tis 27 feb 2018, 14:02#500612
Jolly skrev:. Här har i princip alla bytt till värmepump.
Jo, 80-90% av mina vedkunder har nog ochså värmepump, och nästan alla köper mindre volum en före dessa, men å andra sidan har man fått flera nya kunder.
Så det har blitt flere kunder som köper mindre volumer mot hur det var tidligare, men totalen öker dock.
Men tror inte det er någon som våger lita på endast värme från värmepumpen.
Nu har jag ingen sådan pump själv, men va jag ha fattat av dom som har, så kan man inte värma tillräkligt om det blir ordentlig kallt med endast en sådan pump, va dom säger til mig så brukar dom värmepumpen til att motverka värmetapet under dagen medans dom er på jobb, sen fyrar dom i vedugnen när dom kommer hem från jobb.
En annan sak som vi haft just nu, er långa strömbrott på grunn av mycket snö (och träd som lagt sig på ledningarna), och då er det ju inte så roligt med endast värmepump.
Tror flere vakner upp och ser dessa problem som kan uppstå, even i dessa digitale tider, och ting man ofta tar för givet.
Med vedugn har man värme til sig själv, värme til värma mat, och lite ljus ochså om man stor glasöppning.
Hoppas du får solgt din ved Jolly, bordet vel hjälpa på lite nu med sibirkuldan.
Men annars har du nog rett, det tar tid att bygga upp en fast kundkrets.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc