Bioenergi

lagring av flis

8 inlägg 10209 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lagring av flis

flisshejk  
#28280 Hej alla.
Bucken undrar över lagringsegenskaper av flis beroende av träslag.
Jag har hållit på med fliseldning i mer än 25 år där jag förotom att jag försörjde mitt eget hus och en bagarstuga med värme även sålde värrme via kulvert till två nära grannar, så jag har viss erfarenhet. Det spelar ingen roll vilket träslag du använder är flisen fuktig och du lagrar i hög så bildas det värme i högen gäller även vintertid, vid en viss temperatur bildas mögelsporer som utvecklas med en enorm hastighet, att hantera sådan flis utan andnings mask kan ge i värsta fall mögelförgifning. Jag skriver inte detta för att skrämma skogsägare från att använda flis, som rätt hanterat är ett alldeles ätmärkt material att använda för sin värmeförsörjning. En fristående panncentral med ett flisföråd som man kan flisa direkt in i och som rymmer ca en månads förbrukning då klarar man sig utmärkt



   TS
Avatar Fallback
mossen  
#28803 Det räcker om flishögen ligger ett par dagar för att du skall få problem med mögelsporer.

Jag har själv lagrat i hög och använt dammfilter av hög kvalitet vid hantering.


Att lasta med frontlastaren brukar gå bra om du har bra filter för tilluften i traktorhytten

Jag går och grunnar på ett nytt flislager. Har två alternativ.
Antingen två öppna 40fotscontiner eller en hederlig betongplatta med mothåll.
Jag täcker med pressening.

Vi brukar avverka och sedan lagra virket en eller två somrar för att sedan flisa den i stack.
Fungerar hyffsat.

Avatar Fallback

lagring av flis

flisshejk  
#29186 Hej. mossen.
Om man har någn form av luftgenomströmning kan man lagra lagra flis i stack, annars är mitt råd som jag skrev i mitt tidigare inlägg att flisa direkt i ett förråd med hydrauliska skrapor i botten som matar flisen till
en skruv som går direkt in i pannan för att undvika att få in mögelsporer i pannrummet. Lagring av virke i hög en sommar fungerar också men man bör täcka högen med plast eller pressenning, för en regnig sommar får du likafullt fukt i virket. Varför jag vill varna för mögel är för att jag 1986
drabbades av akut mögeldammsförgiftnig, vilket gjorde att jag var tvungen att sluta mitt arbetet som virkesmätare. Fortfarande är flis ett bra alternativ bara man hanterar den rätt. :D

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29258 Utveckla det här med lagring av flis, jag är också på väg att gå över på flis.
Hade planer på industriflis och flisa halv års behovet per gång. Är det möjligt utan flistork.
Tanken var att vara hårdhänt med matarvalsarna vid skördningen av virket och sedan lagra virket täckt ett år innan flisning.
Ni som eldat flis! Är microflis att föredra funktionsmässigt före grövre industriflis.

Avatar Fallback
flisshejk  
#29320 Hej Famag.
Tänker du lagra så mycket flis även om det är skördarhugget och legat över sommaren, bygg ett spaltgolv och sätt in en fläkt så att du kan köra luft genom flishögen någon gång då och då för att hålla temperaturen nere i stacken, negligera aldrig mögelfaran. När det gäller storleken på flisen så beror det på vilken anläggning man har, förugnen klarar lite grövre flis, men om man har retortern (brännskålen) direkt i pannan är
lämplig flisstorlek mellan 10-20 mm, ett tips lägg skruvarna i ett fyrkantigt rör så eliminerar man risken betydligt att skruven kör fast om
flisen är ojämn vilket den alltid blir.

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29432 Jag har flera frågor som Flisschejk kanske kan svara på.
Mina förutsättningar är ett stort separat pannrum, 30m² utrymme där jag vickar ner spannmålen nu. En 150 Kwh Reka panna.
Pannan har egen cellsluss som klarar grov flis kocks osv före inmatnings skruven (6" 10mm gods i gängen) in i pannan.
Tanken var en separat riktig flisskruv in från förådet till pannan.
Grovflis eller industriflis torkar det som flis eller mer som ved.
Har det samma luftningsbehov som små flis.
Mögel risken är som du skriver inte att leka med.

Avatar Fallback
flisshejk  
#29598 Hej igen.
Det verkar vara rejäla grejer det du har, så det kommer nog att gå bra med fliseldningen, flisskruven från förådet till pannanär en god tanke
men jag blir inte riktig klar över om du tänker gå direkt in i pannan, eller om du skall ha en sluss mellan skruven från förådet och pannan vilket
är att föredra för att förhindra bakeld in i förådet vid ström avbrott. Tänk också på att flis har en förunderlig förmåga att hänga sig, så
någon form av matning till skruven bör det vara i förådet. Risken för mögelbildning finns alltid men med grövre flis minskar risken.
Om du sedan har automatiserat utmatningen så du inte behöver gå in i förådet så utsätter du dej inte för eventuell mögel :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: lagring av flis

mossen  
#41908 Det är ju en kostnadsfråga.
Antingen bygger man ett riktigt förråd och förlusterna minskar kraftigt.
Eller så ”betalar” man med större flisförluster i en sämre lagringsform.

Jag har idag en hårdgjord platta med 2 väggar.
Vi flisar 1 ggr om året ca 120 meter.
Skulle jag inte kunna fixa flis själv så kan jag utan problem använda samma flis som närmaste värmeverk.
Lätt att köpa. Flisbilen kan utan vidare köra fram till plattan och leverera. Sedan är det bara att ta traktorn och putsa till högen innan jag lägger på presseningen.
Använder sedan kranen på skogsvagnen för att lägga på ett tätt lager med 3 meters bitar så att inte vinden lyfter det hela.
All hantering sker med lastaren.

Har idag en förugn och panna om ca 50 kW
Förråd med skruv in till pannrum rymmer ca 12 Kw (1 månads förbrukning ca)Fyller med lastaren.
Hydrauliska skrapor i botten på detta.

Mitt behov ligger på ca 30 Kw så jag klarar att hålla värmen även om flisen håller ngt sämre kvalitet.

Rekommenderar varmt att man använder en rejäl förugn.
Systemet blir betydligt driftsäkrare och sväljer även sämre flis.
Skruvar , växellådor o skrapor ska vara så grova som möjligt.
Bättre att betala några tusen mer nu, än lika mycket till, till reparation när det är minus 20 grader och anläggningen inte funkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar