Bioenergi

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

146 inlägg 67174 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407424 Nu har jag lastat 3m3s på bilsläpet. Veden plockades förhand ur säckar och en del ur vedskjulet. Jag fuktmätte också en del av klabbarna. De låg mellan 15-19%. Totalt tog det 1h för lastandet, mätandet och att städa undan. Fick ju samtidigt rensat veden. Men det känns nog som det tog lite för länge. Nästa gång ska jag planera lite bättre så att jag enklare kan kasta veden på släpet och inte behöver svänga mig om som jag nu gjorde.

Tankar som uppkom idag inför nästa års vedproduktion:
-ett lutande galler under transportören som tar bort ännu mera skräp.
-med mindre skräp kan jag göra en konstruktion så att jag med traktorn kan tömma en säck i taget på bilsläpet
-lasta veden i traktornssnöskopa och sen lossa i bilsläpet

Har ni tips på hur man kan göra en anordning för att underlätta avlastningen? Hittills har jag gjort så att jag lämnat släpet hos kunden och de har fått plocka av i lugn och ro. Jag har tajmat det så att samtidigt jag kör barnen eller ska åt samma håll som kunden bor så levererar jag veden på samma gång. På det sättet behöver jag ju inte köra så mycket extra.
Senast redigerad av Frigge tis 13 sep 2016, 21:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Robertberg  
#407434
Vedproducent skrev:
Frigge skrev:Är avis på din vedplan! :)

3500 ton krossgrus gör underverk.

Oj, 90 vändor grus är rätt mycket.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407440
Robertberg skrev:
Vedproducent skrev:
Frigge skrev:Är avis på din vedplan! :)

3500 ton krossgrus gör underverk.

Oj, 90 vändor grus är rätt mycket.. :smile:

Ja nu körde dom bara med bilen (10 km avstånd) så drygt 200 lass blev det. 14-17 ton per lass.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Simon.M  
#407443 Hur mycket tar du betalt för hemkörning om man får undra??

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407463 Inget extra för tillfället. Det är första året som jag testar att sälja med 3 m3s på släp. Ifjol hämtade kunderna 1 säck åt gången. Men borde nog kanske öka priset lite. Konkurrensen är ganska hård.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Blivande snickare  
#407465 Förlåt ordvalet Frigge, absolut inget personligt tänk mot dig nu!

Men dummaste tänket någonsin, att inte ta betalt för att konkurrensen är hård..
Bättre att jobba gratis då eller?

Låter lite galet i mina öron.
Självklart ska du ta betalt! :)
Går det inte så varför göra jobbet överhuvudtaget?

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407492 Bra med rak respons! :) Och ja du har helt rätt... varför sälja billigt när jag inte ens försökt sälja dyrare. Nästa annons blir det med lite högre totalpris men med "gratis" frakt

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Simon.M  
#407498 Ok själv tar jag 50kr per kubik hemkört när det är inom 5km längre levererar jag inte men funderar på att höja tills nästa år så tänkte höra vad andra tog :)

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407500 Jag tar 750 kr för 5 m3 i transport eller 1200 kr för 10 m3. Transporten tar faktiskt längre tid med allt runt den än att klyva veden. Men man har ju fått frågan några gånger om transporten ingår? Nej varför skulle den göra det? Billigare att bjuda på vedklyvningen i så fall men det har aldrig någon frågat. Minst lika lång tid tar transporten och högre kostnader än vedmaskinen. Vilka andra löntagare skulle tycka det var ok att få betalt för halva tiden och dessutom betala alla kostnaderna själv?
Men med hittills i säsongstart aug-sept cirka 100 leveranser så tycker allt de allra flesta kunderna det är ok.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407503 En vedleverantör här har en bilsläp med tipp så de blir en snabb avlastning

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407548 Vedproducent. Tillverkar du all din ved i säckar som sedan torkar april-augusti?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407570
Frigge skrev:Vedproducent. Tillverkar du all din ved i säckar som sedan torkar april-augusti?

Ja ingen ved på backen. Säckar och armeringsmattor. Klyvningen börjar dec/jan och pågår till slutet av maj början på juni. All ved som köps in är vinteravverkad. Så försöker jag ju ta det klenaste virket som torkat bäst i trave sist så den hinner torka ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407578 Har du armeringsmattor ihoprullade som cylindrar, stående? Rymmer väl ca 5 m3...

Använder du 1,5m3 säck med öppningsbar botten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407582
Frigge skrev:Har du armeringsmattor ihoprullade som cylindrar, stående? Rymmer väl ca 5 m3...

Stämmer bra. Finns en tråd här som heter rund vedbod av armeringsmattor. Du kan titta där.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

åberg  
#407620
Vedproducent skrev:
Frigge skrev:Har du armeringsmattor ihoprullade som cylindrar, stående? Rymmer väl ca 5 m3...

Stämmer bra. Finns en tråd här som heter rund vedbod av armeringsmattor. Du kan titta där.


Rund vedbod av armeringsmattor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).