Bioenergi

Grillkol svensk björk?

36 inlägg 21407 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

Blivande snickare  
#563118 Tjära skulle vara intressant att laga men är nog lite svårare än kol tror jag.
Skulle va intressant om nån forumist testat å höra hur det gick och blev 😀

Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

Avslutat-02  
#563122
Blivande snickare skrev:Tjära skulle vara intressant att laga men är nog lite svårare än kol tror jag.
Skulle va intressant om nån forumist testat å höra hur det gick och blev 😀

För många år sedan gjorde jag björk tjära.
Ganska enkelt, man tar en plåtburk, gräv ner den i marken, tillverka en tratt i plåt och placera ovanpå, i ytterligare en plåtburk, rullar man näver runt runt, placera burken ovanpå tratten fast upp och ner, placera vedträn ovanpå burken och starta en eld, när allt har brunnit ner då är det klart,,,,

Lycka till...

Senast redigerad av Avslutat-02 mån 22 apr 2019, 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

Palakangas  
#563123 Ska bävern vara levande eller?

Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

Avslutat-02  
#563126 =)) =)) =)) =))

Ja ha jävla telefon.......
:oops: :oops:
Men jag ser så dåligt så.......

Bävern.....den var ju bra.....kanske blir någon annan tjära av den.... bävergele....

:d

Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

Avslutat-02  
#563127 Det där var nästan lika roligt som när jag fick en vegan att äta kolbulle....... =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Grillkol svensk björk?

tallen100  
#563129 Går att ta ett vanligt oljefat och ställa upp lite från marken, ett hål med ett rör i botten, ett kvartsfat i det stora fatet som fylls med tjärved och elda runt omkring i det stora fatet (tjärveden blir det kol av). Ska även gå att få ut terpentin, om jag inte minns fel :???:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).