Bioenergi

Köpa vedpanna komplett system.

12 inlägg 20139 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa vedpanna komplett system.

Chrester  
#464275 Hej!

Jag har tidigare skrivit lite och frågat om de befintliga vedpannor vi har i huset. Vi har idag bergvärme från 2005 samt en kombipanna med 500l ack. Bergvärmen är väl bekväm men börjar bli några år så jag kommer på sikt sätta in en ny vedpanna. Vi har mycket att gallra ut så ved kommer det finnas gott om framöver.

Jag kommer behöva både panna, ackumulatortank, vvberedare och installation av detta. Jag har mailat Fröling och Värmebaronen om offert på komplett system. Vad har ni för erfarenheter av olika lev. och återförsäljare? Har ni några bra tips på vem/vilka jag lämpligen begär in offert ifrån?

Jag tar gärna tips på hur ni själva köpt pannor osv. Vad är värt att köpa vi sidan av för att spara pengar etc?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Göt  
#464306 Jag har en värmebaronen ub 40 + 2 x750 liters tankar en med värmeslinga i fungerar på en 100 kvadrats gisten 50 tals kåk. Har dock inte värmebaronens tankar utan runda tankar som jag isolerat själv. Tycker att det fungerar bra för mej ville ha en panna utan teknik så det som behöver ström är 2 cirkulationspumpar. Eldar på kvällarna 1½-3 pannor beroende på hur kallt det är. På sommaren när jag kör varmvatten 2 pannor var 6:e dag.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Bosse1  
#464308 Har inte testat det här men..

https://kotly.com.pl

Avatar Fallback

Re: Köpa vedpanna komplett system.

ulfgustav  
#464321 Jag har sedan några år satt in VIADRUS en tjeckisk panna som fungerar väldigt bra, den säljs av Lindqvist heating
Min sotare som torde ha erfarenhet anser det vara en bra självdragspanna

Avatar Fallback

Re: Köpa vedpanna komplett system.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464326 Har med en värmebaronen fast ub50 och 2 x750 och 3x500 tankar och solslinga i ena tanken så en vettig sommar eldas de ytterst sällan för varmvatten, haltar lite i år....
Eldar för en mangårdsbyggnad på dryga 200m2
Om de inte är kallare än -8 räcker de att elda på kvällen utan att shunten öppnat max

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Chrester  
#464328 Tack för svar!

Det skall väl tilläggas att jag i de offerter jag begärt in har ett krav varit att jag inte vill elda mer än 1 gång om dagen vid kalla vinterdagar. Så jag antar att det kräver tankar på 2,5-3 m3?

Har ett enplanshus med krypgrund 160 m2 byggt -72. Har ca 150mm isolering i väggarna och stora fönster så huset uppfyller väl inte direkt dagens byggnorm.

Skall bli spännande att se vad Värmebaronen och Fröling lämnar offert på!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464336 Om borrhålet fortfarande ger värme, är det då inte lika bra / bättre att bra byta ut värmepumpen mot en ny?
Borde bli mindre pengar än en ny vedanlägning och mindre jobb?

Jag har börjat fundera på vad jag skall hitta på när min vedpanna börjar ge med sig, och jag är inne på jordvärme, vad en del grannar säger som satt in jord / bergvärme så är det inte så farliga driftkostnader, 5 - 10 000 / år och det enda man behöver göra är att betala elräkningen :-)
Och så slipper man ju stå på vedbacken och kapa och klyva en massa ved, om man inte väljer att fortsätta med det för att sälja...

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Chrester  
#464351 Så är det säkert! Hade dock önskat att bergvärmen varit mer effektiv på vintern när vi kör radiatorerna. Vi har en årsförbrukning på nästan 19 000 kWh och då har vi ca 20grader inne på vintern, i de rummen som är varmast.

Vedbacken har varken jag och min sambo ont av att stå på! Vi har båda jobb i kontorsmiljö så att få vara i skogen och såga och hugga upplever vi som en fantastisk fritidssysselsättning. Men du är inte ensam om att tycka det är lite knas att sätta in vedpanna när vi har bergvärme och borrhål osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

källshult  
#464352 2014 satte jag in vatten buren värme i mitt hus det var direkt verkande el och braskamin . Det är ett gammalt timmer hus på 125 kvadrat. Tog in offert på installation av värme system panna vedo lux 37 och två st 750 tankar och radiatorer den var på 230 000 kr . Jag köpte beg tankar 3 st 750 värmebaronen och kom över en helt ny panna vedolux 37 på Blocket som var bra mycket billigare än den var på offerten. Hade bra referenser av rörmokaren som lämnade offert så jag tog det på löpande istället för den offerten som han lämnade och det blev billigare . Sen byggde jag pannrum i befintliga uthus kulvert in till huset ny skorsten som jag murade upp själv och byte ut taket på uthuset . Slut summa av det blev 180 000 kr. Är mycket nöjd med pannan lätt att tända och sota. Har egen skog så tillgång av ved finns alltid om man nu vill sköta sin skog . Nibe har en vedex 3300 som är bra också och den är billigare än värmebaronen.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedpanna komplett system.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464358 Ja de kräver rejäl tankvolym om man ska slippa morgoneldning med.
De mesta av huset är tilläggsisolerat med en 95a på insidan men kulverten in är rätt dålig så den ska bytas efter semestern. Nu värmer vvc upp returvattnet från elementen....

Fördelen med separat pannhus är att du inte får in så mycket skräp i källaren(jag har bara torpargrund) , nackdelen du får ingen nytta av spillvärmen från pannrummet så man behöver nog en något större värmeanläggning.
Blocket är bra till mycket, köpte 4 av mina 5 tankar beg för en 500 styck.
Den femte köptes ny för jag ville ha solslinga i den.

Avatar Fallback

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Elfving  
#464434 Låt värmepumpen vara kvar och kör den mot tankarna enligt så kallad fast kondensering. Sedan kan du elda pannan som vanligt, blir tankarna kalla så startar vp. Det bästa från två världar! Så gör jag, kör helt utan elspets utan eldar pannan istället.

Användarvisningsbild

Re: Köpa vedpanna komplett system.

Chrester  
#464453 Värmepumpen får vara kvar. Den står i ett hörn och blir knappast i vägen för vedpannan. Jag har funderat mycket på om jag kan nyttja bergvärmen och en vedpanna men kommer köra på spåret med ett riktigt bra och rationellt vedpanna system.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).