Bioenergi

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

146 inlägg 67178 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407092 Man kan ju alltid göra sig ett rensgaller som används vid lastningen. Här rullar veden så fint rakt ner i vagnen ren och fin.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407099 Hmm, månne ett liknande rensgaller kunde fungera under vedtransportören innan veden tippar ner i säcken eller vedskjulet, förstås i mindre format...

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#407100 Kanske jag som är lite känslig för allt skräp som kommer med veden. Jag använder stickor som man kan bryta loss från vedklamparna som tändmaterial, övrigt brukar jag elda upp i någon årlig brasa. Tycker björk är väldigt skräpig av sig, enda nackdelen med barr är kådan, att den knäpper är något jag föredrar.

Men åter till ämnet, så brukar det gå att göra fynd på blocket om man har lite tålamod. Då brukar olika byggnader komma ut, vissa tom. gratis mot nedmontering. Men det som krävs för att ta hand om mycket ved på begränsad yta är en bra stabil grund som är jämn nog för truckkörning och sedan börja bygga på höjden. Att komma över ett passande båtskjul brukar inte vara omöjligt att finna (räcker att behålla övre delen av presseningen) och sedan när veden torkat ställer man in den i ett mer väder&vind-skyddat ställe.

Egentligen är inte 100m3s särskilt mycket om man packar det tätt efter torkning. 5x10m och 2,4m högt 20cm/pall. Och under sommaren går det ofta rätt bra att låta veden torka utomhus om den har något enklare takskydd. Det som kan ställa till det är om du har olika sortiment (ren björk, blandlöv, gran eller helt blandat) och längder.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407102 Jag gör enbart björkved. Blandveden eldar jag själv. :surp:

Det är som du säger Henke att 100 m3s inte är speciellt mycket men eftersom jag ska ha massaveden, vedskjulen, några nätsäckar, traktor och vedmaskin på plan vid tillverkning blir det väldigt snabbt trångt. I år testade jag att göra en del i vedskjul och det gick snabbt och enkelt har ännu dock inte prövat att lasta därifrån så det återstår att se hur det blir med den saken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Hema  
#407108
Frigge skrev:Jag gör enbart björkved. Blandveden eldar jag själv. :surp:

Det är som du säger Henke att 100 m3s inte är speciellt mycket men eftersom jag ska ha massaveden, vedskjulen, några nätsäckar, traktor och vedmaskin på plan vid tillverkning blir det väldigt snabbt trångt. I år testade jag att göra en del i vedskjul och det gick snabbt och enkelt har ännu dock inte prövat att lasta därifrån så det återstår att se hur det blir med den saken.

Tycker det är en spännade och nog så alltid aktuellt ämne. hoppas att du kommer fortsätta dela med dig av dina erfarenheter. Lycka till. :)

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Göt  
#407111
Frigge skrev:Jag gör enbart björkved. Blandveden eldar jag själv. :surp:

Det är som du säger Henke att 100 m3s inte är speciellt mycket men eftersom jag ska ha massaveden, vedskjulen, några nätsäckar, traktor och vedmaskin på plan vid tillverkning blir det väldigt snabbt trångt. I år testade jag att göra en del i vedskjul och det gick snabbt och enkelt har ännu dock inte prövat att lasta därifrån så det återstår att se hur det blir med den saken.


Jag känner igen mig i det där, man bestämmer att man ska vara inom vissa gränser. Vet inte vad som begränsar i ditt fall men måste du ha vedplan där du har tänkt just nu. På bilden du visar så är det en åker bakom, kanske du kan arrendera en liten bit om den inte är din. Kanske du kan vara i en glänta i skogen, där det finns möjlighet att ha väg fram. Stora vedhandlaren här har en ruta på ett industriområde och har vedmaskinen under tak. Inte för att krångla till det för dej men ska du sälja 100m3 kanske det går bra så ska du sälja 500 m3 och då lär du ju flytta på vedhanteringen i alla fall. bara mina 5 ören.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407123 Precis så är det Göt som du skriver. Det funkar ännu men, men... ökar det till 200 eller 500m3s så då ska nog produktionen flyttas helt klart. Tänkte faktiskt idag att om man kunde köpa sig en lite skogsplätt i byn så kunde man flytta all vedproduktion dit. Men det får tiden visa. Tack för kommentarerna så här långt trevligt med tips och idéer av andra mer erfarna vedproducenter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407133 Ved tar plats det är helt klart. Så här kan det se ut rätt ofta när produktionen är igång. Veden torkar ute sen körs den in i hallen torr och sen rensas den före leverans.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407138 Är avis på din vedplan! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407143
Frigge skrev:Är avis på din vedplan! :)

3500 ton krossgrus gör underverk.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407150 Hur fyller du nätsäckarna? Direkt från transportören eller har du en renstrumma eller liknande? Har du säcken på truckgafflar eller stativ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407155
Frigge skrev:Hur fyller du nätsäckarna? Direkt från transportören eller har du en renstrumma eller liknande? Har du säcken på truckgafflar eller stativ?

Fyller dom direkt från transportören hängandes i gafflar. Ingen renstrumma då veden är såpass ren efter två rensgaller efter vedmaskinen så det hindrar inte torkningen. Skräpet i min ved blir när veden är torr och hanteras med skopa inne i hallen i högar upp till 6 meter höga. Det skräpet som blir då har ju en tendens att åka ner i botten på högen. Därför rensas veden det sista jag gör vid lastningen för leverans.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407157 Vore kul om du hade bilder på rensgallren eller om du kan fota någon dag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407158
Frigge skrev:Vore kul om du hade bilder på rensgallren eller om du kan fota någon dag?

Det är dom 2 standardgallren som är på Kisan. Hanterar du yxan utan att göra en massa flisor så är veden inte helt skräpfri men i alla fall god nog för att ingen ska kunna klaga på den och inget hinder för torkningen. Har provat med ett galler till efter elevatorn men det är ytterst marginellt med skräp där så jag har plockat ner det igen.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407159 Jag använder Pilkemaster EVO. Den har ett rensgaller strax innan elevatorn men det kanske vore en idé att göra ett eget galler efter elevatorn. https://youtu.be/it1w3cBjWWY?t=72

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).