Den minskning av utsläpp som redovisas i pressmeddelandet var tyvärr helt fel. Enligt den rapport som Trafikverket refererar till var den istället 380 000 ton. Alltså nästan 50% större än vad pressmeddelandet vill ge sken av. Siffran 260 000 ton var istället hur stor minskning som användningen av förnyelsebara bränslen bidragit med. Trafikverket skrev felaktigt att det är elbilarna som står för minskningen när det i självaverket är den ökande andelen HVO-användning som påverkar mest.
Under 2017 minskade växthusgasutsläppen med 260 000 ton, mycket på grund av nya och bränsleeffektivare fordon. Det är elbilarna som nu står för minskningen medan bensin- och dieselbilarna ökar utsläppen.
I slutet av pressmeddelandet anges den korrekta siffra men så långt läste tydligen inte TT innan de skrev ihop en nyhet av det här och kablade vidare. Och publicerades av många medier under samma rubrik som Trafikverkets pressavdelning satte.
Sveriges Radios P1-program medierna uppmärksammar den här missen och har ett inslag om hur fel det blev. Ungefär 14:40 in i programmet:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=2795
Enligt ATLs artikel så är den ansvarige tjänstemannen Sven Hunhammar som satt ihop pressmeddelandet relativt ny på myndigheten. Han kommer närmast från Naturskyddsföreningen och har innan dess arbetat på Naturvårdsverket. Något jag verkligen hajar till och blir skrämd över är när denne tjänsteman i intervjun i P1 försöker att ursäkta felaktigheterna med att ett pressmeddelande syftar till att "Skapa intresse för en fråga". Det är alltså OK att svaja med sanningen för en tjänsteman på en myndighet om man har en egen idé om vilka frågor man vill skapa intresse kring? Eller vilka man vill förtiga (som t ex biobränslen)?
Extra anmärkningsvärt är att pressmeddelandet med de felaktiga formuleringarna fortfarande ligger kvar på myndighetens sajt.