Bioenergi

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

146 inlägg 67176 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408326 Plats, man behöver plats. Mitt tips är att man skaffar en svinstor yta att lattja på, det tror jag kan löna
sig i längden för då är det bara fantasin och penningbrist som stoppar.
Ska man ha stockbord, vedmaskin, renstrumma, band, säckstativ osv så tar det massor med utrymme.
Plus att man behöver ju ha långveden nånstans, lastbilsväg in och ut samt ordentligt med tak så veden slipper
vara under presenning.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#408347 Ja, du sa plats. Precis det som jag inte har... Långveden har jag över diken och den kluvna veden försöker jag bygga på höjden. Uppåt finns det ju plats :)

Är det annars någon som har erfarenhet av hållbarheten på Full air säckar? http://www.nimaab.se/se/art/vedsack-full-air.php

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#528818 Vi behöver lite snabbt mer plats til att lagra torr ved (och några redskap), så vi har köpt en ny pvc hall för att komma snabbt igång.
Vi tenker montera den själv tilsammans med en kompis som har erfarhet med dessa,
Så nu ska jag "bara" ordna ett rejält fundament att sätta upp den på.
Den er 10 x 18,3m och 5,5m hög. Portar er 3,70m x 3,70m.
Er spesialbeställt för nordiska forhold, för att klara med 350kg/m2 snö, och 120km/t vind. (nu er det lugnt med både snö och vind på våran vedplats, men man vil ju ha lite marginal.)
Dubbla antal byggspänn och pvc 900g/m2 duk.
Ska leveras vecka 50.
Bör man laga en platta av betong, eller funkar det med nakadam och grus tror ni???

Detta er bild av lik hall. (utan förstärkningar).

1539712096_256_254126199.jpg

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#528831 Grus kan nog funka, men glöm inte markfunktsstopp, samt att det måste gå att fästa stolparna i marken/plattan. Att skaffa redskap för att ta bort snö från tältduken, om det blir en snörika vinter. Kanske att det skulle funka med värmekanon?

Jag köpte ett billigare lagertält, där många skarvar i metallrörsskelettet hade en del vassa grader. Så alla dessa skarvar tejpade jag för att förhindra skada på duken. Men det borde inte vara ett problem på en hall av högre kvalité. Har slarvat med att säkra duken optimalt vid maken, så den rör på sig onödigt mycket ibland.

Dock har jag ett dike runt tältet så det rinner inte in, sålänge duken ligger rätt.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

jannee  
#528834 Betydligt bättre att förvara ved på en makadamyta än på betong, Betongen har en otrevlig förmåga att leda upp fukt.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#528841 Det går väl att lägga fuktspärr under betongplattan?

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#528852 Har du tänkt på kondensen. Brukar ju droppa rätt bra inne i dom där hallarna.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#528878 Jo vi fundert på detta med fukt, men det fukter ju i stålhallen ochså vid ogunstiga väderforhåll, men trots detta så har det aldrig vore så mycket att det fuktat til veden.
Sen ska det vissnok vara port i båda ender, så vi kanske får öppa båda dessa för att få lite luft at driva igjenom.
Det ska even vara möjligt att beställa en innerduk för at motverka fukt, men detta har vi inte gjort enn. :???:
Eller har du erfaringen med att det er helt hopplöst med en sådan typ av hall???

Tack til alla för bra tips. :-bd

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#528890 Jag la byggplast omlått på marken, sedan väggrus och en presenning över. Har inget problem med fukt som droppar från taket.

Edit: Den största delen av fukten kommer från marken.
Senast redigerad av Hema ons 17 okt 2018, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

bgl  
#528892 Vi har en 100m2 Jonseredshall, inte leksakskvalite!
Man måste ta reda på hur marken som hamnar under tältet beter sig vid tjäle. Betongplatta under tält kräver minst lika djup tjälsäkring som platta under ett oisolerat plåthus.
När vi köpte tältet var rådet att ha bara grusgolv. En korrekt betongplatta för ett tält blir så dyr att man bör provräkna på ett enkelt plåthus i stället.
Och ja, det blir massor med kondens i ett tält, inte minst på senvinter och vår när lufttemperaturen stiger samtidigt som snö från taket ligger mot tältväven på väggarna, finns ju ingen takfot!
Största fördelen i Sverige är snabbare avskrivning, vet inte om liknande regel finns i Norge.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528927 På ett bageri jag jobbar åt ibland har dom tälthall på betongplatta som dom förvara pappersemballage till produktionen i men för de ska klara kondensen så sitter där även luftavfuktare.
Funkade väl rätt bra till papper så ved borde inte va ett problem

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#528932
Hema skrev:Jag la byggplast omlått på marken, sedan väggrus och en presenning över. Har inget problem med fukt som droppar från taket.

Edit: Den största delen av fukten kommer från marken.

Just ja, låt ju bra. :-bd
Blir nok säkert nåt likn. hos oss.
Som bgl skrivar så blir betong dyrt, och kommer ta för lång tid, vi måste dessutan blanda betongen själv, då tunga betongbilar inte kommer fram til vedplatsen.


bgl skrev:Och ja, det blir massor med kondens i ett tält, inte minst på senvinter och vår när lufttemperaturen stiger samtidigt som snö från taket ligger mot tältväven på väggarna, finns ju ingen takfot!
Största fördelen i Sverige är snabbare avskrivning, vet inte om liknande regel finns i Norge.

Just vid den tiden er forhoppningsvis hallen tom. (At jag solgt slut på veden före senvintaren sen var tanken att köra inn ny torr ved på sommaren, som kan leveras sensommar/höst/vintar).
Va menas med takfot??
Har inte koll på hur det er med avskrivning.


gnisten83 skrev:På ett bageri jag jobbar åt ibland har dom tälthall på betongplatta som dom förvara pappersemballage till produktionen i men för de ska klara kondensen så sitter där även luftavfuktare.
Funkade väl rätt bra till papper så ved borde inte va ett problem

Var det en sånn liten avfuktare som man har i et vanlig hus, eller nån stor industri pryl??
Men papper er ju veldig kännslig för fukt, ved tåler vel lite mer fukt, even om det inte er bra fur som helst.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528933 De var en större industrimodell med en luftkanal längs hallen

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

halvproffs  
#528936 Takfot är takutsticket över vägg

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#528941
halvproffs skrev:Takfot är takutsticket över vägg

Aha, det var så enkelt, ja då gav ju alt mening. :-bd


Vi tänkte fylla mycket fin masse ovanpå lippan på duken (det som ligger ut på bakken, för att tunga ner och göra så vinden inte kan få tag i duken.

Hur har ni andra gjort med detta??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).