Sida 1 av 1
Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 26 maj 2016, 00:06
av Niking
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 26 maj 2016, 05:51
av Älgfoderodlare
När man nu får läsa om de satsningar som görs, när det gäller ökningen av förnyelsebara energikällor. HVO-diesel, Ligninbaserat bränsle i Värmland, minskning av sopförbränning till förmån för mer fliseldning etc. Då bör man ju i rimlighetens namn också titta på var råvaran skall tas ifrån. Räcker massaindustrin restprodukter ? Räcker det med ökat uttag av GROT ? Eller kan det behövas att man ser till skogsvårdsåtgärderna som en ytterligare länk i att öka råvarutillgången ? Det kan ju bli lönsamt att inte röja o första gallra, då dessa åtgärder minskar möjligheten till uttag av energiskog. Som då sedan betalas för uttaget, klart bättre än att låta unga träd ligga på marken till ingen nytta. Och det lär ju behövas om det kommer att bli en förväntad, framtida ökning av skogsråvara. Samt att kraven på mer avsättningar av produktiv skogsmark, för att tillgodose miljömålen i skogsbruket. Bör kunna upphöra då behovet av växande skogar, förhoppningsvis nu bör få öka i den takt som krävs. Och eftersom det största miljöhotet kommer från fossila bränslen. Kan ju inte argumenten bli bättre mot miljörörelsen krav, än att just skogstillväxten o därmed bevarandet av andelen produktiv skogsareal bör förbli, minst det den är i dag.
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 26 maj 2016, 09:03
av Bosse1
Det blir inga problem att ta ut detta ur"skyddade områden" i framtiden.
Det är ju STATENS energireserv då och inte skogsägarnas.
Lurade är vi..
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 26 maj 2016, 14:28
av Älgfoderodlare
Det kan ju bli än viktigare att vi skogsmarkägare, stärker våra resp. organisationers samarbets områden. Har läs art. i "Skogsaktuellt" idag, ang. Danske banks syn på skogsbruket inför framtiden. Och ställer frågan om råvaran ur skogen kommer att räcka till allt som VI önskar att den ska göra. Och de resonerar lite lika som jag tänker. Om vi vill fortsätta öka vår andel av sågvirkes handel med utlandet. Men ändå inte förlora den del av råvaran som skall anv. som "energireserv" efter 2020, när det bl. annat är tänkt att nåt av våra kärnkraftverk skall stängas. Då ska vi ju inte för att förlora i handelsbalansen, börja importera mer vedbränsle från utlandet. Ökar dessa länders uttag, som ev. har en sämre skogsvårdsplan än Sverige. Så förlorar ju miljön totalt sett i alla fall. Vi måste ju satsa på mer inhemsk råvarutillväxt på flera sätt som jag ser det. Och då är gallring och röjning inte alternativa tillväxtåtgärder efter mallar för maximerad tillväxt/träd, utan / area. Så även om slutavverkningsåldern kan bli marginellt längre, sett i en skogs omloppstid. Så bör man ju kunna ha jämnare energiskogsuttag över omloppstiden som sådan. Vilket då också bör inkludera en ökad andel blandskogar för ökad möjlighet till kontinuerligt uttag men med samtidigt bibehållande av mindre risker för skogskador ex. stormar etc.
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 26 maj 2016, 22:03
av Bosse1
Noll förtroende för staten och "energireserven" som nu kallas "skyddad skog".
http://www.svd.se/brunkolen-gor-folk-galna
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 14 jul 2016, 18:10
av norrskog
Hade staten haft nått vett i skallen så hade de behållt marken där gruvorna befann sig å planterat energiskog i staens regi. Hur jävla korkade får man va ?
Re: Ny pilotanlägning för drivmedel i Piteå
Postat: tor 14 jul 2016, 20:40
av svampbob
Nu när har börjat bli lite insatt i massaindustrin så har jag insett att veden inte bara används till att göra pappersmassa av utan i lika stor omfattning används till energiproduktion.