Bioenergi

Avverkning av al längs med en å

6 inlägg 6371 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning av al längs med en å

Skogsmästarn94  
#501952 Tjena!
Har en fundering angående avverkning av al längs å med strandskydd.

Får man sopa ner allting längs en sträcka av ca 1 km? Är både grovt och sly emellan.
Sedan tänkt att flisa de

Krävs tillstånd?



   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning av al längs med en å

erikl  
#501959 Tillstånd eller inte kan jag inte svara på. Men om du lämnar ett träd var 5 m så blir det både snyggt och mindre rotuppslag efteråt. Tar du ner allt får du en djungel av metspön.......

Avatar Fallback

Re: Avverkning av al längs med en å

Brorsan  
#501976 Standskyddslagen, som är en förbjudande lag, säger att du inte "väsentligt får förändra miljön för djur och växtliv". Det är inte ordagrant men det är syftet. Kan du visa att åtgärden behövs för jordbruk, skogsbruk eller fiskebruk som är undantagna från lagen, behöver du ingen dispens. Svårigheten är väl att visa att du behöver hugga ner allt.
Sen är väl frågan om man ska väcka den björn som sover? Har du gnälliga grannar, balkongbiologer eller andra miljömuppar i närheten kan den väl vakna. Likadant om du frågar kommunen, då vaknar den definitivt.
Min erfarenhet är att man inte ska fråga så mycket. Måste du ta ner allt? Det har väl mijömässiga fördelar med skuggning av ån?
Olle

Avatar Fallback

Re: Avverkning av al längs med en å

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502000 Tror nog att skogsvårdslagens regler om hänsyn är mer tillämpliga än strandskyddsregler. Det första regelverket reglerar skogsbruk och det andra byggnation och tomtmark. Bara för den andra inte reglerar det du vill göra betyder inte att det är fritt fram.

Avatar Fallback

Re: Avverkning av al längs med en å

haltegarden  
#502001 För två år sedan anmälde jag avverkning av ett par hektar granskog på fd åkermark som stog längs med en å.
Närheten till ån gjorde att de ville komma på besök och titta.
Vi diskuterade avverkningen och vilka naturhänsyn som planerades.
I diskussionen nämnde jag att jag avsåg ta ner ett 6- 8 stora alar som hängde långt ut över älven, det låg för övrigt även en stor rackare som vält ner i älven. Syftet med att ta ner alsrna var att jag inte ville ha dem liggande i älven där det hela tiden eroderar sönder Älvängen.
Det slutade med att jag fick ett tillstånd med ett förbestömt vite på 32 tkr om jag sågade ner några ålar i huvudtaget, jag fick heller inte plantera gran närmare än 10 meter från ån och det fick inte bli spår efter körningen som kunde leda ner vatten till ån.
Tror du kan förutsätta att du endast kan ta mindre mängder för att föryngra om du vill vara säker på att inte göra fel.
Själv hade jag nog inte huggit rent om jag vore du, hellre glesa ut ordentligt

Avatar Fallback

Re: Avverkning av al längs med en å

isteskog  
#502003 Viktigt att spara skuggande träd efter ett vattendrag både för fisk och vattenlevande organismer. Jag skulle spara de äldre träden med jämna mellanrum.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).