ons 12 okt 2016, 02:14#412325
Jag måste säga att jag blir lite fundersam på vilket allvar man verkar ta vårt skapade miljöhot o dess eventuella lösning. -"finns det inte ekonomi i det så får det vara" ! Slyn är inte värd att ta reda på för man får ändå inget betalt ! Slyn bör röjas ner för annars kan den locka till sig fågelarter som gör att man förlorar brukningsrätten ! Slyn bör inte finnas för den kan ju locka till sig älg som skadar min övriga skog !
VEM skall göra det där arbetet, som till slut kanske blir räddning för vår miljö ?
Ingen kan göra allt, men om alla gör något kan det skapa skillnad för framtiden.
Men när man läser genom flera av trådarna i forumet, som tangerar vår påverkan på o möjligheterna att vara delaktig för att försöka skapa en förändring av vår miljöförstöring. Så blir man minst sagt lite undrande över hur många verkar resonera. Man kan inte tänka sig att varken låta energiuttag ur skogen göras för miljöns skull till en lägre ersättning, just för att man KAN bidra. Eller låta en älg mumsa på samma sly för att rädda sin egen skogsplantering, så att fler träd växer oskadade med ökad kolinlagring. Men man går gladeligen ut o röjer o gallrar bort 75% av sin planterade skog utan ersättning, för att andra säger att det är bäst att göra så ! ! ? ? Det bör väl ändå vara bäst ur alla synpunkter, att göra något för miljön ön inget alls ! Om man inte kan tänka sig att ta ner slyn för att det är för dåligt betalt. Då kan man väl ändå låta den stå, för den lagrar ju ändå in CO2 så länge den växer. Den ger ju skydd o häckningsplatser åt vissa fågelarter, som då kanske hellre är i dessa slyskogar än i en utväxt skog som är färdig att avverkas. Som då kanske istället får ett avverknings förbud, just för att fåglarna inte har slyskogen att vara i istället. I slyskogen finns ju även älgfodret, som både kan ge alternativ till bete som lindrar betet på de gagnträd man vill ha kvar. Men man är så negativ till ALLT som skulle kunna vara alternativ till förändringar i positiv riktning, både för miljön men också en möjlighet till ökad mångfald. Så många trådar som skapas med hänvisning till miljön o framtida förändringar. Men är man själv villig att bidra med något ? Risken finns ju att, görs inget som verkar kunna öka på utvecklingen till det fossilfria, omställda samhället. Då kanske skogsägarna blir tvingade att göra saker i alla fall, just för att det är vi som har en del av grunden till utvecklingen av omställningen. Då bör det ju vara bättre att göra något för att bli en del av ledningen till denna utveckling. Än att bara bli ledd till att utnyttjas när väl framtiden är här. Om möjligheten till att utge den råvara som behövs, är begränsad p.g.a. otillräcklig brukningskunskap.
Skog för mig är fortfarande de träd som bildar den o inte utrymmet emellan dom !