Bioenergi

Energived eller massa?

5 inlägg 3235 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Energived eller massa?

Pensionär  
#406007 Vet att detta diskuterats för nåt år sen men kunde inte hitta den tråden nu.

Till vintern eller nästa vinter måste jag ta tag i en första gallring på lite under 2 ha. Mestadels gran och grova björkar i rån mot grannen. Frågan är ju vad man ska göra av det. Här i trakterna är det flera växthus som värms med flis vilket gör att det lokalt finns åtgång på energived.
Som priserna ser ut idag är det ungefär 4-5 € bättre betalt för massaved än energived. Men de finns ju flera fördelar att köra allt till energi. Inga minimimått att behöva ta hänsyn till och det bästa av allt är ju att man kan lägga allt i samma välta. Det är värt mycket när man kör ut virket.
Vad tycker ni andra, hur mycket är det värt att få lite sämre betalt mot att arbetet blir mycket enklare?



   TS
Avatar Fallback

Re: Energived eller massa?

Umea  
#406013 Det är tids effektivt och enkelt att lägga allt i en hög.

Tyvärr är ersättningen numer för energived här i norr låg

och äts ofta upp av transportkostnaderna även vid kort transport sträcka.

Tips är att kolla upp transportkostnaden innan du fattar beslutet.

Lycka Till och ha det så Bra !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Energived eller massa?

skogsjan695xl  
#406018 En fördel till. Det blir inget vrak. Det är ju några kronor det oxå.
Mindre körning per stickväg i skogen = mindre kör och stamskador.

Avatar Fallback

Re: Energived eller massa?

plutten  
#406038 En sak som kan ha betydelse är när du får betalt för energiveden. Hamnar du att vänta tills den är bortflisad kan den ha torkat ihop cirka 10%.

Avatar Fallback

Re: Energived eller massa?

Blivande snickare  
#406039
plutten skrev:En sak som kan ha betydelse är när du får betalt för energiveden. Hamnar du att vänta tills den är bortflisad kan den ha torkat ihop cirka 10%.

I finland (iallafall här i södra) mäts traven in färsk å betalas efter det.
Sen är det bolagets bekymmer och ansvar när dom hämtar det :)
Om det inte är travmätning är det per ton men det är nog bara i de fall det finns våg på skotaren tror jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).