Bioenergi

Flis från Brasilien värmer Stockholm

46 inlägg 17298 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flis från Brasilien värmer Stockholm

JörgenO  
#538035 Allt är förstås miljöcertifierat enligt konstens alla regler så att miljötalibanerna i Stadshuset kan sova vidare med skimrande gloria.

Det jag undrar är:
1-Hur stor skillnad är det mellan miljöcertifierat enligt regelbok och miljövänligt enligt sunt förnuft?
2-Hur i h••••te kan det vara billigare att skeppa flis från andra sidan jorden än att tillgodose behoven lokalt i ett av världens skogsrikaste länder med stor och effektiv industri?

Länk till artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm ... m-i-vinter



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Bosse1  
#538059 Billigt att hugga flis i Brazil.
Halva priset på diesel,det är det som kallas subventioner här hemma :oops:

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Fredrik Reuter  
#538066 En sak jag undrar över också är hur länge en sådan båt räcker. Är det inte i Värtan som det går åt fyra skottkärror flis per sekund?

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Vedproducent  
#538090 Båten lastade ju 40000 ton och årsförbrukningen anges till 1 miljon ton av lite blandade bränslen. Så jag skulle säga att det räcker ganska precis 2 veckor.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

MUNKHOLM  
#538097 Frågan är hur stor oljeförbrukningen på ett sådant fartyg? Tre veckor för full maskin.
Tungbrännolja (tjockolja) av sämsta kvalitet.Läs hög svavelhalt.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538107 Det är väl så att Brassarna har en app som man virtuellt kan lassa ett skepp genom att swajpa när man åker tunnelbana lite tidigare från sitt tråkiga välavlönade inköparjobb och lovat arbeta hemifrån ikväll.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Åkesson  
#538109 Uppskattning mellan tummen och pekfingret är ca 50 ton/dygn, mycket beroende på fart/slow steaming, och med antagen restid på 3 veckor har man gått sakta med lite under 11 knop. så ca 16 dagar med högsvavligt ifo 380. samt 6 dagar (inklusive övergång ) lågsvavligt ger.

800 ton högsvavligt ca 3% svavel samt 300 ton lågsvavligt max 0,1%(troligtvis någon slags diesel/DMA)

kostnad? har dålig koll just nu på priserna men ca 480USD /ton för ifo 380 samt ca 700usd/ton mgo.

Bränslekostnad 384 000 USD i tjockt samt 210 000 USD i diesel. så ca 5,2 miljoner sek. Dock är jag väldigt osäker på förbrukningen men bör vara något sånär rätt. Rätta mig gärna då jag inte har egen erfarenhet av just den storleken på bulkfartyg. Bara en kvalificerad gissning. Tog även ungefärliga bunkerpriser. Så ovan uträkning får anses ha mycket stor vingelmån.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Vedproducent  
#538113
Åkesson skrev:Uppskattning mellan tummen och pekfingret är ca 50 ton/dygn, mycket beroende på fart/slow steaming, och med antagen restid på 3 veckor har man gått sakta med lite under 11 knop. så ca 16 dagar med högsvavligt ifo 380. samt 6 dagar (inklusive övergång ) lågsvavligt ger.

800 ton högsvavligt ca 3% svavel samt 300 ton lågsvavligt max 0,1%(troligtvis någon slags diesel/DMA)

kostnad? har dålig koll just nu på priserna men ca 480USD /ton för ifo 380 samt ca 700usd/ton mgo.

Bränslekostnad 384 000 USD i tjockt samt 210 000 USD i diesel. så ca 5,2 miljoner sek. Dock är jag väldigt osäker på förbrukningen men bör vara något sånär rätt. Rätta mig gärna då jag inte har egen erfarenhet av just den storleken på bulkfartyg. Bara en kvalificerad gissning. Tog även ungefärliga bunkerpriser. Så ovan uträkning får anses ha mycket stor vingelmån.

Mvh

Bör ligga lite högre. Ett 20000 ton bulkfartyg ligger runt 40 ton/dygn hittade jag siffror på och detta är dubbelt så stort.

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Cat554  
#538125 [quote="JörgenO"]Allt är förstås miljöcertifierat enligt konstens alla regler så att miljötalibanerna i Stadshuset kan sova vidare med skimrande gloria.

Det jag undrar är:
1-Hur stor skillnad är det mellan miljöcertifierat enligt regelbok och miljövänligt enligt sunt förnuft?
2-Hur i h••••te kan det vara billigare att skeppa flis från andra sidan jorden än att tillgodose behoven lokalt i ett av världens skogsrikaste länder med stor och effektiv industri?
Jo, de skal jo av med flisen. De må jo hugge regnskogen for å skaffe palmeolje til Nordens miljödiesel. Den redder jo vårt miljö. 😡
OH

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Åkesson  
#538130 Hej vedproducent.

Vet inte vart du fann det men låter mycket, vääldigt mycket. Har en del erfarenhet av tankbåtar i storleken 20-25 000dwt.
Här har det med saktagående maskineri gått åt 23-25 ton/dygn. Det är då på rätt omodernt fartyg med enkel maskin. Vet idag båtar på 19 000dwt som drar 15-18 ton i dygnet i över 14 knop. Dessa är ju dock bättre designade med tanke på propeller, skrovform och propellervarvtal etc. även maskiner med över 50% i verkningsgrad.

Med en resa på 3 veckor hade de enbart gått med 10,5 knop i medel. Har de då inte varit altför dåligt väder så skall de har kunnat reducera sin förbrukning med minst 30% om de sänkt farten från 14-14,5 knop. Hade varit mycket roligt att få exakta siffror från någon insatt, finns idag inga svenskar som seglar på dylika fartyg.

Tex Gotland carolina skall enligt deras spec dra 41mt/dygn i 15 knop. Detta är då en tankbåt på 53000dwt. så enligt detta ligger jag högt i mina beräkningar. Man får ju även tänka på att en fördubbling av förflyttade lasten inte ökar förbrukningen med 100% man får kanske mer räkna runt 30-40%.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Vedproducent  
#538133 Jag hittade det här. Men jag protesterar inte emot dig då jag inte alls har någon erfarenhet av detta.

http://www.ta-driftteknik.se/wp-content ... ombord.pdf

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Vedproducent  
#538136 Vet ju inte riktigt vad motorstorleken är men det står 40 ton/dygn för varje 7500 KW och en jämförelse med att ett 20000 ton bulkfartyg på 7500 KW. Men jag släpper det för jag kan inget om det mer än det jag läste.

Användarvisningsbild

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Göt  
#538137 Men det man glömmer att tala om är att värtaverken tills innan ombyggnaden gick på stenkol och olja...Har ju varit mycket snack om att man skulle använda svensk flis men tydligen höll det inte. Undrar om det är en prisfråga eller om det beror på att det inte finns flis...

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Åkesson  
#538139 Ok ja den texten var nog inte skriven igår.......

men han skriver ändå följande:
"
Ett modernt dieselmaskineri konsumerar 20 procent mindre bränsle än
ett som byggts för 25 år sedan. Ett stort tankfartyg mellan 250 000 och
280 000 ton har antingen ett äldre turbinmaskineri som bränner 140 ton
per dygn vid full fart eller ett modernt dieselmaskineri som bränner
50-70 ton per dygn.
"

Skulle tro att denna texten är ca 15-20 år gammal, minst. Har hänt mycket sedan dess, skulle tro man kan dra till med 20 % mindre förbrukning sedan dess. med.

1544566599_46714331_202716410614720_7101169889208958976_n.jpg


1544566600_46962181_196986927903656_2513915057805459456_n.jpg



Bifogar bilder på ett långsamtgående fartygsmaskineri på 20 000dwt tankbåt. 5500kw vid 90rpm, 14,2 knop med medelförbrukning i last på ca 14,5mt/dygn

Avatar Fallback

Re: Flis från Brasilien värmer Stockholm

Åkesson  
#538140 Nä nu har de varit alldeles för mycket båtsnack, nu får vi återgå till hur i he...te man kan köpa regnskogsflis som jag förstår att det är, klart de finns flis i Sverige. Bara betala som med allt annat man vill ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).