Bioenergi

visst är det kul med salix

12 inlägg 20284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

visst är det kul med salix

kia  
#441811 var och klippte 1,8 Ha övergrov salix för några veckor sen blev en bra hög ca 110x3x9



   TS
Användarvisningsbild

Re: visst är det kul med salix

Torbjörn Johnsen  
#441814 Häftigt! Hur gammal var den tror du? Vad blir det på marken där du klippte? Ny salix från gamla stubbarna eller ska det rivas upp?

Användarvisningsbild

Re: visst är det kul med salix

Torbjörn Johnsen  
#441815 Nån som är bra på att räkna volym på salix i trave? Skulle vara intressant att få en grov uppfattning om hur många m3f eller m3s det blir per hektar. Och sen försäljningsvärdet och avverkningskostnaden:-)

Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

kia  
#441817 Den var ca :10 år gammal han skulle låta den föryngra sig, får väl se hur det går ?
Klipptiden var ca 50 tim körde med min 5,5 ton`s grävare ,men fick då klippa en del 2ggr för skotarens skull (dom körde med en gallrings skotare).
Den grövsta var nog 24-25 cm i roten
(GROTESK SALIX).

   TS
Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441818 Det är nog bästa ekonomin i det ni gjort. Direktskörden verkar inte vara någon succé eftersom ingen vill köpa det.

Användarvisningsbild

Re: visst är det kul med salix

you ji  
#461473
Torbjörn Johnsen skrev:Nån som är bra på att räkna volym på salix i trave? Skulle vara intressant att få en grov uppfattning om hur många m3f eller m3s det blir per hektar. Och sen försäljningsvärdet och avverkningskostnaden:-)

Undrar med.110x3x9 och delat på 3?=990 m3.

Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

norrskog  
#472916 Har du fått det sålt?

Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

kia  
#473147 Jag klippte åt en skogs förvaltare får väl se om det går att bli av med ,men skulle tro att han redan hade en kund innan jag klippte.jag körde jobbet på timme,
Man skulle ha mer sådana jobb lagom vinter pyssel för grävarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

kia  
#486565 Hej på er ,
Har fått lite siffror !
2,3 Ha 651 MWh 879 m3s 53 maskin timmar ?
kört med en fem tonnare ska man skratta eller gråta ? Men det var ju ett bra jobb för maskin :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486575 Vad betalar dom Mwh?

Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

kia  
#486579 vet ej jag körde på timme.

   TS
Avatar Fallback

Re: visst är det kul med salix

kia  
#486792 Glömde ju skriva att ca 50% av arealen fick jag klippa 2 ggr för längdens skull problem att hantera med skotarn annars.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar