Bioenergi

Pelletsbrist vintern 2018?

50 inlägg 38295 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Torbjörn Johnsen  
#533157
jannee skrev:Här kommer snart ett välbehövligt tillskott :!:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7088445


Måste ju bli rena kärnbränslet :ymparty: Ekpellets!

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

bgl  
#533158 Här på R50 i nord-sydlig riktning genom norra hälften av Örebro län kan vi oftast förstå målet för passerande virkesbilar. Enstaka gånger förr i samband med högkonjunktur eller andra "störningar" ser man virkesbilar som kör sitt virke mot för oss okänt mål.
I dag kom söderifrån, passerande Lindesberg, vidare mot Dalarna en bil med kraftigt rötskadad ved. Av lasshöjden att döma delvis torr. Frågan vi inte har svar på än är till vilken industri den var på väg. Virket verkade så dåligt att det borde vara någon form av värmeverk, pelletsproduktion osannolik, men måste så dålig ved köras så långa sträckor?

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

bgl  
#533267 Svar till mig själv!
Troligen virke på väg till virkesterminalen i Hällefors som kör till nya värmeverket i Värtan, Stockholm?
Detta trots att det borde bli en omväg.

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537507 När jag beställde pellets till kyrkorna på jobbet i veckan. Så frågade jag hur det ser ut med tillgången denna vinter. Om det är lika illa som förra vintern?
-Det är värre. Fick jag till svar. :shock:

Jag fick vad jag behövde förra vintern. Får se hur det går denna...

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Hema  
#537555 Vi får väl hoppas att det inte blir en så kall vinter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).