mån 11 aug 2008, 21:58#33223
Mangan skrev:"spindeln" skrev:Mangan skrev:"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu
..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461
Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.
För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.
kanske inte 20 liter men ..nästan
Om du kallar 2 dl för 'nästan' så... ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
eller så är det så, att alla som får sin DIESELNOTA varje månad , som delvis pysslar med att framställa råvaran ur skogen .. har andra siffror på sitt bord
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
, jag misstänker att du aldrig fått en dieselräkning på 150 000 t.e.x och sedan betalat den
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
, inse att det nyligen sjösatts en borr-rig som kostat 500 miljarder dollar, och att det byggs nya oljefartyg som lastar dubbelt så mycket som de gamla , och vad är då syftet med det? .. som sagt tidigare så är det ENORMA ekonomiska intressen som styr hela "leken" , och det är som med den svenska virkesmarknaden ..dom gubbarna rymms i en taxi av längre variant
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
..du kan omöjligt påverka detta med t.e.x biodiesel av tallolja .. ,sedan har vi ju det mest intressanta kvar! .. om det nu är så billigt att producera denna biodisel, varför har vi inte gjort det förr? , och pricken över allt vad blir det för LITERKOSTNAD vid pump?? , och vem ska köra sönder dom första motorerna p.g.a bristande kvalitet i produktionen av detta bränsle? + att vad generar det för energi i förhållande till t.e.x vanlig MK1 -diesel ...gör det ett växelsteg ner i backarna så kommer "ingen normal människa tanka det"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
för det är =högre förbrukning ! .. jag tror inte på detta ännu .. men jag tycker fortfarande om utveckling och teknik , och där är det just den fossila dieseln som ligger i framkant, och alla tillverkare har utvecklat sina produkter efter detta drivmedel . om även många misslyckats och behöver tillsatser av sk. AD-blue / UREA (tunga lastbilar EU )
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "