mån 19 sep 2016, 20:19#408287
Frigge skrev: Hur gör du för att rensa veden? Har du renstrumma eller annat system?
Hadde et galler efter transportören tidligare, men galleret i vedmaskinen sorterar rett bra bara det inte blir för mycket ved i tråget på en gång.
Så derför skippade jag både 6kniven och 10kniven och kör nu endast med 4kniven, och gör heller omklyninger, då rensar galleret på själva maskinen rett bra.
Dessutan blir jamnstorleken på vedbitarna mycket bättre när man klyver hela tiden med 4 kniven.
Ju större kniv man har ju mer flisar och skit blir det, för inte orkar man byta kniv til en lagom hela tiden.
Har man först en stor och tung kniv i maskinen som klyver i manga bitar så blir den oftast ståande kvar oavsett storlek på virket, och då blir klyvningen där efter.
Finns hur mange videoer som helst på YT som visar hur folk skitar i detta.
Sen brukar jag köra med relativt hög fart på uttransportören, så att veden kastas en bit för att komma i säcken, ¨småflis och bös bromsas av luften och hinnar inte fram til säcken.
Med dessa två tilltak, så blir veden ren och fin tycker jag.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc