Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Eremiten 74 skrev:Att veden skall torka bättre i staplad än i hög tror jag inte på. Jag tror att det beror på att träden var fälda i april då hade saven slagit till i björken.
Jag bor också i Värmland
Sture Andersson skrev:Om man ska averka ved så sent får man vänta till löven slott ut och sen ,fälla och låta det ligga till löven visnatt.
AKKAMAAN skrev:njae....man fäller väl strax före lövsprickningen?? Sedan kommer löven att spritta ut och man låter sen ligga tills löven vissnat??
Sture Andersson skrev:Om man ska averka ved så sent får man vänta till löven slott ut och sen ,fälla och låta det ligga till löven visnatt.
svampbob skrev:Jag högg några björkar i vår när saven hade stigit. Det riktigt rann ur klabbarna när de klövs. Den veden är staplad i kastar och inte en tillstymmelse till mögel.