tor 21 dec 2017, 21:47#487266
Man förstår ju lite mer varför folk i storstäder inte förstår problemen med olika politiska beslut gällande fordon och skatt. Nedan är citerat ur ovan länkade artikel:
-De 250 kronorna som Martin betalade per månad räcker till 125 mil eller 1 500 mil per år, vilket är vad hans familj kör. Kostnaden för den nya boxen motsvarar 4 500 mil per år.
-750 kronor per månad motsvarar drygt 50 liter diesel. Avgiften på 750 kronor per månad för en elbil motsvarar med andra ord cirka 1 280 mil per år för en dieselbil.[/i]
Vilka astronomiska kostnader de har för o driva sina fordon!!
Och stackars drabbade karln i artikeln som inte kan räkna hem sin Tesla för 1,2milj på 7år längre. Nu måste han jiddra med avskrivningstiden. O tänk då "Gud förbjude" om restvärdet skulle ändra sig på denna elbil. För i dagsläget räknas nog de flesta Teslor hem med ett restvärde på 600-800k på 3år. De kanske kan ändra sig när fler o fler bilmodeller lanserar bilar som klarar 50-70mil fast kostar en tredjedel av Tesla.
Fast egentligen ska man bara bli förbannad på "våra" politiker och EU. Det ska fan inte behöva vara så här, med regler som ändras över en natt. Jag börjar känna samma känsla som när E85 skulle subventioneras, så helt lötslig kunde man köpa en ny Dodge Ram Hemi på 7,2L o få den miljöbils klassad.
Nu 2017 får man inte sälja dammsugare med
1800W motoreffekt för vi ska spara på el, men man kan köpa en bil på
300-500hk och få miljöbilspremie. Det är så man blir lätt illamående av dubbelmoralen. Hur kommer de 500hk in i bilen
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem