Bioenergi

Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

51 inlägg 41681 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

sunkann  
#510757 Hur skulle en sådan kubbe se ut ?
Vad för utrustningen krävs?
Vilket träslag rekommenderas har björk tall gran att tillgå.

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Elfving  
#510758 Gran och tall är traditionellt men Björk är egentligen bara bättre.
Film som visar exempel på utrustning:

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

morco  
#510766 Jag gör eldstubbar av Björk och tall, gran sprakar så förb... gör sig bättre bakom glas i en eldstad tycker jag.

Jag tar stubbar runt diameter 30 cm och 40-50 cm långa, längden gör gott för draget. Sågar sedan fjärdedelar ner till 10 cm från botten och sedan till åttondelar ca 1015 cm djupt, detta för att enklare få fart på dem.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Torbjörn Johnsen  
#538028 Gjorde ett högst ovetenskapligt test och la upp några "huggkubbar" till försäljning på Blocket. Trots det facila priset av 300 kr/st lyser köparna än så länge med sin frånvaro efter några veckors annonserande. Fel försäljningskanal eller obefintlig marknad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Vardon  
#538033 Tror nog kanalen är rätt

Pröva och lägg ut på tradera för 1kr och se var den slutar. Jag betalar ev mellanskillnad upp till 300 så får du får vad du vill ha...

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

halvproffs  
#538040
Torbjörn Johnsen skrev:Gjorde ett högst ovetenskapligt test och la upp några "huggkubbar" till försäljning på Blocket. Trots det facila priset av 300 kr/st lyser köparna än så länge med sin frånvaro efter några veckors annonserande. Fel försäljningskanal eller obefintlig marknad?


He he. Tänkte du konkurrera med ulf1?
Gjorde en liknande sak för många år sedan.
Kollade efterfrågan på 3m blandved och blev nerringd. Problemet var att jag inte hade någon ved och fick ljuga att det var slutsålt. Inge kul. En gammal farbror som hade haft flera hjärtinfarkter ville ha 5m3 men jag tyckte att han skulle slå på elvärmen istället. Jamen jag tycker att det är så roligt att fixa veden själv. Har gjort det sedan jag var ung svarade han. Ja, vad säger man då?

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Elvira11  
#538042 Besökte NK i Stockholm för ett antal år sedan.där stod en grupp på tre st.huggkubbar vitmålade lite olika höjd.tänkt att användas som sittpallar.om jag inte minns fel så var priset 1700kr för kubbarna.vet ej men dom står kanske kvar där än.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Torbjörn Johnsen  
#538043
Vardon skrev:Tror nog kanalen är rätt

Pröva och lägg ut på tradera för 1kr och se var den slutar. Jag betalar ev mellanskillnad upp till 300 så får du får vad du vill ha...


Jag det skulle ju vara intressant. Nu lovade jag tyvärr bort huggkubbarna till barnens gamla dagis. Dom frågade om jag kunde fixa en huggkubbe för typ 10 år sedan (yngsta barnen går på högstadiet nu) så det blir ju en sen leverans. Men bättre sent än aldrig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Torbjörn Johnsen  
#538044
Elvira11 skrev:Besökte NK i Stockholm för ett antal år sedan.där stod en grupp på tre st.huggkubbar vitmålade lite olika höjd.tänkt att användas som sittpallar.om jag inte minns fel så var priset 1700kr för kubbarna.vet ej men dom står kanske kvar där än.


Det är nog det som gäller: förädling och rätt marknadsföring! Då går det säkert att hitta betalningsförmåga :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Elvira11  
#538045 Precis förädling som gäller.på samma avdelning sålde man köksbord visserligen långbord,gjort av gammalt rivningsvirke.pris:35000kr. \:d/

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Hema  
#538114
Torbjörn Johnsen skrev:Gjorde ett högst ovetenskapligt test och la upp några "huggkubbar" till försäljning på Blocket. Trots det facila priset av 300 kr/st lyser köparna än så länge med sin frånvaro efter några veckors annonserande. Fel försäljningskanal eller obefintlig marknad?

Just innan jul kanske är lite fel. Så mycket annat som ska göras. Samt att de flesta klyver väl veden på våren? Lite fel säsong tror jag.

Avatar Fallback

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Norrtälje  
#538686
halvproffs skrev:He he. Tänkte du konkurrera med ulf1?
Gjorde en liknande sak för många år sedan.
Kollade efterfrågan på 3m blandved och blev nerringd.


Han borde ju dominera den här huggkubbstråden men kan notera att Ulf1 lyser med sin frånvaro, lite tråkigt.
Och hur många år sen var det folk ville köpa långved??

Torbjörn Johnsen skrev:Gjorde ett högst ovetenskapligt test och la upp några "huggkubbar" till försäljning på Blocket. Trots det facila priset av 300 kr/st lyser köparna än så länge med sin frånvaro efter några veckors annonserande. Fel försäljningskanal eller obefintlig marknad?


Den är nog nära obefintlig men egentligen svårt att helt avfärda innan man ansträngt sig med riktiga kubbar av ek som kan stå ute och kanske lätt skålade.

Torbjörn Johnsen skrev:Jag det skulle ju vara intressant. Nu lovade jag tyvärr bort huggkubbarna till barnens gamla dagis. Dom frågade om jag kunde fixa en huggkubbe för typ 10 år sedan (yngsta barnen går på högstadiet nu) så det blir ju en sen leverans. Men bättre sent än aldrig.


Ja och dagisföreståndaren "Maggan" gick visserligen i pension häromåret men ett ypperligt tillfälle att kalla dig för Eskil och ta på dig en pälsmössa när du kommer kånkandes på dina huggkubbar på gården :grin:

https://img-s-msn-com.akamaized.net/ten ... =396&y=136

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538687 Prova Facebooks köp och sälj, gratisannonser istället för Blocket?
Det är där alla äkta snålisar hänger och du kan ha filmer med ljud osv osv
klart mkt bättre än Blocket för lokala små försäljningar av ved, stockeld, huggkubbar osv
just nu har en bekant en annons för stockeld/jätkänkynttilät och jag ska såklart förhöra honom om resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

Kse  
#538691
Norrtälje skrev:
halvproffs skrev:He he. Tänkte du konkurrera med ulf1?
Gjorde en liknande sak för många år sedan.
Kollade efterfrågan på 3m blandved och blev nerringd.


Han borde ju dominera den här huggkubbstråden men kan notera att Ulf1 lyser med sin frånvaro, lite tråkigt.
Och hur många år sen var det folk ville köpa långved??

Torbjörn Johnsen skrev:Gjorde ett högst ovetenskapligt test och la upp några "huggkubbar" till försäljning på Blocket. Trots det facila priset av 300 kr/st lyser köparna än så länge med sin frånvaro efter några veckors annonserande. Fel försäljningskanal eller obefintlig marknad?


Den är nog nära obefintlig men egentligen svårt att helt avfärda innan man ansträngt sig med riktiga kubbar av ek som kan stå ute och kanske lätt skålade.

Torbjörn Johnsen skrev:Jag det skulle ju vara intressant. Nu lovade jag tyvärr bort huggkubbarna till barnens gamla dagis. Dom frågade om jag kunde fixa en huggkubbe för typ 10 år sedan (yngsta barnen går på högstadiet nu) så det blir ju en sen leverans. Men bättre sent än aldrig.


Ja och dagisföreståndaren "Maggan" gick visserligen i pension häromåret men ett ypperligt tillfälle att kalla dig för Eskil och ta på dig en pälsmössa när du kommer kånkandes på dina huggkubbar på gården :grin:

https://img-s-msn-com.akamaized.net/ten ... =396&y=136



Här uppe hade jag kunnat sälja hur mycket långvård som helts, problemet är tillgången.
När jag har större lager med björk inne för flisning är det dagligen folk som är in och vill köpa.

Användarvisningsbild

Re: Sälja huggkubbar på blocket för 500 kr/st?

halvproffs  
#538702 Säljer du långvård också? 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).