Bioenergi

Grillkol svensk björk?

36 inlägg 22722 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Grillkol svensk björk?

r93  
#562919 Jag har gjort i år för första gången, fantastiskt kul att experimentera med olika trädslag!

Och vilket kol det blir!!!!!

Godast blir det med al, dock brinner den fort ska snart gå ut att tända en blandning med al, ask och ek som jag inte provat än.

Även jag gör i mikroskopisk skala, ett 60 liters fat med ved i och sedan stoppar jag det i ett 200 liters och eldar runt.

sveakatten  
#562927 Lät ju kul, lilla tunnan ska den vara alldeles tät?

r93  
#562930 Nja, jag har borrat ett 12mm hål så jag kan släppa ut vattenångan i början, det är väldigt mycket vatten som ska koka bort i början, trots att veden är torr, sedan när det kommer ut gengas så stoppar jag bara en bult i hålet.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562932 Själv kör jag med Ölandskol. Bra drag i den här blandningen o gott blir det oxå. :smile:
1555778135_20190420_182039.jpg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedmaskin skrev:Själv kör jag med Ölandskol. Bra drag i den här blandningen o gott blir det oxå. :smile:

Var köper du den?

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Flisaren skrev:
Vedmaskin skrev:Själv kör jag med Ölandskol. Bra drag i den här blandningen o gott blir det oxå. :smile:

Var köper du den?

På sjölyckornas gårdsbutik. Men hon som driver den är från norra öland. :smile:

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562941 Försökte lägga upp en liten video på hur det ser ut när jag fixar kol men lyckades inte av något skäl.
Hur som, jag har en hydropress tank med 25 mm hål i botten och litet hål i toppen, 8 mm?
Gasen som kommer ut nertill i hydropress tanken brinner riktigt bra och driver upp temperaturen runt hydropress tanken. I toppen kommer en smal lång låga, ca 3-4 dm lång så länge processen pågår. När lågan i toppen slocknar är det klart.

Försöker igen med länk,
Senast redigerad av DanK tis 30 apr 2019, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedmaskin skrev:
Flisaren skrev:

Var köper du den?

På sjölyckornas gårdsbutik. Men hon som driver den är från norra öland. :smile:

Tack :-bd

#563006 Nu så, lyckades jag få upp en liten kort filmsnutt.
Det är inte lång stund kvar tills det är klart men man kan se den lilla smala lågan brinna lite vacklande.

Edit,
Det är själva sjutton också!
Det blev en kort, MYCKET kort filmsnutt. Ursprungligen 11 sekunder blev en kort glimt.
Ähh, jag ger upp och grillar lite istället :-bd

sveakatten  
#563014 Du har alltså ingen ved i stora tunnan, utan elden kommer från hålet i botten på tanken?

#563060 Jo, har ved i stora tunnan runt den lilla också men den brinnande gasen hjälper till att värma också.
Om jag bara kunde fixa video...
Antingen är det ifånen eller dålig uppkoppling.
Jag återkommer men kan inte lova när 🙏

källefall8  
#563061 Antar att det är viktigt att hydropresstanken är lufttät förutom de 2 hålen? Men den måste ju gå att öppna för att ladda ved å tömma kol, hur har du löst det?

#563064 Tja, jag sticker in smala stickor i 25 mm hålet...
Nä, skojar lite.
Jag har en beganad hydropresstank som faktiskt rostat hål i underkant. Skruvar bort flänsen, har tagit ut gummiblåsan, fyller med björk ved som går in genom flänshålet som är 10-12 cm kanske? Sätter tillbaks flänsen med två bultar som jag skruvar fast några varv för hand.
Detta skulle bara provas första gången för att sedan modifieras om det funkade, men det funkar så bra att jag struntat i modifiering.
Vill man så ska man i så fall göra större öppning men då kanske den behöver sluta tätt för bra funktion.
Om jag ska göra något så är det att gå upp i storlek.
Har några hydrofortankar som skulle funka. Det är ju ben på dom så dom står bra men diverse hål som måste pluggas/svetsas. Fast då kanske oljefat blir för litet att ha runt? Då behövs en större eld.
Tja, det som jag gör nu funkar så bra med liten insats så det kanske stannar vid detta? Måste byta oljefat snart bara...står knappt upp för sig själv.

r93  
#563096 Jag har skurit bort botten i det lilla fatet, sedan ställer jag det upp & ner i den stora tunnan med det lilla hålet uppåt.

Det blir ju inte hundraprocentigt tätt i botten men det funkar väldigt bra.

Jag har också funderat på att skala upp det hela, men då måste man nog elda längre för att få upp temperaturen längst inne i tunnan, som det är nu så funkar det för bra för att exprimentera med, möjligtvis att göra en tunna till och bränna två samtidigt.

Packar man den lilla tunnan bra så blir det 60% kol kvar, vilket jag tycker är riktigt bra, det är inte så mycket som man häller i grillen.

Dessutom så är det inga problem att bränna kolet två gånger, precis som med briketter.

Jag ska lägga upp lite bilder när jag kommer ut idag.

#563101 Ja, det är en tanke att köra två samtidigt?
Har inte behov av större produktion än det jag gör nu egentligen.
Köra två samtidigt eller köra två eller tre omgångar efter varandra på en dag funkar också.

Någon mer som gör kol småskaligt?

Kanske någon som också tar vara på tjäran?
Har tänkt på att göra tjära också men det har (ännu) inte blivit av.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).