheter/kolverket-vartahamnen-stangas/

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Mellberg  
#538985 Skrämmande att man eldar med kol i Stockholm, i ett helt "värmevärk". Men MP och M är överens, i detta fall är det bara ett P som skiljer.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Bibliofilus  
#539606 Problemet är väl att det inte finns några lager av torrt biobränsle i Sverige för tillfället, inte mer än till mindre lokala värmeverk och då oftast från grot. Bränderna i sommar har dock genererat ofantliga mängder stamved som till nästa vinter säkerligen kommer bli utmärkt torr vedflis, något som värtan efterfrågar.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Norrtälje  
#539702
Röjkvist skrev:Man kan fråga sig vad som växte på platsen innan det blev certifierad plantageodling :???:


Sydamerika producerar vad vi konsumenter efterfrågar, det är sanningen. Socker, kaffe, kokain, mahogny, olja, nötkött, guld, mineraler och nu bränsleflis.
Jag frågar mig om vi människor helt enkelt har en hycklande och lögnaktig natur, ärlighet varar längst heter det ju men vem vågar egentligen vara ärlig nog att nämna elefanten och föreslå ett tak på jordens befolkning.

Riskerar man bli behandlad som en visselblåsare borde jag väl lyssna till självcensur men jag lyfter ändå frågan vad som kan tänkas värma miljöpartisterna i radio och tv-huset?

Olja och kol, sopor från utlandet och nu flis från Amazonas, ganska finurligt ändå men man får som alltid va lite finurlig för att nå de mål man sätter upp. Mål behöööver faktiskt inte vara kortsiktigt ekonomiska. Faktiskt inte.
Kan vi lära oss själva det borde det gå tusen gånger lättare att prata med Brassarna och peka finger om regnskog och hyggesbränning.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Norrtälje  
#539703
jannee skrev:Såg i ett tvprogram från BBC om hur några bönder/nomader ordnat en bevattningsanläggning från någon oas i Sahara är där tydligen fått bra skördar. Enligt BBC var det endast vatten som saknades för att återigen odla upp eller beskoga Sahara.


Sahara grönskar till savann i sinom tid då monsunen kommer åter men blir riktigt intressant i närtid då full sol råder och massa sötvatten under ytan är redo att nyttjas upp av kommande befolkningsexplosion i västafrika först. Oaser är låglänta områden med åtkomligt grundvatten från regn som fallit för flera tusen år sen.

Kina har ett massivt återbeskogningsprojekt som låter som det du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Norrtälje  
#539824 Jag tänkte igenom på psykologin här och vill revidera min uppfattning, jag tror att jaga, samla och grupptillhörighet är mer starkt i vår natur och hycklerier ligger som ett symptom över vår lättja när vi väljer att ljuga och fuska. Detta då lättja när det fungerar underlättar för oss själva men bara så länge grupp och samhälle accepterar beteendet och inte skämmer ut och skuldbelägger oss för att bryta gängse värderingar.

Jag ser främst två alternativ, antingen "kommer man undan" gängse etik och moral med att hävda en certifiering av valfri akronym och duckar skam genom anonymisering bakom juridiska personer och presstalesmän och då lär bränsleflisen fortsätta komma. Mer avhängigt transportkostnader och världsmarknadspris än samhällets påtryckningar. Eller så sätter någon eller några ner foten och så kommer man inte undan med att fortsätta såhär.

Jag vet ju vad jag tror men så är jag väl också cynisk. Parallellt med denna intressanta utveckling finns sen en tid också oljebolagen (Preem undantaget) som också fuskar lite kortsiktigt sådär och levererar palmolja då Sverige vill ha biodrivmedel i pumpen.

I mitt andra inlägg menar jag inte Västafrika utan västra Afrika, länderna runt Nigerdeltat mer specifikt. Västafrika är ju en annan konflikt. Kanske lite trött ibland men rätt ska va rätt.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

anersimyra  
#539932 https://www.natursidan.se/nyheter/avlop ... tens-oken/. Angående Egypten som skogsland.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

jannee  
#539939 Något att satsa på för de kommunala reningsverken i stället för att släppa ut det i åarna.
Har själv ett liknande system (oavsiktligt men ändå) och denna skog som får lite avloppsvatten verkar trivas utomordentligt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).